SANDRA COROIAN:: M.O.O.N. (EDITURA QUANTUM PUBLISHERS) – RECENZIE

„(…) În faptă, lumea-i visul sufletului nostru. Nu există nici timp, nici spațiu — ele sunt numai în sufletul nostru. Trecut și viitor e în sufletul meu, ca pădurea într-un sâmbure de ghindă, și infinitul asemenea, ca reflectarea cerului înstelat într-un strop de rouă.”
        (Mihai Eminescu – „Sărmanul Dionis”)

Am citit „I.R.En.” în urmă cu ceva timp și, cu toate că nu sunt un cititor împătimit de SF, rămăsesem cu gândul la lumea aceea nouă și fascinantă creată de autoare, îmi doream din tot sufletul să aflu cum va evolua destinul personajului principal, Cehel Ynue, o eroină extraordinar de puternică, ce încerca să înțeleagă ce anume se întâmplă cu ea și care este adevărul. Tocmai pentru că încă purtam lumea aceea în sufletul meu, m-am bucurat din toată inima când am aflat că Sandra Coroian a terminat de scris continuarea poveștii – „M.O.O.N.”, un roman asupra căruia m-am aruncat încă din primele momente în care a ajuns la mine.
       Autoarea are un mod extrem de original de a crea lumi, aventuri, de a transpune emoții și simțăminte în scris, de a te face să simți întreaga forță eliberatoare a cuvântului scris, căci ai impresia că întregul univers creat de ea, cu toate că poate fi un pic mai greu de urmărit dacă  nu te-ai familiarizat deja cu el, te descătușează de toate durerile, de toată această lume nebună, plină de zgomote, de tehnologizare, de oameni superficiali. Citind romanul ei, uiți de toată gălăgia din jur, de toate grijile și durerile, și te lași cuprins cu totul de istoria de viață care se desfășoară în fața ochilor tăi. Ești acaparat întru totul de povestea lui Cehel Ynue, vrei să  afli mai multe, să descoperi adevărul și nici nu știi când ai ajuns la final. Ești în totalitate sub vraja scriiturii din fața ta și ai impresia că nu cuvinte, ci praf de stele a fost presărat în fața ochilor tăi.
         „M.O.O.N.” este o distopie literară, un SF  cu puternice accente fantasy diferit de tot ceea ce am citit până acum. Are doza aceea de autenticitate și originalitate pe care o caut la o carte bună și acest fapt m-a bucurat nespus. Este o continuare extrem de dinamică a poveștii din „I.R.En.” și oferă toate răspunsurile de care aveam nevoie acolo, finalitatea primei povești conturându-se într-un mod extrem de surprinzător și de frumos în această nouă carte ce poartă semnătura Sandrei Coroian.
      Citind romanul, dispare orice preconcepție pe care o puteam avea mai înainte și, dacă aveați impresia că sunteți pregătiți după ce ați citit primul volum al seriei și că știți la ce anume să vă așteptați, nu este așa. La prima carte, autoarea ne perpelea la foc mic și ne oferea crâmpeie din lumile ce se succedau unele după altele, într-un vârtej nebun. Aici, la cel de al doilea volum, dă efectiv cu noi de pământ, purtându-ne prin noua ordine și noua lume cu o viteză uluitoare, ținându-ne captivi într-un fel roller coaster, cu ajutorul căruia fie ne ridică în cele mai înalte zări, fie ne coboară în abisuri întunecate.
        „M.O.O.N.” nu este în niciun caz o lectură lineară și comodă, căci ai parte de tot felul de surprize și ai încă de la început o senzație de gol în stomac, de stranietate… Nu știm exact ce este real și ce este doar o creație a minții personajului principal, o simplă simulare a lumii reale, sau o invenție a unui nou sistem universal. Suntem în permanență într-o stare de alertă, iar autoarea are grijă să nu avem prea multe momente de pauză,  de liniște, jucându-se în permanență cu mintea și cu percepțiile noastre. Întreaga acțiune a romanului este un fel de puzzle, iar elemente din acesta ne sunt oferite pe parcursul întregii lecturi. Cu fiecare nou capitol parcurs, avem parte de noi perspective și de noi elemente ce ne ajută să mai punem cap la cap o bucată din adevărul total, să  mai facem un pas în această aventură ce ne învăluie în totalitate sub vraja sa.
        Dincolo de tot acest univers halucinant, descoperim adevăruri dureroase care stau la baza lumii noastre de zi cu zi. Suntem tot mai mult prinși de tehnologie, ne dorim să avansăm tot mai mult pentru a călători dincolo de Terra, însă ne însingurăm tot mai tare, ne îndepărtăm  tot mai tare unii de alții, nu mai lăsăm loc pentru visuri, speranță, idealuri, iubire, sentimente, iar consecințele pot fi catastrofale. Sandra Coroian creionează tocmai ce s-ar întâmpla dacă am ajunge să distrugem tot universul înconjurător și am fi nevoiți să ne mutăm într-un loc cu totul și cu totul nou. În noua ordine, deși pare că totul este sub control, haosul irumpe din fiecare colțișor, iar oamenii se regăsesc cu greu în toată această nebunie.

„M.O.O.N.” este  un roman care se citește extrem de repede, pentru că  îți dorești să  afli ce anume s-a petrecut acolo și care este adevărul. Dai pagină după pagină și mii de întrebări ți se conturează în minte și, asemeni personajului principal, nu mai știi ce este real și ce este doar imitație, nu mai știi în cine poți avea încredere, cine îți este prieten și cine dușman, alături de cine poți rămâne și de cine anume trebuie să te ferești.
        O întâlnim din nou pe Cehel Ynue, un personaj la fel de puternic pe cât mi-l aminteam din „I.R.En.”, care nu reușește deloc să se regăsească în noua lume în care se trezește și să își amintească cum a ajuns pe nava spațială pe care s-a trezit. Se află lângă Jason, Mediatorul pe care îl avusese alături în primul volum și cel mai bun prieten al său, dar nu reușește să îl simtă deloc aproape de ea. I se pare că tot ceea ce îi spune acesta este fals, că are ceva de ascuns, că este prea dur și prea puțin apropiat sufletește de ea. Nu știe exact dacă să îl asculte pe el, cel care îi spune că toate lumile pe care le cunoscuse până  atunci și care se succedaseră cu rapiditate în viața ei, ieșind la suprafață asemeni păpușilor Matrioșka, nu erau nimic altceva decât produsul  propriei imaginații, sau gândurile care i se învălmășesc în minte, alături de o altă voce care îi cere să nu creadă nimic.
        Jason cel nou nu mai este prietenul cel mai bun al lui Cehel, ci este cel căruia pare să îi placă să conducă lucrurile, să își impună punctul de vedere, cu toate că afirmă că el este doar vicecomandant al navei, iar Cehel este comandantul, cea care a pus totul în scenă. El îi creează tinerei o stare de confuzie totală, căci îi spune că tot ceea ce ea crede că este adevărat, lumile pe care le cunoscuse până atunci, ba chiar  și Mun Child, cel care îi spusese că este soțul său, nu este nimic altceva decât un produs al minții sale. El îi spune că au fost mutați cu toții pe Lună, pentru că viața pe Pământ nu a mai fost posibilă, iar ea trebuia să conducă pe NanLand, noua ordine universală creată, însă acest lucru nu s-a întâmplat, deoarece Bastian, mâna ei dreaptă, și-a dorit mai mult de atât și a preluat conducerea, pentru care este pregătit chiar să o ucidă dacă împrejurările o cer. Tocmai din această cauză, ea s-a refugiat alături de Jason și echipajul lui pe nava spațială, unde se află de zece ani, iar aici a căutat soluții pentru problema ei și și-a dorit să simuleze o eventuală întâlnire cu Bastian, în încercarea ei de a găsi metoda potrivită pentru a îl ucide. Astfel,tot ceea ce a trăit în aceste simulări nu este real, ci doar produsul minții sale, iar sub pretextul că încearcă să o protejeze de ea însăși, Jason nu îi mai permite să se întoarcă în simulator, ci îi cere să coboare direct pe NanLand și să  caute metode de a scăpa de conducător.
       Odată aterizați în noua lume, Cehel are parte de fel de fel de surprize și întâlnește oameni din trecutul ei, care o plasează nu în fruntea unei lumi întregi, ci a unei frății. Nu știe exact ce anume ar trebui să creadă și cum să reacționeze, în cine să aibă încredere, fapt care o face să fie mult mai determinată în aflarea adevărului. În NanLand, îl regăsește pe Mun, întâlnește pe un anume Salvatore, care o numește Senioară a frăției lor, cea care dorea să salveze sufletele, însă totul este lipsit de o anumită ordine, de un anumit sens. Cehel nu își amintește nimic din vechea ei viață, nu știe cine a fost cu adevărat și tot ceea ce are este doar mărturia celor din jur, care au cunoscut-o în trecut. Nu știe în cine poate avea încredere, Jason și oamenii ei continuă să o urmărească, iar Cehel este în mod constant sub presiune. Trebuie neapărat să afle adevărata sa identitate și să se regăsească pe sine, iar acest fapt nu este ușor, însă ea se agață de această speranță și face tot ce îi stă în putință pentru a își recăpăta amintirile și viața, pentru a fi din nou stăpână pe situație și pe ea însăși.
        Cine este cu adevărat Cehel Ynue, cine este Mun, cine este Jason, ce legătură au ei cu Bastian trebuie să aflați singuri. Sunt sigură că veți fi surprinși la final asemeni mie, că veți citi ultimele capitole cu sufletul la gură și că veți avea acel sentiment de wow  când veți reuși să aflați întreg adevărul. Autoarea și-a dorit să creeze ceva nemaiîntâlnit, dar care să aibă o logică, un sens și i-a reușit din plin, fapt pentru care o felicit.
        Universul creat de Sandra Coroian este unic în planul literaturii române contemporane, este halucinant, te ia prin surprindere, însă are darul de a te cuprinde în mrejele sale întru totul. Autoarea creează o lume întreagă cu ingeniozitate și ne face părtași la aceasta. Ajungem să vedem lumina și întunericul ce sălășluiesc în oameni, să observăm ce anume se poate întâmpla dacă vom continua să ne distrugem planeta și găsim soluții pentru multe dintre problemele cu care ne confruntăm.
      „M.O.O.N.” este  romanul care aduce în prim-plan sacrificiul personal de dragul binelui suprem și pune în balanță dragostea de sine cu cea universală. Întreg romanul este o aventură continuă, un fel de salt cu parașuta în gol, fără a ști exact ce te așteaptă la capătul călătoriei. Este o carte pe care o recomand cu căldură și căreia vă cer să îi acordați o șansă. Nu veți regreta, vă asigur!

__________________
       Titlu: „M.O.O.N.”
       Autor: Sandra Coroian