GILMORE GIRLS – LIKE MOTHER, LIKE DAUGHTER (FETELE GILMORE – AȘA MAMĂ, AȘA FIICĂ) – RECENZIE

Nu știu cum sunteți voi, însă în ceea ce mă privește, serialul Fetele Gilmore este unul de referință pentru perioada rece, căci povestea celor două, Lorelai și Rory, are darul întotdeauna de a mă binedispune și de a mă face să uit de frigul de afară. Oricum, a devenit un fel de obsesie pentru mine, altfel nu știu cum să îi spun, pentru că am văzut și revăzut de un milion de ori episoadele acestui serial, ba chiar am făcut maratoane întregi cu ajutorul său. Nu contează că știu deja ce anume trebuie să se întâmple, iubesc pur și simplu atmosfera pe care filmul o creează și personajele, care sunt extraordinar de spumoase în ceea ce privește replicile.
          Acestea fiind spuse, cred că înțelegeți de ce bucuria mea a fost fără margini în momentul în care am descoperit că există și o carte. De data aceasta, procesul a fost puțin invers, pentru că „Gilmore Girls – Like Mother, Like Daughter” este creată după scenariul filmului și îl urmează cu mare fidelitate, începând cu momentul mutării lui Rory din sistemul de învățământ de stat la cel privat și terminându-se cu ajungerea lui Richard Gilmore la spital, în urma problemelor sale cardiace. Din păcate, nu am găsit romanul tradus și în limba română și nici în engleză nu este foarte ușor de găsit, este un fel de rara avis, însă dacă dați din întâmplare peste el într-un anticariat și sunteți fani ai serialului, nu îl ratați, căci se citește ușor, are o engleză de bază, și, în plus, vă oferă o extraordinar de mare stare de bine. Este doar primul volum dintr-o serie și, din ce am înțeles, toate au acțiunea relatată de către Rory.
          Am cartea aceasta acasă de cel puțin un an și țin minte că am fost extrem de încântată în momentul în care am reușit să o am pe rafturile bibliotecii. Nu îmi explic nici acum cum de am putut să o las atât de mult timp să aștepte, de fapt, cam așa am procedat în ultimul timp cu toate lecturile trecute care mi-au bucurat sufletul și la care nu am mai ajuns mai apoi. Acum, cei de la Diva au reluat serialul și mi-am adus aminte că am și cartea, fapt pentru care am trecut la citirea ei.
            Eram curioasă cum se vor desfășura lucrurile și cum se va așeza acțiunea, mai ales că în film întâlnim extrem de multe personaje. Ei bine, aici avem parte de o perspectivă narativă unică, cea a lui Rory, care ne povestește viața ei, evenimentele la care ia parte și relațiile existente între ea și restul persoanelor din jurul său, precum și pe cele existente între celelalte personaje.
      Incipitul ne plasează direct în atmosfera din Star Hollows, unde Rory trăiește alături de mama sa, Lorelai Gilmore, cea care a crescut-o ca mamă singură și a renunțat la toate privilegiile unei vieți confortabile în casa părinților ei mai bogați doar pentru a ajunge să trăiască viața pe care și-o dorește. Ea îi este cea mai bună prietenă fiicei sale și are obiceiul de a îi oferi sfaturi de fiecare dată când este nevoie. Apar în scenă și Michel, și Sookie, și părinții lui Lorelai, și Luke, și Lane, însă toți aceștia rămân într-un plan secund, primul loc fiind ocupat de Rory și de frământările ei.
         Cei care ați urmărit serialul, știți deja ceea ce urmează să se întâmple, iar cartea aceasta, recunosc, a fost asemeni unui sitcom tv. M-a făcut să râd și să mă înfior la unele scene și să intru în atmosfera aceea plină de prietenie și de iubire existentă în casa Gilmore, locul unde totul este rezolvat prin comunicare și prin mult umor, elementul care stă la baza relației dintre mamă și fiică.
            Asistăm la mutarea lui Rory de la școala de stat la cea privată, de la Chilton, primul ei pas pentru ajungerea la Harvard, așa cum visa de mică. Însă, spre deosebire de film, școala nu este adusă în prim-plan. Ea vorbește despre legăturile tensionate pe care le are cu noii colegi, și în principal cu Paris și Tristan, însă accentul nu este pus pe viața ei la școală, ci pe cea extrașcolară, pe experiențele pe care tânăra adolescentă le are cu mama ei, cu oamenii din localitatea în care s-a născut, cu bunicii ei, pe care abia acum începe să îi cunoască cu adevărat, și, nu în ultimul rând, cu Dean, prima ei dragoste.
           Rory din carte pare mult mai timidă decât cea din serial și, cu toate că are și aici sclipiri de inteligență și se ridică mult deasupra copiilor de vârsta ei, cu toate că și aici iubește să citească, nu este la fel de îndrăzneață ca aceea din film. Este aproape un copil obișnuit, care se teme să îi vorbească mamei sale despre primul prieten, despre primul iubit, are nesiguranțe în ceea ce privește propria persoană și capacitățile ei de a reuși pe viitor.
         Am iubit lucrul acesta la carte, iar modul în care Lorelai s-a comportat cu fiica sa aduce acea notă de căldură pe care mi-o doream din tot sufletul. Mama este acolo, alături de fiica sa, de fiecare dată când este nevoie. Pe lângă faptul că a renunțat la tot și a devenit o simplă femeie, acum director de han, a dat cu piciorul la toată opulența ce ar fi putut să fie în momentul în care a fugit de acasă și i-a dat naștere lui Rory, ea învață și acum să facă sacrificii și își calcă pe mândrie, cerându-le părinților săi ajutor financiar atunci când fiica sa trebuie să înceapă orele la Chilton. La fel, ea acceptă cinele săptămânale alături de familia sa, cu toate ca acest fapt o face să se enerveze de fiecare dată.
           „Gilmore Girls – Like Mother, Like Daughter” este o carte drăguță, care te introduce în lumea fetelor Gilmore. Asistăm la intrarea lui Rory la Chilton, luăm parte la aniversarea lui Rory și la momentele ei de revoltă contra bunicii sale, cea care încearcă să preia frâiele asupra vieților tuturor, și, de asemenea, asistăm la primii ei fiori de iubire și la toate nesiguranțele ce apar în relație cu cel iubit. Dacă sunteți fani ai serialului Fetele Gilmore, atunci aceasta este lectura potrivită pentru voi. Dacă nu sunteți fani, atunci puteți începe cu cartea și, garantat, vă veți îndrăgosti de lumea din Star Hollows. 🙂

___________________
       Titlu: Gilmore Girls – Like Mother, Like Daughter
       Colecție: The Gilmore Books (volumul I)