ELENA FAVILLI ȘI FRANCESCA CAVALLO: POVEȘTI DE SEARĂ PENTRU FETE REBELE – RECENZIE

„Tuturor fetelor rebele din lume: ~ Visează la mai mult, ~ Țintește mai sus, ~ Luptă mai dârz ~ Și, când te încearcă îndoială, nu uita că ~ Ai dreptate.”
      Cu aceste rânduri începe acest proiect minunat realizat de către Elena Favilli și Francesca Cavallo, proiect numit „Povești de seară pentru fete rebele”.  Nu știu câte dintre voi sunteți rebele, eu clar nu sunt, pentru că prea mult îmi cântăresc foarte mult fiecare mișcare, însă apariția acestei cărți în limba română m-a bucurat nespus și, cum am avut ocazia, am și achiziționat-o. A stat ceva timp pe noptiera mea, nu pentru că nu este un roman extrem de atractiv, ci pentru că am vrut să mă bucur de el mai întâi.
      Prima și prima dată l-am pipăit, l-am admirat, i-am urmărit minunatele portrete care însoțesc fiecare poveste în parte, m-am delectat întâi vizual. Apoi, zilele trecute, am zis să încep să o și citesc, să descopăr poveștile acestea despre care ni se spune că sunt cele mai bune pentru fetele rebele. Recunosc, m-a ros curiozitatea. Imediat ce ai deschis și ai început să citești, nu o mai lași din mână, te cufunzi cu totul în lumea poveștilor pe care le spune și rămâi cu mintea acolo încă mult timp după ce ai terminat de citit. Poate tocmai de aceea și se găsește la final o filă albă, unde îți poți spune propria poveste, căci oricum devii o parte a tot ceea ce citești. Nu am scris-o încă, dar cred că îmi voi face totuși curajul. Portretul nu mi-l desenez, pentru că la desen nu m-am priceput niciodată, dar scrisul mă delectează.
       Poveștile cuprinse în acest proiect sunt multe și diverse, sunt o sută de povești minunate despre femei puternice, femei dârze, care au sfidat legile lumii în care trăiau și au adus o îmbunătățire considerabilă traiului lor, al celor din jur și, mai apoi, al nostru, al tuturor. Sunt povești scrise sub forma unor basme, chiar încep cu formula „A fost odată”, doar că prințesele sunt înlocuite de diverse femei, de la medici la cățărători pe munte, de la cicliști la astronauți, de la sportivi la pirați, de la femei prim-ministru la femei șef de stat, de la astrologi la scriitoare celebre. Nu ai cum să nu guști cu plăcere fiecare poveste în parte, nu ai cum să nu observi cu tristețe că balaurii din basme se transformă în anumite persoane din lumea reală, care încearcă să le pună femeilor diverse piedici, care să le determine să renunțe la ceea ce făceau, mai ales că majoritatea provine dintr-o lume profund a bărbaților. Din acest motiv, cred că poveștile sunt mai degrabă despre fete rebele decât pentru fete rebele, căci niciuna dintre femeile prezentate în carte nu este o femeie ce poate fi încadrată într-un anumit tipar, ci sunt femei atipice, gata oricând să riște totul doar pentru a își duce visurile la bun sfârșit și pentru a schimba percepțiile oamenilor cu privire la anumite fenomene.
      Mi-a plăcut extrem de tare modul în care a fost construită cartea, te încântă atât scriptural, prin povestea prezentată, cât și vizual, prin portretele realizate de către ilustratoare diferite, fiecare dintre portrete fiind însoțite de un motto pe măsura personalității fiecărei femei de succes în parte. Fiecare dintre femeile prezente în cadrul acestui subiect își merită locul pe deplin în interiorul acestuia, aș zice cu excepția lui Mathias Coy. Nu am probleme cu transsexualii, însă, este vorba de un copil de 10 ani care și-a câștigat în instanță dreptul de a fi privit ca o fetiță, dar nu este în definitiv o femeie în toată puterea cuvântului, chiar dacă se poartă ca una. În rest, fiecare dintre acestea are povești cu adevărat impresionante, care ne pot inspira și pe noi în viață de zi cu zi. Sunt persoane care și-au urmat visurile, care au luptat pentru a ajunge acolo au fost și aparțin unor domenii diverse: sunt aduse în discuție povești ale unor împărătese faraon, ale unor partizane pentru drepturile omului, ale unor astrologi, astronomi, gimnaste, pictorițe, pirat, inventatoare etc. Ele au mers înainte indiferent de obstacolele pe care le-au avut de întâmpinat, și-au urmat calea. Este un lucru pe care fiecare dintre noi ar trebui să îl învețe. Ele ne învață că nu sunt domenii în care noi, ca femei, nu am putea activa și nu am putea face minuni. Totul depinde de deschiderea minții noastre. Tocmai din această cauză nu aș putea să o încadrez într-o anumită categorie. Este o carte bună pentru orice vârstă.
      Mi-ar fi plăcut ca această diversitate să cuprindă și câteva femei românce care au schimbat lumea, pentru că avem și noi destule. Spre exemplu, la gimnaste este trecută Simone Biles, o gimnastă destul de tânără, poate că numele Nadiei Comăneci ar fi mers mult mai bine. Se putea discuta despre Elisa Leonida Zamfirescu, prima femeie inginer din Europa; despre Ecaterina Teodoroiu, eroina din Primul Război Mondial, care a luptat asemeni unui bărbat, sau Sofia Ionescu, prima femeie doctor care a realizat o operație pe creier; sau poate despre Ana Aslan, cea care a adus numeroase beneficii în lumea cosmeticelor. Probabil că aceasta este reclama pe care ne-o facem în lume…

Mai jos, atașez câteva imagini din carte, pentru a putea observa diversitatea:

Închei cu îndemnul autoarelor:
     „Fie ca aceste curajoase pioniere să te inspire! Fie ca portretele lor să insufle fiicelor noastre credința neclintită că frumusețea se manifestă în toate formele și culorile și la toate vârstele! Fie ca toți cititorii noștri să știe că reușita supremă este să duci o viață plină de pasiune, de curiozitate și de generozitate! Fie ca noi toți să ne amintim în fiecare zi că avem dreptul să fim fericiți și să explorăm lumea din jurul nostru fără opreliști!”

________________
     Titlu: Povești de seară pentru fete rebele
     Autori: Elena Favilli și Francesca Cavallo
     Editura: Litera
     Titlu original: Good Night Stories For Rebel Girls
     Traducere: Justina Bandol
     Anul apariției: 2017
     Număr de pagini: 212

8 gânduri despre ”ELENA FAVILLI ȘI FRANCESCA CAVALLO: POVEȘTI DE SEARĂ PENTRU FETE REBELE – RECENZIE

1. Anca Rucareanu zice:

Îți mulțumim și noi pentru aceasta carte!! Să știi că și noi am căutat-o pe Nadia și am rămas ușor dezamăgită că nu a fost. Citim din când în când câte puțin din carte. Fetele aleg în funcție de portretul femeilor.

2. Oana - Crâmpeie de suflet zice:

Cu mare drag! Și eu am fost tentată prima dată să procedez așa, după portrete… Simone este o sportivă bună, dar tânără, antrenată tot de un român. S-au adus în discuție nume precum Malala, care nu e chiar ceea ce se spune, sau Mathias Coy, care nu e fetiță, dar Nadia, care a luat primul 10, a fost omisă…