MIHAELA STRENC: ZEIȚA DE FOC (EDITURA QUANTUM PUBLISHERS) – RECENZIE

Zilele acestea am făcut cunoștință cu o nouă autoare româncă, la care îmi doream de foarte mult timp să ajung, pentru că, la mine, curiozitatea ce atinge cote maxime trebuie întotdeauna satisfăcută: Mihaela Strenc. Nu am citit trilogia „Orașul îngerilor” pentru care este mult mai cunoscută, deși volumele seriei stau cuminți și așteaptă pe rafturile bibliotecii mele de mult timp, ci m-am îndreptat direct spre cel mai recent roman pe care l-a lansat și anume „Zeița de foc”. M-am bucurat pentru că m-am numărat printre primii săi cititori, iar coperta feerică mă îndemna să nu mai amân cititul cărții, mă striga parcă de pe noptieră și îmi șoptea la ureche: „Citește-mă!”. Cum sunt decisă să îmi urmez instinctele și dorințele inimii, am trecut la lectura acestui roman și m-am cufundat cu totul în universul creat cu măiestrie de către autoare, căci a reușit să mă acapareze întru totul și să mă țină captivă preț de câteva ore. Am descoperit o lume minunată, condimentată cu mult umor, de care m-am îndrăgostit în mod iremediabil, singura mea plângere fiind aceea că a fost mult prea scurtă. Mai voiam și sunt sigură că mi vi veți alătura și voi imediat după parcurgerea poveștii din acest univers magic.
          „Zeița de foc” este un fantasy minunat, care aduce în prim-plan povești de viață, magia elementelor și o călătorie inițiatică ce conduce la cunoașterea de sine și la transformarea interioară a personajului principal. Lumea creată de autoare este pur și simplu incredibilă, minuțios descrisă, astfel încât să nu se piardă nici chiar cel mai mic amănunt, și extrem de credibilă, de veridică. Ținutul Eol te farmecă încă de la primele pagini, prin prisma tuturor elementelor ce îl definesc, universul său deschizându-se în față ta ca un evantai, oferindu-ți permisul necesar pentru a te bucura de caracteristicile sale și de toate creaturile care acționează chiar în fața ochilor tăi. Mihaela Strenc aduce în fața noastră o lume formată din mai multe tărâmuri, un fel de universuri paralele care coexistă, iar la fiecare poartă spre un alt loc se află eriniile, ființe cu puteri fenomenale, al căror rol este de a păzi intrarea spre un alt tărâm.
         Aveam nevoie de o lectură care să mă deconecteze de la tot, care să aducă magia în viața de zi cu zi, iar cea de față a reușit acest lucru din plin. Eu nu pot fi obiectivă atunci când vine vorba de fantasy, iubesc genul acesta și cred că îi voi rămâne fidelă întotdeauna.
        Mihaela Strenc a adus în fața cititorilor săi un personaj feminin extrem de puternic, care este creionat cu lumini și umbre, care are căderile și urcușurile sale în viață, însă are puterea de a o lua mereu de la capăt, de a se reinventa, de a lupta pentru a ajunge acolo unde își dorește, pentru a aduna bucăți din ea chiar și atunci când simte că a pierdut esența și lumina aceea ce o propulsa extrem de sus, chiar și atunci când simte că s-a rătăcit puțin de ea și că a rămas fără punctul ei de sprijin.
          Alcyone, personajul principal, mi-a adus aminte foarte tare aminte de Safyia din „Vrăjitoarea Adevărului”, poate tocmai pentru că au aceeași vârstă, 18 ani, pentru că amândouă sunt firi puternice, obișnuite să se descurce singure, fără a cere ajutor din exterior, pentru că amândouă încearcă să se adapteze la nou și să își croiască un drum prin viață. Personajul Mihaelei Strenc a rămas orfană la o vârstă fragedă, a văzut cum mama este ucisă în fața ei, iar acest fapt și-a pus amprenta asupra sa. Are multe complexe cu care se luptă, nu se consideră o frumusețe răpitoare sau o persoană pe care altcineva să o poată iubi, are visuri mărunte, dorindu-și atingerea unei anumite bunăstări materiale, care să o ajute să nu mai bântuie pe străzi, este o fire impulsivă și destul de încăpățânată, cel puțin în partea de început a cărții. Nu se cunoaște pe ea însăși cu exactitate, căci nu aparține unei rase pure, este jumătate om, jumătate erinie, nu și-a cunoscut niciodată tatăl, pe care îl consideră în primă fază un monstru, căci perechea lui i-a ucis mama, iar ura pentru el o face să își dorească să devină vânător de erinii. Este într-o continuă căutare de sine și a unui loc căruia să simtă că îi aparține. Iubește Lotharia, locul în care a crescut și în care a cunoscut pentru prima dată puterea magiei, învățând farmece de la un mag mai bătrân, însă nu este sigură că acesta îi aduce și mulțumirea sufletească. Pierderea maestrului spiritual, care refuză să o antreneze în ritmul dorit de ea, o conduce pe Alcyone la o întâlnire care îi va schimba în totalitate percepțiile asupra vieții: găsește un nou mag, un vindecător, Letifer, care o învață magia tuturor elementelor și îi demonstrează că eriniile, asemeni oamenilor, nu sunt doar profund rele, ci există și erinii bune, și rele, în funcție de condițiile care le-au modelat viețile.
           Alcyone are multe de învățat, multe de acceptat, multe de îndreptat, iar soarta îi scoate în față evenimente care au darul de a o modela și de a o transforma într-o tânără înțeleaptă. Are parte de întâlniri nesperate, face pace cu trecutul ei, se descoperă pe sine, își observă potențialul, cunoaște mare dragoste și se autodepășește. Tocmai faptul că nu există acea balanță care pune binele pe un taler și răul pe un altul distinct, nu este totul doar alb sau negru, ci există nuanțe, iar personajele nu sunt complet negative sau pozitive reprezintă un bonus al acestui roman. În plus, prezența elementelor de magie și a tuturor acelor forțe ale naturii (apa, aerul, focul și pământul), fiecare cu farmecul ei, una vindecând, una oferind libertate, creează un univers minunat. Nu lipsesc nici elementul romantic, nici umorul, care fac deliciul întregii cărți.
           „Zeița de foc” este un roman minunat, despre vrăji, erinii, tărâmuri îndepărtate, întoarcere spre sine și maturizare. Acesta are un efect mirific asupra psihicului și îl recomand cu drag mai ales în această perioadă friguroasă. Veți uita de toate, garantat!

Citate:

„Exact acela era motivul pentru care nu îi plăcea să fie ajutată de alții. Toți se așteptau ca, după aceea, să te arăți profund recunoscătoare și să nu mai contenești cu mulțumirile.”

„Marea se tulbură pe timp de furtună, îi spusese una dintre ele. Dar, a doua zi, soarele o va lumina din nou. La fel e și viața. Ba se frământă, ba se limpezește.”