GEORGIANA VÂJU: ALT CUVÂNT PENTRU DOR (#2) – RECENZIE

„Suntem amintire, doar amintire și dor. Suntem creați din fâșii de amintiri trăite și netrăite. Suntem suma sentimentelor noastre, suma dorurilor, visate și imaginate.”
Georgiana Vâju
     Cărțile Georgianei Vâju te cuceresc în mod iremediabil încă de la primele pagini, au un stil simplu, dar plin de semnificații, sunt emoție pură și sentimente trăite la intensitate maximă, oferindu-ți un potpuriu întreg de trăiri. Seria „Nu te împiedica de mine, te implor!” m-a cucerit încă de la primul volum, iar cel de al doilea roman – „Alt cuvânt pentru dor” m-a fermecat, întărindu-mi convingerile cu privire la talentul scriitoricesc al autoarei.
       „Alt cuvânt pentru dor” este un roman extrem de sensibil, care ne poartă pașii spre sanatoriul unde o  întâlnisem prima dată pe Ana, doar că, de data aceasta, apar schimbări de roluri, iar ea devine din pacientă, doctor. Aici, avem parte de povestea de iubire dintre Ana  și Ivan, acea poveste de dragoste pe  care o întâlnim doar o dată în viață, acea poveste care merită orice sacrificiu, dar care te consumă până la limitele cele mai adânci ale sufletului. Este un roman în care dorul de cei dragi, de iubiri trecute și prezente, de propria persoană, de propria fericire devin rațiunea de a fi, transformă personalitatea și oferă clipe de o enormă intensitate. Nu este o carte pe care o citești cu ochii, ci cu sufletul, este un roman care te citește și te trece prin toate stările posibile, căci trăirile personajului principal se contopesc cu propriile sentimente, experiențele acestuia cu cele proprii, făcându-te să îți oferi o proprie definiție a iubirii, acel sentiment pe care Ana, fin psiholog și cunoscător al firii umane, îl întoarce pe toate părțile, oferindu-ne o imagine de ansamblu a tuturor fațetelor acestui sentiment sublim, care fie te urcă în cele mai înalte sfere, fie te coboară în cele mai adânci tenebre, de unde este foarte greu să mai ieși.
      Primul volum este scris într-un mod extraordinar  și am crezut că nu va putea să îmi placă un alt volum la fel de tare ca acesta. Nici că puteam să mă înșel mai tare. Cel de al doilea roman atinge sublimul, ne oferă mai multe planuri narative, fapt care mie îmi conferă întotdeauna un mare bonus, căci mă ajută să mă aproprii mult mai mult de personajele cărții și să le înțeleg mult mai bine acțiunile lor, nu mai este deloc static, există extrem de multe scene care ne oferă sarea și piperul, știți voi, acea cireașă de pe tort, iar fiecare capitol este precedat de citate măiestre din Nichita Stănescu, fapt care ne face să înțelegem mult mai bine trăirile personajelor principale.
        „Alt cuvânt pentru dor” ne introduce în lumea Anei și a lui Iv, care nu este una tocmai fericită, fiecare dintre acestea fiind umbrită de anumite decepții, de anumite tristeți și doruri nerostite, de trădări și mult zbucium sufletesc. Cele două lumi se contopesc, devenind una singură, însă acest drum pe care cei doi îl aleg nu este simplu deloc, nu este lipsit de ziduri înalte și de pietre care li se aruncă în cale, fapt care face ca povestea lor, deși aflată la început de drum, să nu fie exact cel mai fericit moment din viața lor, ci un carusel de emoții și de gânduri contradictorii.
        Romanul pendulează între trecut și prezent, un fel de înainte și după, înainte de furtună și după aceasta, aducând în prezent două suflete rănite, care caută vindecarea unul în celălalt, care își fac confesiune cu rol de terapie, care să le aducă în starea în care o pot lua de la capăt, mulțumiți de acum și aici și fericiți unul cu altul.
          Primele pagini ale cărții ne-o prezintă pe Ana extrem de fericită, care pare vindecată de durerile trecute, gata să o ia de la capăt cu un nou serviciu și o nouă poveste de iubire, gata să înceapă un nou capitol din viața ei, destul de zbuciumată până la 32 de ani. Se reîntoarce la sanatoriul condus de doctorul Ivan Dumitru în calitate de doctor psiholog, pregătită să își reia serviciul și să își trăiască iubirea alături de cel care i-a cucerit inima. La început, planurile ei inițiale par a prinde contur și totul se desfășoară extrem de lin, doar cu urcușuri și clipe la superlativ unul în compania celuilalt.
        Această stare de calm total nu este menită să dureze mult din păcate. Trecutul le invadează prezentul, irumpe ca un uragan în viețile lor și le sfâșie inimile în mii de cioburi. Ana ajunge să o cunoască pe Simona, o femeie cu extrem de multe probleme de sănătate, atât fizice, cât mai ales mentale. Problema apare în momentul în care Ana realizează că Simona nu este o simplă pacientă, ci chiar soția lui Iv.  Deși Iv spune că nu mai are niciun fel de sentimente pentru aceasta, Simona se tot interpune între ei, înfășurându-i în gândurile ei rele ca într-un cocon.
        Dincolo de această durere pe care le-o provoacă trecutul lui Iv, nici cel al Anei nu este chiar simplu. A avut parte de trădări peste trădări, încă mai are doruri nespuse, fapt care aduce cu sine nesiguranță și multe incertitudini. Gândurile și zbuciumul sufletesc năpădesc peste Ana pe neașteptate, fapt care le pune la grea încercare povestea de iubire proaspăt răsărită. Va trebui să descoperiți voi singuri povestea lor, urcușurile și coborâșurile din interiorul acesteia, deznodământul. Încerc să ofer cât mai puține detalii, pentru a nu oferi spoilere.

*********
       „Alt cuvânt pentru dor” ne dezvăluie o altă latură a autoarei, una mult mai matură, cu un stil de scriere extrem de bine definit, care seduce, care te face să te îndrăgostești iremediabil, să nu știi când se termină cartea și să vrei mai mult, mereu mai mult. Ai multe de savurat citind acest roman, de la povestea de viață a Anei la tratamentul pentru o boală sufletească extrem de grea, prin care fiecare dintre noi am trecut cel puțin o dată: acea terapie necesară pentru vindecarea sufletului rănit din iubire, din prea multă iubire, din dăruire totală; de la povești de viață la peisaje minunate în zona danubiană, de acolo unde Dunărea se împletește cu Marea Neagră; de la trăiri intense la analiza propriului sine. Am rămas cu o dorință enormă de a ști mai mult, despre Iv, despre Simona, parcă aș vrea să îi cunosc mai bine… Cât despre final, pot să spun că m-a făcut să aștept cu nerăbdare următorul volum. Inima mea deja este plină de adrenalină și trebuie să știe extrem de multe lucruri. O să rămân încă mult timp de acum încolo cu gândul la rândurile așternute în final…

________________
        Titlu: „Alt cuvânt pentru dor”
        Autor: Georgiana Vâju