ANDRADA REZMÜVEȘ: ÎMBRĂȚIȘEAZĂ-MI DEFECTELE (#1) – RECENZIE

„Îmbrățișează-mi defectele, ~ Cum ai îmbrățișa marea. ~ Îmbrățișează-mi defectele, ~ Fără să-ți pierzi crezarea. ~ Îmbrățișează-mi defectele, ~ Descoperind mântuirea. ~ Îmbrățișează-mi defectele ~ Și-ți voi purta iubirea.”

M-am ferit mult timp să citesc romanul „Îmbrățișează-mi defectele” de Andrada Rezmüveș, dar nu aș ști să vă spun exact motivul pentru care s-a întâmplat acest lucru. Am adus romanul pe noptiera mea în urmă cu ceva luni și a tot așteptat cuminte acolo până când, luna aceasta, am pus mâna pe el și am spus că acum a sosit momentul lui. Regret că l-am lăsat atât de mult timp la dospit. Este un roman absolut minunat, foarte bine scris, care te face să îți pui multe întrebări cu privire la oamenii cu care intri în contact și să te gândești la cât de mult rău poate face absența unor persoane dragi, de baza, în viața cuiva, fapt care te face pe tine recunoscător pentru că ai oameni dragi alături de tine, care să te strângă în brațe atunci când ai nevoie și care să te tragă de urechi dacă greșești prea tare.

„Îmbrățișează-mi defectele” este un roman dur, scris cu multă forță, lipsit de floricelele acelea pe care le găsim adeseori în cărțile cu și despre adolescenți, este un roman care prezintă viața cu tot ceea ce înseamnă aceasta: căderi, urcușuri, tristeți, căutări de sine, pierderi, regăsiri; și tocmai toate aceste elemente transformă această operă într-una autentică și plină de originalitate. Personajele nu acționează pe modelul acela clișeic ce a devenit parcă un tipar specific unui young adult, băiatul rău și fata cea bună, ci aici autoarea aduce în fața cititorilor o adolescentă pe care viață a înrăit-o și caractere cu lumini și umbre, care se afundă într-o lume a tenebrelor, a drogurilor și a alcoolului pentru a evada dintr-un cotidian mult prea dureros. Personajele Andradei Rezmüveș nu sunt în totalitate bune sau rele, ci în ele se împletesc cele două caracteristici, ieșind la lumină fie demonii interiori, fie blândețea ce cerșește iubire, iar acest fapt le face să fie extrem de reale.

Romanul este unul care îți atinge sufletul și te sensibilizează, pentru că iei parte la viețile unor tineri adolescenți, pe care viața i-a făcut să ia decizii total greșite. Destinele lor au fost străbătute de multă neiubire, căci părinții fie i-au abandonat într-o instituție a statului, fie au plecat în străinătate la muncă și au uitat de copiii de acasă, cărora le mai trimit din când în când bani și lucruri materiale, pentru a compensa absența lor, sau au ieșit din viețile copiilor lor în urma unor accidente nefericite ori a renunțării lor la viață, fapt care i-a făcut să se refugieze în diverse vicii. Toate acestea își lasă amprenta asupra copiilor lor, care ajung să ia cele mai nefericite decizii și să se abandoneze în brațele orișicui doar pentru a găsi din nou iubirea după care tânjesc cu atâta ardoare sau doar pentru a uita că sunt aproape singuri pe lume. Acționează greșit în multe dintre situații, pentru că sunt lipsiți de călăuzirea atât de necesară la această vârstă și suferă mai mult decât ar fi de dorit pentru un tânăr, iar toate acestea îi fac imprevizibili, uneori egoiști, fapt care îi face să alunece în cele mai adânci abisuri ale sufletului uman și să sufere mult. Inimile lor se frâng, se fărâmițează în mii de crâmpeie, în mici bucăți care nu mai lasă loc încrederii în propriile forțe și în cei din jur, nu îi mai permite iubirii să înflorească, pentru că sufletul devine temător, iar deznădejdea și disperarea devin prietenii apropiați ai acestor adolescenți. Tocmai pentru că nu mai cred în toate acestea, tocmai pentru că prea mult timp au fost martori doar a unei estetici a urâtului, ce s-a încăpățânat să se infiltreze în viețile lor, ei cad pradă viciilor și nu mai sunt capabili să observe luminița de la capătul tunelului. Sufletele lor devin goale, pustii, iar iubirea pare a se încăpățâna să nu umple toate aceste goluri și soarta pare a fi împotriva lor.

„Îmbrățișează-mi defectele” – povești de viață și încercarea de a te recompune din cenușă asemeni păsării Phoenix

Acțiunea romanului debutează cu o poveste emoționantă, ce are în centru doi copii greu încercați de soartă: Maria (Mya) și Hades. Ei nu au parte de căldura unei familii, căci au fost abandonați la orfelinat. Aici, se au doar unul pe altul și pe Helen, îngrijitoarea care încearcă să le aducă puțină alinare printre toate fricile pe care micuții le au de întâmpinat. Cu toate acestea, Mya este doar strălucire, o luminiță în tot acest întuneric, care face orice pentru a înfrumuseța locul: plantează și îngrijește cu drag florile multicolore, vede doar partea frumoasă a lucrurilor, iubind chiar și budinca de orez sărată, și se apropie sufletește de Hades, fiindu-și unul altuia aproape și sprijin în punctele grele. El este singura familie pe care o cunoscuse până în acel moment. Tocmai din acest moment îi este și atât de greu să se rupă de el și să plece alături de familia sa adoptivă. I se pare că îl trădează pe cel care i-a fost cel mai bun prieten. Poate acesta este și motivul pentru care nu îl uită nici măcar o secundă, chiar dacă anii trec și ei nu mai sunt copiii de altădată, ci ea devine Maria Kassandra Blaise, o adolescentă cu multe probleme, iar el un tânăr plin de tatuaje, fiecare ascunzându-și suferința fie în spatele măștii durității, fie în spatele ignoranței.

Autoarea face un salt în timp, purtându-ne pașii nouă ani mai târziu, moment în care viața Mariei se află din nou la o răscruce: mama ei adoptivă a pierit în urma unui accident, iar ea și tatăl adoptiv se mută într-un oraș cu totul nou, cu speranța de a o lua de la capăt. Însă, suferință Mariei este una de o natură mult mai adâncă decât spera tatăl său, iar depărtarea de fosta ei gașcă de prieteni și chiar de iubitul ei, Yarris, nu o fac pe aceasta să lase obiceiurile nocive în urmă și să nu se mai adâncească în aburii alcoolului și să nu își mai caute liniștea în droguri, cum ar fi fost de dorit, căci tânăra își poartă durerile cu ea, iar pentru fiecare cicatrice în parte se afundă și mai tare în mocirla pe care singură și-o crease și afișează și mai tare o mască a tipei dure și sigure pe ea, cu toate că, în interior, se simțea căzută la pământ și fără forța de a se mai atașa de cineva, de teama pierderii.

Încă din prima seară în noul oraș, face cunoștință cu Sheryl, o adolescentă ce împărtășește aceleași vicii ca și ea. Aceasta o introduce într-o gașcă formată din cei mai mari petrecăreți din oraș, adolescenți asemeni lor, iar aici face cunoștință cu gemenii Chase și Chad. Pe când de primul  nu o leagă foarte multe, de Chad începe să se simtă tot mai apropiată. Personal, l-am iubit foarte tare pe Chad și am rezonat cu el, pentru că are un suflet de aur și este mereu prezent pentru Maria, mereu încercând să o aducă la suprafață pe Maria cea adevărată. Este singurul care încearcă să o vadă pe ea, cea ascunsă în adâncimi de fragilitate, și cel care îi oferă un umăr pe care să plângă de fiecare dată când are nevoie.

Problemele Mariei încep în momentul în care în gașca lor își fac apariția Yarris, cel cu care tânăra are o relație, și Hades, băiatul de la orfelinat pe care crezuse că l-a pierdut pentru totdeauna. Hades nu vine singur, ci însoțit de iubita lui din prezent, o altă față de la orfelinat, Dolores.

„Îmbrățișează-mi defectele” – personaje extrem de reale și de credibile

Vederea lui Hades trezește nenumărate furtuni în sufletul Mariei și o face să se adâncească și mai mult în noroiul pe care singură și l-a creat, ca scut de protecție împotriva tuturor suferințelor produse de pierderea oamenilor dragi din viața ei. Tânărul nu mai este așa cum îl știa ea, protectorul, prietenul și sprijinul său, ca la orfelinat, cei doi nu mai formează acum o singură ființă și în trupurile lor nu bate o singură inimă pentru doi, căci acum îi despart și în lumea în care trăiesc (nimeni nu știe cine este adevărata Maria și unde a crescut ea), și mentalitatea. Hades este practic un străin și are grijă să se comporte ca atare în preajma ei, căci nu îi place persoana dură și plină de vicii în care s-a transformat Maria, nu îi place că nu mai este autentică și că și-a pierdut strălucirea din trecut, iar ea nu reușește să își dea masca jos nici chiar în fața lui, ci face tot mai mult lucruri rele, coborând și mai mult în infernul sufletesc pe care singură și l-a creat. Se joacă cu Yarris, speră la Chad, dar, în același timp este dornică în orice moment să îi lase pe toți pentru Hades. Astfel, tânărul devine stăpânul iadului din interiorul său, asemeni zeului al cărui nume i-l poartă.

Tocmai acest fapt l-am apreciat la acest roman, că nu știi niciodată ce urmează să se întâmple, la fel ca și în viața de zi cu zi. Speri la anumite lucruri, îți faci iluzii și numeroase scenarii în minte, însă destinul sau cei din jur, care nu înțeleg cu exactitate semnalele pe care le transmiți, schimbă totul într-o clipită. Astfel, personajele devin extrem de credibile și de reale, par desprinse din universul înconjurător și pare ca oricând ne putem întâlni cu astfel de oameni pe stradă, fără a ști exact ce suferințe au de îndurat. Cu Maria am avut multe discuții la nivel mental, pentru că acționează din impuls și nu mereu spune ceea ce gândește sau dorește, iar acest fapt îi face extrem de mult rău. Nu pot spune că am fost de acord cu toate acțiunile ei, însă am încercat să o înțeleg. Este o adolescentă care a trecut prin multă durere, iar atunci când simțea în sfârșit că aparține unui loc, că în sfârșit are un sprijin, își pierde mama, iar tatăl, lipsit de iubirea vieții lui, nu știe exact cum să reacționeze la toate faptele ei de rebeliune, care nu fac nimic altceva decât să strige după ajutor. Practic, și-a pierdut busola, iar faptul că nici Hades nu mai dorește să îi fie alături ca în trecut, o face să cadă și mai tare la pământ și să nu știe exact cine este cu adevărat. Tocmai de aceea l-am iubit pe Chad, pentru că el încearcă să o ajute să ajungă la ea însăși, cea adevărată, care sălășluiește în interiorul ei. Hades are și el propriile lupte interioare și se teme că Maria l-ar putea abandona din nou, așa că, am înțeles în parte dorința lui de respingere. Aș fi vrut să fie mai prezent, dar sper că se va întâmpla acest lucru în cel de al doilea volum. Finalul a fost cu totul neașteptat și mi-a adus multe lacrimi în ochi.

„Îmbrățișează-mi defectele” este un roman pe care îl recomand cu drag. Scris din perspectiva Mariei, te determină să te pui în locul ei și să îi înțelegi suferința. Cartea este o poveste de dragoste, dar, în egală măsură, este o poveste despre căutarea și regăsirea de sine, despre refacerea propriei persoane din propria cenușă, despre iertare și despre încercarea de a merge mai departe chiar și când sufletul este crăpat asemeni unui vas și tot pierde din interior sentimente diverse. Este un roman despre visuri pierdute și speranțe regăsite, despre o estetică a urâtului pe care viața o scoate câteodată în fața anumitor persoane, dar și o poveste despre renaștere și despre reîntregire sufletească prin iubire, care vine să distrugă neiubirea.

Titlu: Îmbrățișează-mi defectele

Autor: Andrada Rezmüveș

Editura: Celestium

Colecție: Passion

Număr de pagini: 350

Cartea o puteți comanda de pe site-ul editurii Celestium. Curând, va apărea și volumul al doilea – „În brațele tale”.

12 gânduri despre ”ANDRADA REZMÜVEȘ: ÎMBRĂȚIȘEAZĂ-MI DEFECTELE (#1) – RECENZIE

Cu drag! ❤ Mă bucur că am ales totuși să o citesc, cu toate că am plecat la drum temătoare. Andrada scrie foarte bine și matur. ❤

Mulțumesc din suflet! 💖 O iei pe urmele mele, umpli wishlistul, că și tu ești o sursă inepuizabilă de tentații. 🙃🤗

1. Andrada Rezmüveș zice:

Oana, draga mea, tu eşti ca o rază de soare! ❤️ Îţi mulţumesc pentru recenzia minunată, pentru cuvintele care m-au atins într-un mod sublim şi mai ales pentru încrederea pe care o ai în mine! ❤️ Love You! ❤️