LAURA ȘTIRBU: COPIII DIN CEAȚĂ (VICONTELE VERENȚEI PIERDUTE #2 – EDITURA QUANTUM PUBLISHES) – RECENZIE

„Vicontele Verenței Pierdute” este o serie fantasy feerică, având o acțiune inedită ce ne poartă pașii printr-o zonă literară cu totul nouă și singulară pe plaiul miortic, aceea a Valahiei Unite, dominată de academii Vel, dragoni și eroi de basm. Autoarea, Laura Știrbu, ne transpune într-o lume magică, de care ajungem să ne îndrăgostim în mod iremediabil. O sumedenie de enigme se derulează în fața noastră, pe care ne dorim cu disperare să le descifrăm, frânturi de adevăr ne sunt oferite de la un volum la altul, fapt care ne face să rămânem pur și simplu blocați în universul literar creat cu atâta măiestrie. Dacă nu ați citit până acum primul volum, „Lumina lui Trodheim”, vă recomand cu drag să vă îndreptați atenția spre el, nu veți regreta… În plus, a apărut de curând și cea de a doua carte a seriei – „Copiii din ceață” – care ne ajută să mai punem cap la cap câteva crâmpeie din adevărul mare și să ne afundăm și mai tare în poveste, devenind captivi ai istoriilor de viață ce se derulează în fața ochilor noștri.
     Cartea a doua a fost lansată sâmbătă, 17 noiembrie, la Gaudeamus și s-au dus bătălii grele pentru achiziționarea ei. Abia am reușit să ies învingătoare și să capturez un volum, pe care l-am transferat de urgență în sacoșa din dotare. La cât de tare m-am bătut pentru el, vă dați seama că nu am putut să îl las la păstrare pe rafturile bibliotecii, a trebuit neapărat să citesc romanul, fapt pentru care m-am aruncat direct în acțiunea sa. Pardon, citirea sa.
      „Copiii din ceață” – ne încântă printr-o multitudine de senzații, ne introduce mult mai tare în viața de la SanteVel și ne face să ne creionăm în minte fel și fel de scenarii posibile pentru viitoarele cărți din serie. Autoarea ne poartă pașii în prezent, trecut și viitor, oferindu-ne crâmpeie din totul unitar. De asemenea, ne dezvăluie identități, prezentându-ne orfanii Revoluției, ne ajută sa ne conturăm în minte elementele luptei pentru dreptate, ne aduce în față noi mistere de descifrat și ne face să credem că, poate, am judecat unele personaje în mod greșit în volumul anterior. Observăm traiectoria ascendentă a personajelor dragi, care cresc și încep să devină mult mai curajoase și mai temerare, luând parte activ la evenimentele din cetate, facem cunoștință cu un dragon drăgălaș, pe care ni-l dorim ca prieten necuvântător, și ne desfătăm papilele gustative cu toate prăjiturile lui Brețcu (recunosc, m-aș deghiza în orice este nevoie doar pentru a lua parte la petrecerile lui). Intrigi se nasc și întrevedem un viitor mult mai întunecat decât ar fi de dorit…

M-am întors spre cu mare dor spre aventurile eroilor dragi. I-am regăsit pe Iustinian, Mădălina, Cezar, Diego, Liliana Venin și Boris Nabadov și am simțit în mod clar dezvoltarea lor, parcursul lor spre maturizare, căci iubiri iau naștere, se creează legături de suflet cu studenții mai mari, planuri de răzbunare se țes și se descoperă noi puteri interioare, care îi pregătesc pentru un viitor pe care momentan doar îl întrevăd prin intermediul previziunilor. De asemenea, observăm că se creează o anumită complicitate între studenți, care îi face să fie mult mai uniți și să se ajute unul pe altul, să se protejeze și să se simtă ca într-o mare familie, în care binele suprem domină.
        SanteVelul este o cetate creată cu mare atenție la detaliu de către Laura Știrbu și vorbesc doar despre cetate pentru că aceasta este în prim-plan în acest al doilea volum, deși putem observa și câteva imagini de pe la Merna, capitala Valahiei, și Torun, închisoarea de temut, locuri în care foștii studenți santevelieni își încep ascensiunea spre conducerea statului. Ca o paranteză, am adorat harta de la finalul cărții și nu puține au fost clipele în care m-am întors spre ea, pentru a observa exact unde se situează un anumit loc în spațiu.

Iustinian Mojic mi-a fost extrem de drag încă din primul volum, sufletul meu l-a adoptat încă de când am făcut prima dată cunoștință cu el și și-a dorit să îl poată învălui în toată dragostea după care acesta tânjea, căci este unul dintre orfanii Revoluției, crescut de unchiul său, Boromir, care nu știe nimic despre părinții săi și le simte lipsa. Volumul de față vine să ne descifreze acest mister și ne face să ne întrebăm care este motivul pentru care adevărata sa identitate trebuia protejată cu atâta strășnicie. Însă, cu toate ca nu cunoaște realitatea despre familia sa (deși anumite adevăruri i se dezvăluie în  vis, prin intermediul viziunilor, noua putere dobândită de băiat), Iustinian nu duce lipsă de dragoste, căci Liliana și Boris îi oferă din plin, ajutându-l să se dezvolte și să cunoască mult mai multe lucruri despre cetate și creșterea dragonilor.
          Am regăsit-o și pe Mădălina, care deja începe să îi semene foarte tare surorii sale mai mari, Liliana, dând dovadă de multă dârzenie și de forță interioară. Nu lasă pe nimeni să îi stea în cale, își folosește din plin limba ascuțită, îi pune pe băieți la colț și chiar află mult mai multe despre planurile trupei de șoc, pregătindu-se ca în orice moment să dea raportul mai departe, la Tarantelă, în cazul în care ar simți că lucrurile o iau razna.
         Trupa de șoc, în frunte cu Liliana, descoperă efectele Mortifiei, o substanță care ne intrigă și pe noi, pe care o testează în mod constant, sperând că o va întări și îi va da forța de a pune în aplicare planurile de răzbunare. M-am bucurat să descopăr o altfel de Liliana, cu lumini și umbre, cu urcușuri și coborâșuri. Este acel tip de personaj puternic, care face orice pentru a ajunge acolo unde își dorește, nelăsându-se doborâtă de nicio intrigă ce se țese în jurul său. Ea este destinată regelui, primul-consilier o are în vedere, însă Liliana are planuri mult mai mărețe în minte și face orice pentru a ajunge acolo unde își dorește. Vede toate ițele care se creează în jurul său, dar simte că are forța necesară pentru a se ridica deasupra lor.
        În mod intenționat nu vă dau prea multe detalii, pentru că nu vreau să vă stric plăcerea lecturii.

Acțiunea celui de al doilea volum al seriei este conturată în jurul Duopolului, concursul care animă toate sufletele velienilor, și ale examenelor finale ale studenților de anul IV și VIII. Duopolul se va dovedi a fi un instrument politic ușor de manipulat și sunt extrem de curioasă cum vor evolua lucrurile în viitorul volum, căci acesta urmează să fie organizat chiar la SanteVel. Concursul nu se va dovedi a fi singurul eveniment cu două tăișuri, căci multe lucruri îmbracă haine strălucitoare, deși sunt putrede în interior.
          Mergem la vânătoare, luăm parte la probele studenților velieni, facem cunoștință cu Spaimă și cu metodele cu care dragonii sunt pregătiți pentru lupta în armată, coborâm în tenebre, asistăm la o arestare mult vânată și luăm parte la închiderea anului școlar.
       Numeroase întrebări se nasc cu privire la acțiunile lui Vincențiu Leopod, la cele ale Lilianei Venin, la armele secrete ale lui Tarantelă, la amintirile ce trebuie protejate cu orice preț, la destinul lui Iustinian, la scopurile primului-consilier…
        „Copiii din ceață” este o continuare extraordinară a seriei „Vicontele Verenței pierdute”, aducând chei pentru anumite enigme și creând noi întrebări. Laura Știrbu te face să te îndrăgostești în mod iremediabil de universul creat de ea și să îți dorești mereu mai mult. Dacă nu ați făcut cunoștință până acum cu lumea creată de ea, vă îndemn să nu mai pierdeți timpul și să descoperiți Valahia Unită!

Citate:

„Haina îl face pe om. Din păcate, nu arată și adevăratul caracter al sufletului care se învelește în multiple straturi de veșminte. Câți lupi nu umblă pământul în blănile oilor pe care le-au schingiuit?”

„Memoria este ceva de neprețuit. Oamenii se subestimează mereu, crezând că uitarea este ceva normal. Neplăcut, dar normal, din ce în ce mai tolerat odată cu înaintarea în vârstă.”

___________________
         Titlu: „Copiii din ceață”