AGNÉS MARTIN-LUGAND: ÎNCĂ AUD MUZICA NOASTRĂ ÎN GÂND – RECENZIE

Cum ai reacționa dacă ți s-ar oferi șansa de a îți împlini cel mai măreț vis? Însă, ce anume ai face dacă împlinirea acestuia ți-ar disipa familia și te-ar aduce aproape la sapă de lemn? Cum ai acționa dacă prietenul cel mai bun s-ar transforma peste noapte în cel mai mare dușman, gata să te distrugă și să te transforme în cenușă la cel mai mic semn de nesupunere?
    Așteptam acea carte a lui Agnés Martin-Lugand care să mă facă să vibreze, să îmi facă inima să tresalte și care să mă ajute să înțeleg de ce este unul dintre autorii contemporani cei mai căutați și mai iubiți. Până acum, citisem „Oamenii fericiți citesc și beau cafea” și „Viața e ușoară, nu-ți face griji”și nu mă convinsese. Am zis să îi mai ofer o șansă, să mai încerc și altceva și bine am făcut. Am găsit ACEA CARTE de care aveam nevoie pentru a îmi face sufletul să danseze pe ritmul muzicii inimii și acum pot înțelege de ce oamenii o iubesc atât de tare pe autoare.
     „Încă aud muzica noastră în gând” este un roman epico-liric, în care se împletesc teme diverse, dar extrem de actuale, precum familia, iubirea, împlinirea visurilor și prietenia care trece peste orice, doar pentru a îl vedea pe celălalt fericit. Autoarea aduce în prim-plan o poveste de iubire extrem de diafană, acea dragoste capabilă să mute chiar și munții din loc, care atinge aproape dimensiunile unui basm prin forța cu care își ghicesc gândurile cei doi îndrăgostiți și prin susținerea pe care și-o oferă reciproc. Dincolo de aceasta, romanul are o notă de mister, pe care nu o prevăzusem deloc. Prologul anunța oarecum acest lucru, însă autoarea a fost atât de camelonică și așa de tare a schimbat firul narațiunii încât chiar a ajuns să mă facă să cred că totuși mă înșelasem și că pot avea încredere că totul va fi bine. Ultimele pagini au fost o reală surpriză, chiar dacă, poate, a fost un pic cam precipitat și totul s-a desfășurat pe repede înainte, însă, per total, a fost unul care mi-a plăcut și m-a surprins. În general, autoarea m-a impresionat în mod plăcut cu acest roman, care este scris un pic diferit față de ceea ce cunoscusem până acum, cu o mai mare forță narativă și într-un ritm mult mai alert și mai credibil, mult mai aproape de realitatea imediată și de chestiunile cu care ne confruntăm în viața de zi cu zi. Este o poveste care îți atinge sufletul, care îți transmite acea stare de bine și acea muzică a iubirii care te face să plutești, să visezi și să îți analizezi propriile visuri și ambiții, să le dai mai multă atenție și să muncești mult mai mult pentru a le atinge.

Véra și Yanis sunt un cuplu extrem de fericit, par a trăi un continuu vis de iubire: se iubesc la fel ca în prima zi, au trei copii minunați, care le luminează fiecare clipă, servicii care le permit să trăiască mai mult decât decent, un apartament îmbunătățit chiar de Yanis cu o cameră cu vedere spre cer, se susțin unul pe altul și se respectă reciproc, încă auzind muzica lor în gând chiar dacă au trecut ceva ani de la căsătoria lor. Duc o viață perfectă la care sunt sigură că mulți dintre noi visează, au parte de acea jumătate care să le completeze inima și trei minunății de copii, inteligenți și curioși să afle mereu mai mult. Totul ia însă o altă întorsătură în momentul în care problemele existente de câteva luni între Yanis și Luc, șeful său și fratele Vérei se adâncesc și capătă proporții uriașe, mai ales când Luc refuză să accepte un contract la care Yanis lucrase foarte mult și care era una dintre speranțele sale cele mai mari. Acest fapt îl împinge pe Yanis la oferirea demisiei și la pornirea pe drumul propriu, sprijinit de soția sa și de neașteptatul ajutor material venit din partea unui personaj intrigant, Tristan, clientul său care îi oferise șansa de a crea un nou concept store.
     Deși toți ceilalți oameni din viața lor dispar unul după altul, așa cum o fac Luc și, mai apoi, Charlotte, prietena Vérei, Tristan le rămâne alături, sprijinindu-i pe fiecare în parte. Însă, afacerile lui Yanis nu merg chiar așa cum și-ar fi imaginat și ajunge la faliment, punându-și familia în pericolul de a ajunge în stradă. Aceasta și faptul că i-a ascuns totul soției sale conduce la ruptura dintre cei doi. Dacă vor reuși să își rezolve problemele și cum se va termina totul va trebui să aflați chiar voi. Sunt multe surprize pe care nu îmi doresc să vi le stric.
******************
     Autoarea nu s-a dezmințit și, la fel ca în cazul celorlalte două romane menționate anterior, și în cazul acestui nou roman reușește să aducă în prim plan probleme extrem de actuale, cu care se confruntă extrem de multe persoane în zilele noastre, mai ales că trăim într-o epocă în care, de multe ori, munca trece pe primul loc, în detrimentul familiei sau a prietenilor. Poate tocmai din această cauză, că ea prezintă un caz general adaptat unui caz particular, personajele sale nu primesc un nume de familie. Este povestea oricui, poate fi a mea sau a ta, sau chiar a prietenului drag. Nu știi niciodată ce se află în spatele ușilor închise, oamenii se pot ridica sau coborî de unii singuri.
     Personajele au fost foarte bine conturate, autoarea jucându-se cu mintea noastră, construind personaje cameleonice, care una par și alta sunt în realitate. Singura care rămâne constantă pe tot parcursul derulării acțiunii este Véra, acel personaj feminin cu o extrem de mare forță interioară, fapt care m-a încântat foarte tare, pentru că este tipul meu preferat de personaje. În urma citirii acestui roman, cred că am mai adăugat un personaj pe lista mea de caractere feminine preferate. Are acea suavitate care o face să pară inițial extrem de sensibilă și de fragilă. Nu știu, am vizualizat-o ca fiind extrem de diafană, parcă plutind peste problemele acestei vieți, trăgându-și seva din cadrul familiei sale, pe care o așează mai presus de orice, chiar și de fratele sau de prietena sa cea mai bună. Are o capacitate uluitoare de a se transforma într-o leoaică în care cineva are curajul de a spune ceva de rău despre soțul sau copiii ei, iar dacă este nevoie să aibă grijă de copiii ei, face ceea ce este cel mai bine pentru ei, punându-se pe ea și sentimentele ei pe locul 2.
      Yanis mi se păruse inițial un bărbat puternic, un cap de familie care știe exact ce vrea, care este capabil să lupte pentru a își transforma visurile în realitate. M-a dezamăgit profund, pentru că nu a dat dovadă de maturitate și a arătat că în spatele oricărui bărbat puternic se află o femeie puternică, iar când aceasta dispare, el își pierde busola călăuzitoare. În momentul în care i se oferă ocazia de a își vedea visul împlinit, acela de a fi un arhitect pe cont propriu, astfel încât să poată spera la ceea ce e mai măreț, dă înapoi foarte tare și devine extrem de slab și se pierde în numeroase vicii, precum alcoolul sau țigările, fără a lupta prea mult pentru cei dragi.
      Tristan este personajul care m-a surprins, de la început până la final. Ni se spune în prolog de acel bărbat care iubește imaginea de familie pe care o afișează Yanis, apoi, nu îți mai oferă niciun motiv să te îndoiești de el. Pare un bărbat stilat, elegant, acel tip de bogătaș care nu trăiește degeaba, ci dorește să îi ajute și pe cei aflați în nevoie. Chiar începuse să îmi placă de el, m-a surprins extrem de tare finalul.
       Foarte tare mi-a plăcut și Joachim, fiul de numai opt ani și jumătate al Vérei și a lui Yanis. Deși autoarea abordează o temă extrem de dureroasă, aceea a sentimentelor copiilor în momentul separării părinților, Jojo reușește să își protejeze fratele și sora mai mici, ba chiar și mama, dând dovadă de o foarte mare putere.
      Acțiunea este extrem de minuțios construită și foarte credibilă, autoarea oferindu-ți detaliile necesare pentru a vizualiza totul, pentru a te implica direct în fiecare scenă de familie. În ciuda faptului că finalul este puțin grăbit și un pic deschis, acest fapt nu m-a deranjat, ci m-a făcut să mă întreb cât de mult ajungem să îi cunoaștem pe cei cu care intrăm  în contact și câtă încredere putem avea în aceștia, neștiind ce secrete ascunde fiecare în spatele zâmbetelor și a amabilităților oferite din plin.
       Ceea ce m-a surprins la stilul autoarei au fost toate pendulările între bine și rău, între lumină și întuneric, între umbrele existente în fiecare dintre noi. Iubirea nu este un sentiment care îți oferă doar fluturași în stomac, neîntreținută sau mâncată de îndoieli, ea se poate transforma într-un monstru extrem de hidos, care poate distruge totul în jur, asemeni unui taifun. Exact asta se întâmplă și în cuplul prezent în acest roman, în ciuda iubirii lor ce părea extrem de sudată. Este nevoie doar de o mică scânteie, de o sămânță de neîncredere pentru a dărâma totul.
       La fel de tare m-au surprins și momentele de suspans. Acțiunea pare lineară până la un punct, apoi te îndoiești de toți și de toate, nu mai știi exact de partea cui este dreptatea, iar această stare de confuzie persistă până la final, determinându-te să îți pui tu însuți nenumărate întrebări.
      Nu știu dacă romanul a ajuns la mine la momentul potrivit, pentru că, da, cred că fiecare lectură are timpul ei, însă mi-a plăcut foarte tare. Are ingredientele unei lecturi minunate, care te face să visezi foarte tare și să îți dorești să lupți mult mai mult pentru visurile tale și pentru cei dragi ție, astfel încât să ajungi să auzi muzica inimii tale. Dacă nu ați citit nimic încă scris de această autoare, vă recomand cu drag acest roman, după care să îi dați o șansă și în ceea ce privește romanele viitoare, la fel cum voi face și eu. Mă bucur că nu am abandonat căutările.
     _________________
     Titlu: Încă aud muzica noastră în gând
     Autor: Agnés Martin-Lugand