LISA NIESCHLAG ȘI LARS WENTRUP: CRĂCIUN LA NEW YORK. POVEȘTI ȘI REȚETE – RECENZIE

Fulgi de nea puri căzând din înaltul cerului, acoperind cu albul lor imaculat zgârie-nori pe care abia îi cuprinzi cu privirea. Brazi frumos împodobiți, ornamente mirifice atârnate la ferești, luminițe care dau culoare chiar și celor mai gri locuințe. Delicii culinare și miresme puternice de scorțișoară, portocale, migdale și alte bunătăți. Minunății culinare care îți incită foarte tare papilele gustative. Plimbări pe Fifth Avenue, Rockefeller Center și Central Park. Patinat pe întinderile de gheață, plimbare cu caleașca prin parcuri și relaxarea la o ceașcă de ciocolată caldă. Cine nu visează la așa ceva? Cine nu și-ar dori o călătorie de vis prin New York iarna, în preajma sărbătorilor de iarnă? Cine nu s-ar lăsa cuprins de magia sărbătorilor și nu s-ar bucura de o sărbătoare de poveste?
       Vă întrebați probabil de ce am ales să vorbesc despre toate acestea încă de la începutul articolului meu. Ei bine, acestea sunt sentimentele pe care le încerci în momentul în care ții între palmele tale, sprijinit pe genunchi, volumul minunat creat de către Lisa Nieschlag și Lars Wentrup, designeri, graficieni și fotografi, la care s-a adăugat și talentul tinerei fotograf Julia Crawley, cea care a surprins în imaginile sale pulsul New York-ului aflat în prag de sărbătoare, cu toate minunile ieșite parcă din basme pe care acesta le are de împărtășit cu locuitorii săi și cu toți vizitatorii care îi trec pragul mai cu seamă în această perioadă. Este vorba despre acel miraj care te face să intri într-o bulă de fericire, de bună dispoziție, de bucurie, de feerie, ajutându-te să uiți de tot și de toate și să trăiești doar prezentul.

Cu ceva timp în urmă, vă vorbeam despre cărțile potrivite pentru a sta pe măsuța de cafea. Albumul de față – „Crăciun la New York. Povești și rețete” – este un alt volum potrivit pentru acea zonă din casă, unde mai pui că te face să te simți extraordinar de bine și îți oferă magie în viața de zi cu zi, introducându-te cu delicatețe în lumea de poveste a sărbătorilor new yorkeze, oferindu-ți secrete pe care le poți aplica și tu, ca cititor, acasă. Atmosfera feerică ne este indusă încă de la început prin cuvintele autorilor:

„Când, în primele zile de decembrie, bate vântul rece printre case și aburi albi se ridică din canalizare, nu mai rămâne adesea mult până când aerul rece și umed al Marilor Lacuri aduce prima ninsoare din New York. Fulgii de nea încep să danseze pe străzi și, pe neașteptate, transformă metropola într-un decor alb. Timpul pare să se oprească pentru un moment, iar forfota newyorkeză își încetinește ritmul. Emoția se răspândește pe chipuri. Orașul dispare sub o glazură strălucitoare de zahăr pudră – la fel ca într-un glob newyorkez cu zăpadă, de altfel, unul dintre cele mai îndrăgite suvenire de către numeroșii turiști.”

Citind acestea, cum ai putea să îți oprești gândurile să nu înceapă să se viseze în acest decor vrăjit de atingerea gingașă a fulgilor de nea?! Cum ai putea să nu simți fiori în suflet citind despre toate aceste minunății și cum ai putea să nu îți dorești să evadezi din planul cotidian și să ajungi cât mai repede în marea metropolă?! Cum anume ai putea să nu te îndrăgostești de această lume, de acest univers sclipitor și plin de strălucire?! Eu sigur nu am putut, imaginația mi-a fost foarte tare animată de acest album și, dacă îmi doream să văd New York-ul urmărind la tv serialul Totul despre sex sau citind „Central Park” al lui Musso, acum în mod cert m-am lăsat dusă de val și m-am închipuit pe străzile frumos ornate ale marii metropole americane.

Sinceră să fiu, nici nu cred că ai putea altfel, căci cartea vine însoțită de o serie de imagini, pe care le privești la început cu rapiditate, aruncându-ți doar un ochi peste ele, pentru a vedea despre ce este vorba, iar mai apoi, după ce citești prima poveste din volum, îți dai seama că ai greșit și o iei de la capăt, admirând totul în poze, zăbovind asupra micilor detalii și umplându-te de emoția pură a celor oferite de minunata fotografă:

„- Treci prin ele prea repede. Nu vei înțelege nimic dacă nu le privești cu atenție.            Avea dreptate, desigur. Dacă nu privești pe îndelete, nu vei vedea nimic. Am luat un alt album și am încercat să fiu mai atent. Am căutat detaliile, am observat modificările vremii, am privit cum se schimbă unghiul în care cădea lumina, în funcție de anotimp.”

Albumul este o împletire complexă de poveste, rețete și colinde, acționând la nivelul mai multor simțuri și încântându-te din mai multe puncte de vedere. Te îndrăgostești de imaginile oferite, te bucuri de toate rețetele și citești poveștile coborâte din cotidian, acționând ca niște legende urbane la nivel individual.
      Sunt trei povești cu iz crăciunesc, care îți aduc multe învățăminte despre cum să fii mai bun, mai tolerant și despre cum să iubești să oferi mai mult, din dragoste față de cel de lângă tine, îmbrățișând dăruirea mult mai mult decât o faci cu primirea. De asemenea, cele trei istorioare cu puternice accente de realism, ne învață că imposibilul nu există atât timp cât credem cu putere într-o anumită situație sau într-o anumită persoană.
         Citești poveștile care sunt situate la puncte cheie din carte, la început, la mijloc și la final, ca un fel de oferire a unei rame pentru tot restul incursiunilor din carte și o pauză când totul te cuprinde în mrejele sale prea tare. Apoi, admiri peisajele și te pierzi pe străzile newyorkeze. Însă, cireașa de pe tort este reprezentată de cele aproximativ cincizeci de rețete festive, care acoperă mesele principale ale unei zile, oferindu-ne idei de aperitive, feluri principale și deserturi, precum și rețete ale unor mâncăruri cu specific american sau ale unor gustări numai bune pentru a te încălzi iarna. Toate acestea fac ca răsfățul să fie complet.

„Crăciun la New York. Povești și rețete” este un album pur și simplu magic, care te poartă cu stil și eleganță prin marea metropolă americană. Este o carte numai bună de citit în decembrie, căci îți oferă o grozavă stare de bine și te introduce în atmosfera sărbătorilor de iarnă, făcându-te să rămâi în totalitate ancorat în atmosfera creată de el.

___________________
       Titlu: „Crăciun la New York. Povești și rețete”
       Autor: Lisa Nieschlag și Lars Wentrup