LISA KLEYPAS: GOLFUL DRAGOSTEI (FRIDAY HARBOR #4) – RECENZIE

„Dragostea îți scoate sufletul din ascunzătoare”
    Zora Neale Hurston

La acest citat m-a dus cu gândul romanul Lisei Kleypas„Golful dragostei”, pentru că iubirea are o forță atât de mare încât poate chiar să facă o persoană să capete suflet chiar și acolo unde nu mai exista niciun fel de speranță în acest sens, iar în cartea Lisei Kleypas acest lucru se întâmplă la propriu, fără niciun fel de licențe poetice.
      De fiecare dată când am nevoie de puțin frumos în viața mea, de feerie de cuvinte și de un strop de magie apelez la cărțile acestei autoare. Succesul este garantat, iar povestea pe care aceasta o creează are darul de a mă face să mă afund cu totul între paginile cărții sale, de a mă pierde definitiv pe aripile iubirii. Așa s-a întâmplat și în cazul romanului „Golful dragostei”, a avut efectul scontat garantat și mi-a ținut companie în câteva seri după niște zile extrem de aglomerate. Nici nu a mai contat oboseala, pentru că autoarea a reușit să mă facă să călătoresc cu sufletul până în insulele San Juan, la Friday Harbor, pe malul mării, lăsând ca diafanul poveștii sale să mă cuprindă cu totul, ca sub puterea unei vrăji și poate că a făcut cu adevărat ceva magie, asemeni personajului său, pentru că, uneori, când iubesc foarte tare un personaj, am impresia că acesta poate prinde viață și trăi printre noi, făcând mult mai mult sau continuând acțiunile din poveste.
      Romanul face parte din seria „Friday Harbor”, este al patrulea volum al acesteia, însă se poate citi și separat fără niciun fel de problemă. De fapt, eu așa am și procedat, este singura serie pe care nu am citit-o într-o ordine prestabilită și aceasta pentru că inițial nu am știu că e o serie, după care am observat că povestea îmi permite să citesc în ce ordine îmi vine în minte pe moment. Am citit prima dată „Strada iubirii”, apoi volumul unu în engleză, după care acum am ajuns la ultimul volum. Niciunul nu m-a dezamăgit niciunul, ba chiar mi-a oferit mult mai mult decât bănuiam la început.
      „Golful dragostei” ne face să ne imaginăm iubirea ca pe o pasăre cu aripi gingașe, albe, pregătită să zboare spre cel iubit, chiar sau mai ales atunci când acestuia îi lipsește sufletul, adică atunci când este mai mare nevoie de sentimente puternice, capabile să rupă orice fel de blestem. Este o poveste despre lumea care multora le rămâne ascunsă, în ciuda faptului că mulți recunosc că există un strop de magie în tot ceea ce există în jurul lor, despre lumea vrăjitoarelor, care sunt bântuite de un blestem ce duce la moartea celui iubit, ca și cum superputerile avute conduc la absența oricăror altor puteri sau senzații, ca și cum sentimentele le sunt interzise acestor femei, fără niciun drept de a schimba ceva, de a modifica destinul implacabil. Aceasta până când apare o vrăjitoare cu o forță interioară net superioară celorlalte, care este capabilă de sacrificiul suprem pentru cel iubit, indiferent de piedicile care îi sunt scoase în față, precum legăminte de legare a dragostei, blestemul vrăjitoarei, vraja de longevitate, lipsa sufletului și a unei călăuziri propicei. Este o poveste despre lăsarea în voia propriilor instincte și urmarea lor cu sfințenie, fapt care conduce la o iubire indestructibilă.

Lisa Kleypas m-a prins în mrejele sale încă de la început prin prisma protagoniste, Justine Hoffman, o tânără față de care am simțit empatie încă din primele momente. Justine este o tânără cu abilități speciale, este o vrăjitoare cu calități înnăscute, descedentă dintr-un neam de vrăjitoare, fapt care ar fi putut să o transforme într-o membră abilă a Clubului vrăjitoresc frecventat de mama ei, Marigold, și de două dintre persoanele care i-au devenit cele mai dragi: Rosemary și Sage. Însă, tânără nu își dorește așa ceva, pentru că acest fapt ar conduce la o lipsă de stabilitate în ceea ce privește viața ei privată, iar ea nu își mai dorește așa ceva. A avut parte de o copilărie plină de mutări din loc în loc, fără posibilitatea de a avea parte de prietenii, de mers la școală, de plimbări sau jucării preferate, asemeni oricărui copil de vârsta ei. Nu este de mirare, așadar, că acum caută cu disperare să găsească dragostea, să o aducă în viața ei, fapt pentru care ar face orice, chiar și vrăji. Este mai greu pentru ea, care este o novice într-ale magiei, să ajungă să aibă o relație de durată, mai ales că adeseori, dar mai ales în momentele de tensiune maximă, puterile ei scapă de sub control.
       Nu vă așteptați însă la o poveste despre magie în stare pură, despre vrăji făcute mereu, lumânări, mături și strâmbat din nas pentru a face ca totul să se petreacă după bunul plac, pentru că romanul este mult mai mult decât atât. Acesta este în primul rând o poveste despre regăsirea de sine și căutarea dragostei adevărate, aceea care are puterea de a muta munții din loc și capabilă să te desăvârșească pe tine, ca persoană. Exact acest lucru îi bântuie în mod continuu mintea lui Justine, mai ales pentru că a reușit să își găsească un cămin permanent la Fraiday Harbor, unde, alături de verișoara și prietena ei, Zoe, a deschis un han personalizat, Artist`s Point.
      Toate dorințele și rugăciunile ei par a prinde viață în momentul în care la han sosește Jason Black, un bărbat introvertit, cu o aură de mister în jur, un creator de succes de jocuri pe calculator care își dorește să cumpere anumite terenuri în acele locuri. Acesta pare a îi aduce în suflet acele scântei atât de dorite, însă nu înțelege de ce lucruri nu ajung să meargă până la capăt. Răspunsurile îi vor veni lui Justine din cartea ei de vrăji, un grimoar numit Triodecad, în care sunt cuprinse cele mai variate și puternice forme de magie: acesta îi arată un adevăr nebănuit: Justine era prinsă de un legământ, care ținea dragostea la distanță.
        Astfel, ce ai putea face altceva atunci când descoperi că dragostea ți-a fost oprită cu bună-știință, că ai fost trădată chiar de persoanele în care aveai cea mai mare încredere, că toată viața ta ai trăit în minciună? Ce altceva în afară de a face orice pentru a rupe acest blestem cumplit al lipsei de dragoste… Însă, o astfel de acțiune aduce cu sine consecințe nefaste, la fel ca orice vrajă care modifică tot ceea ce este normal și natural.
       De parcă lucrurile nu ar fi fost deja complicate, acțiunea se complică și mai mult, pentru că Jason, cel în care avusese încredere, este lipsit de suflet și își dorește Triodecadul pentru a scăpa de blestemul adus de lipsa sufletului: acela de a muri de tânăr, pentru a dispărea apoi cu totul în neant. Cum se vor sfârși lucrurile între ei, ce anume va aduce cu sine o nouă vrajă, de longevitate, va trebui să aflați citind romanul.

*********************

„Golful dragostei” are o scriere lejeră, ușurică și numai bună pentru vacanță, cu o acțiune plasată pe malul oceanului, un loc minunat, care te îndeamnă la visare. Răsturnările de situație se țin lanț și, tocmai când credeai că lucrurile se vor aranja, acestea se modifică în totalitate, aducând în calea celor doi îndrăgostiți, Justine și Jason, noi și noi obstacole, noi lanțuri de secrete ce se vor dezlegate, dar care, în același timp, sunt capabile să realizeze rupturi grave între ei, mai ales că se află la început de drum și abia încep să se cunoască. Însă, Lisa Kleypas este maestră a creării de povești de viață sensibile, fapt pentru care nu îl transformă pe Jason într-un antierou, în ciuda numelui său predestinat, Black, și al faptului că este un om ce deține puterea financiară, lipsit de suflet. El este un caracter pe care ajungi să îl îndrăgești foarte tare, prin prisma copilăriei sale triste alături de un tată violent și al dragostei pe care i-o poartă lui Justine, pentru care este în stare de orice, chiar și de sacrificiul suprem, doar pentru a o ști pe ea în siguranță.
       Dincolo de poveștile minunate și pline de sensibilitate de viață ale celor doi protagoniști, „Golful dragostei” aduce porția sa de pasiune fierbinte, cu accente de erotism, care adaugă un plus de frumusețe romanului.
      Lisa Kleypas a reușit să creeze o poveste diafană, plină de sensibilitate și de dragoste, în care niciun fel de sacrificiu nu este prea mare în numele iubirii față de persoana de lângă tine.

*********************

Citate:

„Voia acel gen de iubire care s-o ducă în călătoria vieții ei. Visa la un bărbat care s-o dezbrace de toate platoșele pe care le purta, ca de o lenjerie din mătase, până când, capitulând, ea să i se ofere cu totul. Poate că atunci lumea nu ar mai fi părut atât de mică și nici nopțile atât de lungi. Poate că atunci nu și-ar mai fi dorit decât ca nopțile să nu se mai termine niciodată.”

„Eu am învățat că intimitatea nu trebuie să depindă neapărat de uși și de pereți. Cel puțin nu de pereții externi. Doi oameni pot să stea într-o cameră în care să citească sau să lucreze separat, fără să rupă nicio clipă tăcerea. E vorba de abilitatea de a ridica pereți în mintea ta, ca nimeni să nu treacă.”

„Iubirea, se gândi cu amărăciune, nu era ceva cu care să negociezi. Trăia după propriile reguli. Iubirea apărea numai când n-o voiai și refuza să plece. Era ca o specie invazivă care-ți năvălea în grădină fără să te anunțe și începea să crească necontrolat, rezistând la toate metodele prin care încercai s-o omori. Practic, iubirea era o buruiană.”

*********************

_________________
     Titlu: „Golful dragostei”