MIRUNA LAVINIA: DECOLORAT (EDITURA BERG) – RECENZIE

Știți de cât timp stă această carte în biblioteca mea și cât de tare m-am ferit eu de ea?! Are o problemă de formulare chiar la început și am crezut că așa va fi în întregime și tot mă încurajam de una singură să încep să citesc romanul și tot partea aceea de început mă dădea înapoi. Știți cât de tare am greșit judecând astfel această carte? Nu m-am mai înșelat de foarte mult timp atât de tare la o carte și mă bucur că nu am avut dreptate. Miruna Lavinia scrie foarte bine și creionează o poveste plină de originalitate, pe care eu nu am mai întâlnit-o abordată în rândul autorilor autohtoni: o relație LGBT. Autoarea se dovedește o bună cunoscătoare a firii umane și reușește să ne prezinte frământările interioare ale personajelor sale într-un stil care ne face să le simțim fiecare zvâcnire a sufletului caracterelor sale, fiecare durere și fiecare gând care le face să se caute pe ele însele, să sape în adâncimi de suflet pentru a afla cine sunt cu adevărat.
           „Decolorat” este o poveste dulce-amăruie despre două persoane absolut normale, cu povești de viață impresionante, cu dureri sufletești mari, care își caută alinarea una în brațele celeilalte. Este o poveste despre găsirea de sine într-o societate care tinde să anuleze individualitatea, plasând individul în tipare dinainte stabilite, fără a observa cine este acesta cu adevărat. La fel cum oamenii tind să îi ucidă sufletul prin impunerea de norme sociale, aceștia ajung să vadă totul doar în nuanțe de alb și negru, fără a fi conștienți de faptul că lumea e creată din lumini și umbre și că e învăluită în miriade de culori, ce creează o adevărată feerie de emoții, trăiri și sentimente. Miruna Lavinia creează un roman plin de praf de stele, care ne arată că trebuie să fim puțin mai toleranți cu cei din jurul nostru, că trebuie să avem puterea de a îi asculta și de a îi cunoaște pe cei din jur, așa cum sunt ei, fără a încerca să le impunem propriile valori și a le proiecta, chiar numai și la nivel inconștient, propriile dorințe și visuri. Trebuie să învățăm să îi acceptăm pe cei din jur așa cum sunt, să îi observăm și să îi iubim pentru ceea ce sunt ei în realitate, iar nu pentru ceea ce ne-am dori sau ne-am închipui noi că trebuie să fie. Este un roman care îți oferă o viziune mai luminoasă asupra lumii, îți dă optimism și putere pentru a merge mai departe pe drumul ales de tine, fără a te teme de consecințe sau de judecățile de valoare ale celor din jurul tău. Atât timp cât reușești să fii tu însuți și să faci ceea ce te face fericit, restul sunt poveste.
        Acțiunea este plasată în Cehia, într-un oraș care conține poezie în interiorul său (dacă ne gândim numai la Ceasul Astronomic, adeseori pomenit în carte): Praga. Autoarea ne poartă pașii pe străduțe minunate, în localuri încărcate de semnificații, în care artiștii își dau mâna și își pun la punct viitoarele expoziții. Bineînțeles că vreau să văd Praga acum după ce am citit această carte, mintea mea a fost animată extraordinar de tare și deja a devenit liber la visare!
         Atmosfera creată este una feerică, ce ne plasează la graniță dintre real și ireal, dintre normalitate și anormalitate, dintre magic și non-magic, la final nefiind siguri dacă am fost martori la o poveste reală sau la ceva ce s-a petrecut aievea, doar la nivel mental, ca un fel de refugiu dintr-un cotidian prea anost și dintr-o dorință a unuia dintre personajele principale de a se afla pe un plan superior, în care totul să devină posibil și în care toate visurile să devină realitate. Cred că finalul a fost cea mai mare surpriză a acestei cărți, iar imaginația mea deja s-a dezlănțuit și a rămas ancorată încă în acea lume.
         Bun, dar să o luăm cu începutul, pentru că eu deja am ajuns la partea de final! 🙂
            Theodore Kisley este un tânăr student la Seminarul Baptist din Praga, un tip destul de singuratic și de introvert, fapt provocat și de atitudinea părinților săi, mai cu seamă tatăl, care au darul de a îi impune ce anume să facă cu viața sa și ce prieteni să aibă. Tot ceea ce se așteaptă de la el, cu toate că are doar douăzeci de ani, este să se așeze la casa lui și să formeze o familie, cu mulți copii alături, conform tradițiilor păstrate din moși strămoși. Nimeni nu este interesat de ceea ce crede sau de ceea ce își dorește cu adevărat Theodore, iar personalitatea sa pare să fie strivită sub opiniile celor din jur. Tânărul devine doar un fel de marionetă în propria viață, prins de niște ațe mânuite de familia sa, care îl dirijează spre îndeplinirea unui alt destin, care nu îi permit să își îndeplinească Legenda Personală.
             Toate acestea sunt pe cale să se schimbe în momentul în care, mânat de un simplu impuls, Theodore se îndreaptă spre locul unde nimeni nu s-ar fi așteptat să se afle: la o expoziție de pictură. Tânărul este daltonist, de unde apare, la un nivel de suprafață, și titlul romanului, însă se surprinde chiar și pe el, căci reușește să observe nivelurile de adâncime ale unor picturi, care inițial l-au intrigat. Acest fapt îl apropie de artist, de Eugene Vrabec, pictorul nonconformist care îl introduce pe Theodore într-un univers cu totul nou, plin de culori și lipsit de reguli rigide, în care fiecare poate fi ceea ce își dorește. Din acest moment, viața tânărului seminarist se schimbă, căci începe să se descopere pe măsură ce relația lui de prietenie cu pictorul evoluează într-una de iubire neconvențională, plină de pasiune și de senzualitate. Numai că nu este sigur dacă Theodore este pregătit pentru toate acestea, căci încă se află îngrădit între granițele trasate de părinții săi, iar aducerea în preajma sa a Darjei Korba cu scopul de a îl face să o ia în căsătorie complică mult lucrurile pentru el. Are de ales între iubire și libertatea de gândire și datorie față de părinți, societate și tradiție. Vă las pe voi să descoperiți ceea ce a ales.
           Eugene Vrabec este personajul care m-a intrigat cel mai tare pe întreaga durată a acțiunii romanului, cu toate că mi-a plăcut. Cred că l-am îndrăgit mai tare decât am făcut-o cu Theodore, pentru că are o personalitate extraordinar de puternică și nu pune preț pe ceea ce crede lumea despre el, ci își urmează cele mai tainice dorințe ale inimii, spre deosebire de tânărul seminarist, care mi se pare mult prea slab și mult prea departe de descoperirea de sine. Nu știe nici el exact ce dorește, dar se avântă cu capul înainte, după care face zeci de pași înapoi, în dorința de a îi mulțumi pe alții, cu prețul nefericirii sale și a lipsei de mulțumire sufletească.
         În opoziție, Eugene Vrabec este tipul care iese din tipare și care face ceea ce trebuie pentru propria fericire. El întruchipează imaginea artistului mereu neînțeles de cei din jur, mereu plin de controverse, mereu plin de surprize, însă el și-a găsit puterea și refugiul în arta sa, iar picturile sale îl fac să fie mult mai puternic și mult mai dornic să facă tot ceea ce îi aduce mulțumirea, ba chiar a încercat să îl învețe și pe Theodore, pentru care a părăsit-o pe femeia ce îi fusese alături de-a lungul timpului, Elska. Posibil ca motivele pentru care îl ajută pe Theodore să fi fost unele pur egoiste, după cum sugera prietenul său, Samuel, însă intențiile sale sunt bune și acest lucru contează cel mai mult. Singurul lucru care nu îmi este clar despre Eugene este nivelul studiilor sale, căci la început ni se spune că a terminat facultatea, dar continuă să fie prezent la cursuri pentru a fi alături de oameni care creează frumosul la fel ca el, după care, spre final, lucrează la licență alături de prietenii săi.
           „Decolorat” este un roman minunat, care te prinde în mrejele poveștii sale, unde te ține captiv de la prima până la ultima pagină. Povestea de iubire este una atipică și neconvențională, însă aceasta nu îi știrbește deloc din frumusețe și din candoare. Principalul în lumea aceasta este să îți găsești sufletul pereche și să înveți să nu mai judeci, ci să îi permiți celui de lângă tine să fie el însuși, chiar dacă deciziile tale nu corespund cu modul tău de viață și cu viziunile tale asupra lumii. A fi tolerant într-o lume obtuză, a iubi mai mult și a avea curajul de a te arăta fără mască sunt lecțiile cel mai  greu de învățat în această lume, dar și cele mai frumoase și mai pline de semnificații.
            Recomand romanul tuturor celor care au o minte deschisă și care nu sunt adepții concepțiilor greșite. Este o carte care aduce o notă mare de originalitate și care tratează un subiect sensibil, dar cu o mare putere de acționare asupra psihicului, făcându-ne să vedem dincolo e aparențe și de ziduri mentale, eliberându-ne de tot ceea ce nu înțelegem și transformându-ne în niște oameni mult mai frumoși și mai buni la final.

Citate:

„Uite un exercițiu zen pe care-l practic atunci când îmi este greu: inspiri, ții aerul și apoi expiri pe gură. Așa îți limpezești mintea.”

„Indiferent de cine suntem crescuți, în adâncul nostru suntem diferiți, asta ne diferențiază de ceilalți: personalitatea.”

„Adevărul e că, dacă nu încerci, nu ai de unde să știi ce-ți place. Trebuie să te accepți, oricât de diferit ești de alții. Dacă tu cauți să le faci pe plac altora, vei ajunge să joci un joc periculos.”

„Lucrurile cele mai frumoase sunt imposibil de obținut fără puțin efort.”

___________________

Titlu: „Decolorat”