GEORGIANA VÂJU: NU TE ÎMPIEDICA DE MINE, TE IMPLOR! (#1) – RECENZIE

„Vai, Iv! Să nu te încrezi în mine niciodată. Sunt un dezastru. Și, mai ales, nu te împiedica de mine, te implor! O să-ți fracturez sufletul.”
       Am romanul „Nu te împiedica de mine, te implor!” de Georgiana Vâju de foarte mult timp, cred că a împlinit deja un anișor de când stă pe rafturile bibliotecii mele. M-a atras încă de prima dată când am văzut coperta aceasta minunată (da, știți deja, este plăcerea mea vinovată), iar titlul mă incita și îmi doream să aflu mai mult. Singurul motiv pentru care am așteptat atât de mult timp până ce am ajuns la el a fost faptul că e primul volum dintr-o serie, iar mie îmi place să am continuarea în casă în momentul în care citesc o carte care presimt că va fi pe placul sufletului meu. La Gaudeamus anul acesta a apărut și volumul 2, așa că am prins curaj și am început să lecturez primul volum. Să vă mai spun că regret acum că nu am făcut-o mai demult și că mi-a plăcut extrem de tare, reușind să ajungă direct în sufletul meu și să rămână acolo?!
        „Nu te împiedica de mine, te implor” este un roman psihologic cu multe accente romantice și filosofice, care aduce în discuție iubirea, acea iubire simplă, pură, care te poate face să te înalți până în cele mai înalte sfere atunci când îți este împărtășită sau te poate coborî în cele mai tenebroase abisuri atunci când nu știi exact ce anume să aștepți de la cel care este regele sufletului tău. Este un roman despre cunoașterea de sine și vindecarea sufletului prin introspecție și fină analiză psihologică. Este o minunată introducere în lumea Anei, care se contopește la un moment dat cu cea a lui Iv, pe care abia aștept să o descopăr mai mult în următorul volum (descrierea acestuia din final anunță o acțiune extrem de amplă).
        Romanul este unul de debut, însă, vă asigur, nu se simte deloc. Recunosc, m-au surprins forța scrierii pe care o are autoarea, modul de construire a acțiunii, chiar dacă este statică pe alături (ceea ce pe mine m-a ajutat să înțeleg mai bine trăirile interioare ale personajului principal), maturitatea cuvântului scris, limbajul complex, ușor liric pe alocuri, ancorarea acțiunii în universul românesc (chiar doar vag precizat aici – undeva lângă Dunăre), ancorarea în prezent și în modernitate prin acele e-mailuri care se transmit între Ana și bărbatul fără nume și toate acele citate care te transpun în atmosfera romanului și te ajută să înțelegi mult mai bine trăirile personajelor.
       Romanul debutează cu un fel de prolog, care ne face să simțim că facem parte din poveste, că suntem acolo, în mijlocul acțiunii, urmărind totul și trecând totul prin filtrul experiențelor noastre. Autoarea ne spune:
        „Cititorule, în paginile ce urmează vei găsi o fărâmă de viață. Nu este povestea mea, dacă la asta te gândești. Este, în schimb, presărată cu părți consistente din mine.
         Este o formă de introspecție, despre bine și rău, despre aici și acum, despre oameni și întâmplări, despre iubiri, sentimente, profunzimi și alte taine ale sufletului.”
         Într-adevăr, este o poveste care poate fi a fiecăruia dintre noi, căci, la un moment dat, oricare dintre noi am avut o experiență care ne-a condus la introspecție, la cunoașterea de sine. Este povestea Anei, dar ar putea fi în egală măsură a mea sau a ta. Poate din acest motiv m-am și identificat în multe puncte cu Ana, din perspectiva căreia aflăm totul, poate tocmai de aceea am iubit-o atât de tare până într-acolo încât așteptam mai mult de la ea, așteptam să se desprindă cumva de tot trecutul ei și să observe mai mult concretul din viața ei, frumusețea zilei și să înțeleagă mai repede că fericirea vine din interior și nu ar trebui să fie ancorată în dorințele celui de lângă noi, fie el chiar iubit sau prieten. Nu vreți să știți câte discuții în ceas de noapte am avut cu ea, câte sfaturi i-am dat… Tot este un roman care are acțiunea plasată într-un sanatoriu care încearcă să vindece suflete și minți, iar nu trupuri… Mi-am permis să mă erijez puțin în psiholog și să îi transmit anumite lucruri :). Nu cred că sunt singura, dacă ați citit deja romanul, știți despre ce vorbesc.

Ana este un tânăr psiholog în vârstă de 32 de ani, pe care viața a adus-o într-un punct nu tocmai fericit, în care simte că nu mai poate răzbi singură prin tot noianul de trăiri și sentimente pe care le are. Este prinsă într-o relație toxică, o relație cu un bărbat care rămâne anonim până la final, iubit și prieten cu care, în prezent, păstrează legătura mai mult prin intermediul mesajelor. Nu este foarte sigură de dragostea lui, nu este sigură că dragostea lui se ridică până la nivelul sentimentelor ei extrem de puternice, nu este foarte sigură că el se va mai întoarce la ea, că el va mai fi acolo, indiferent de discuțiile pe care le-ar avea. Este extrem de confuză, nu este capabilă să înțeleagă ce vrea el, ce vrea ea, iar această stare de confuzie este una perpetuă pe tot parcursul cărții. Să nu mai vă spun că are obiceiul de a despica firul în 15, nu în 4.
       În ciuda meseriei pe care o practică, Ana simte că nu se poate detașa suficient astfel încât să se autoanalizeze și să își pună singură un diagnostic, recunoaște în schimb că are o problemă ce necesită o rezolvare urgentă, de aceea, cere sfatul altor colegi de breaslă, cărora le ascunde adevărul privind slujba sa, internându-se de bună-voie într-un sanatoriu.
      Fac o paranteză aici pentru a vă spune că acest sanatoriu de boli mintale nu este unul tipic, ci unul care îndeamnă la meditație și la reflecție, la observarea sinelui cu acuratețe. Este situat într-un loc feeric, are dotări moderne, spa, piscină, sală de sport, adică toate dotările unui hotel de lux. Însă, aspectele pe care autoarea ni le oferă pe alocuri ne arată că nu este chiar așa, căci atmosfera este una apăsătoare, plină de tristețe, poveștile celorlalți pacienți fiind unele extrem de sensibile, arătându-ne până unde poate decădea ființa umană, cât de jos poate ajunge, în ciuda bogăției materiale.

La sanatoriu, Ana îl cunoaște pe doctorul Ivan Dumitru, cel care devine medicul ei curant. Relația lor trece cu mult de acea platitudine existentă între un doctor și pacientul său. Încă de la început, Iv este atras de personalitatea Anei, iar Ana este intrigată de modul lui de a fi. Cu toate acestea, confuzia ei planează chiar și asupra medicului: el îi face declarații de dragoste, ea pare a se închide în sine, a nu spune tot ceea ce simte și ce gândește, analizând ceea ce i se întâmplă. Nu sunt puține momentele în care îi cere în gând să nu se îndrăgostească de ea, căci nu știe dacă este pregătită să o ia de la capăt și nici dacă este capabilă să ofere părți din ea celui de lângă ea din nou.
        Va fi capabilă Ana să treacă peste iubirea toxică și oare îi va permite lui Iv să se apropie mai mult de ea? Se va descoperi Ana pe sine, cea de demult? Cât de multe fațete are iubirea? Care este menirea ei? Până unde este un om dispus să meargă din iubire?
       Aflați aceasta și multe altele citind romanul Georgianei Vâju. Este o carte cu un puternic impact emoțional, care se citește mai mult cu sufletul decât cu ochii, o poveste diafană care te face să te întorci spre tine și să te autoanalizezi.

_________________

Titlu: „Nu te împiedica de mine, te implor!”
       Autor: Georgiana Vâju