JOSH MALERMAN: BIRD BOX. ORBEȘTE – RECENZIE

Nu am foarte des obiceiul să citesc cărțile extrem de lăudate sau, să le spunem așa, la modă, care circulă practic peste tot în mediile online. Mi se pare că îmi scade plăcerea lecturii în acest fel, iar „Bird Box. Orbește” de Josh Malerman este o astfel de carte. Am văzut-o la foarte mulți bloggeri în luna februarie și cred că de asta am și amânat citirea ei puțintel. Însă, spre deosebire de alte astfel de cărți populare, mi-am dorit din tot sufletul să am și eu acest roman, fapt pentru care am profitat de ofertele de pe Libris. Tocmai din acest motiv, m-am ferit să citesc foarte multe opinii cu privire la această carte și nu, nu am văzut nici filmul, la fel de celebru. Am vrut să am propria experiență atât cu romanul, cât și cu filmul, care va urma curând, mai ales că sunt fană a actriței Sandra Bullock, cea care o interpretează pe Malorie.

„Bird Box. Orbește” este o lectură palpitantă și antrenantă, care îți dă fiori reci pe șira spinării. Dacă sunteți mai sperioși, nu vă recomand să citiți acest roman noaptea, pentru că vă va fi teamă să mai ieșiți chiar și din plapumă. Veți simți că nu sunteți în siguranță nicăieri, iar acesta este sentimentul predominant pe tot parcursul lecturii cărții. Acum, la final, parcă privesc altfel lumea din jurul meu, iar toate acele teorii ale conspirației și toți acei oameni ce și-au construit buncăre de teama unei epidemii sau a unui final al lumii cunoscute nu mai par chiar așa de greu de imaginat. Josh Malerman se joacă foarte tare cu mintea ta, ca cititor, și chiar ai impresia că totul este posibil și parcă ți-ai lega la rândul tău o bentiță la ochi pentru a te proteja de urâtul de afară sau de orice creatură care ataca oamenii obișnuiți în roman, făcându-i pe toți să își piardă mințile la o simplă privire și să facă nefăcute. Este terifiant să te gândești că, la un moment dat, un astfel de scenariu fantezist ar putea deveni realitate, iar tot ceea ce cunoaștem s-ar putea sfârși la un moment dat, lăsându-ne pradă disperării și fricii fără margini.

„Bird Box. Orbește” este este un thriller psihologic fascinant, care ne prezintă un scenariu post apocaliptic desprins parcă din cele mai negre coșmaruri ale minții umane. Suspansul irumpe efectiv din fiecare pagină a cărții, iar acesta este asigurat de întunericul fără margini, de orbirea aceea temporară care i-a obligat pe oamenii de pe întreg mapamondul să se ascundă la adăpostul propriilor case, acum cu ferestre acoperite, și să se avânte doar arareori afară, pentru a își asigura cele necesare traiului, cu o bentiță legată în jurul ochilor. Nici nu îmi pot imagina cum este să nu vezi nimic, să nu mai te poți bucura de măreția cerului, de frumusețea florilor sau de razele calde ale soarelui. Nu pot să mă gândesc cum ar fi să nu pot vedea prima ninsoare, prima zăpadă, primele fire de iarbă încolțită, însă, pentru personajele din „Bird Box. Orbește” toate aceste lucruri devin un mod de viață. Ceva lovește, ceva pe care doar privindu-l îți oferă o stare de rău vecină cu nebunia, care te face să le iei viața celor din jur și să ajungi să te mutilezi și să îți iei chiar propria viață. Pare un experiment ratat, însă pentru oamenii din lumea lui Malorman, acest fapt devine o realitate cruntă cu care se confruntă anevoie, căci nimeni nu fusese pregătit pentru ceea ce va urma. Anxietățile și fircile sunt alimentate și de necunoscut, de faptul că nu știu cu ce se confruntă, nu au habar de ce anume ar trebui să se ferească:

„Orice ar fi, mintea noastră nu le poate accepta. Sunt precum infinitul, se pare. Ceva mult prea complex pentru noi pentru a le înțelege.”

53819587_1008043976059182_3915819458693693440_n

„Bird Box. Orbește” – răul absolut, creaturi malefice necunoscute sau isterie în masă și reacții psihosomatice?

Autorul te atrage în universul său literar prin faptul că îți lasă de la început până la final senzația aceea de incertitudine și de frică permanentă, care te paralizează de frică asemeni personajelor. Stai cu sufletul la gură pe tot parcursul citirii cărții și îți faci o multitudine de scenarii cu privire la ce anume s-ar putea întâmpla și care este cauza tuturor acțiunilor în masă ale oamenilor, care, după ce au văzut ceva – nu se știe ce anume, cei mai mulți le numesc creatura – acționează haotic și își pierd voința de a trăi. Rămâi cu senzația aceea ciudată că, de niciunde, poate apărea ceva care te face să te pierzi pe tine însuți, făcându-ți rău fără a te atinge măcar, doar prin puterea sugestiei.

Acțiunea este plasată în America, unul dintre locurile în care răul acesta suprem, cunoscut sub numele de Raportul Rusia, a ajuns cel mai târziu. Lumea nu mai este ceea ce cunoaștem în prezent, ci se transformă într-un haos fără margini, care îi face pe oameni să se comporte într-un mod extrem de primitiv. Ceea ce primează este supraviețuirea, indiferent de ceea ce trebuie să faci pentru aceasta. Se ajunge la un fel de societate asemănătoare Evului Mediu, în care tehnologia nu mai este de niciun folos, iar cel mai puternic câștigă lupta cu viața. Pare să ajute foarte tare acoperirea ușilor și a ferestrelor și legarea ochilor în timpul ieșitului pe afară, însă nimeni nu știe exact ce anume se petrece și care este cauza tuturor relelor. Toată această ambiguitate îi face pe mulți să își piardă rațiunea de a fi și să acționeze în moduri bizare.

Josh Malerman ne oferă posibilitatea unei mai bune înțelegeri asupra celor întâmplate prin plasarea acțiunii în două timpuri: un prezent al fugii și al încercării de găsire a unui loc mai plin de pace și un trecut al începutului de molimă și al adaptării la noile condiții de viață. Liantul principal este Malorie, tânăra care ar fi trebuit să traverseze una dintre cele mai frumoase perioade din viața ei (în momentul declanșării nebuniei generale a aflat că este însărcinată), însă, care ajunge să lupte pentru viața ei și a copilului încă nenăscut din pântecele său.

În momentul declanșării isteriei, Malorie locuia alături de sora sa, Shannon, și este destul de sceptică față de tot ceea ce se petrece în lume, considerând că răul are loc doar în locuri separate. Însă, sinuciderea surorii sale, care a intrat în contact cu una dintre aceste creaturi, o face să înțeleagă dimensiunea răului ce a cuprins lumea și să se gândească la metode de a rămâne în viață. Tocmai de aceea, fuge de acasă, locul ororilor, și se refugiază într-o casă de care aflase în urma unui mesaj: un loc unde se adună mai mulți oameni la un loc, în încercarea de a înțelege ceea ce se petrece și de a e adapta la noua viață. Aici, descoperă o adevărată panoplie de personaje: Tom, Jules, Don, Cheryl, Felix, iar ulterior li se alătură și Olympia, o altă femeie însărcinată, asemeni lui Malorie. Ei testează fel de fel de tehnici de supraviețuire și încearcă să își dozeze forțele și proviziile, însă cu toții trec prin situații de nedescris.

Patru ani mai târziu, Malorie rămâne singură și are în grija sa doi copii, numiți Fata și Băiatul, pentru că, într-o lume în care văzul nu mai ajută, ci doar auzul, nici numele nu mai sunt atât de importante. Oricum, copiii sunt crescuți într-un mod cu totul diferit, fiind antrenați de mici să învețe să facă față noi realități:

„În lumea asta nouă, bebelușii au fost învățați să se trezească ținându-și ochii închiși. Au fost crescuți să le fie teamă. N-a fost loc pentru necunoscut.”

Mamă fiind, Malorie simte nevoia de a face mai mult pentru copiii ei, de a încerca să evadeze, în speranță că va descoperi un loc mult mai plin de pace și mai propice creșterii unor copii, așa cum i se promisese în urma unui telefon întâmplător. Riscă și fuge pe râu, cu ochii legați, sperând la mai bine, la o reușită de a observa lumea din nou:

„Oare cum arată lumea acum? O vei mai recunoaște? E cenușie? Au înnebunit și copacii? Oare chiar lumea întreagă s-o fi luat-o razna? Se luptă cu ea însăși? Pământul însuși își respinge oceanele? S-a înteți și vântul. Oare a văzut și el ceva? Și el a luat-o razna?”

Cum se termină totul, rămâne să aflați citind romanul. „Bird Box. Orbește” este romanul care vă va captiva și vă va bântui mult timp după terminarea lui. Vă va face să vă puneți întrebări legate de evoluția omenirii și de viitorul acesteia, vă va înspăimânta și vă va face să deveniți mult mai conștienți de frumusețea lumii din jur.

Voi ați citit romanul? Dacă nu, e musai să o faceți, nu mai amânați momentul!

Titlu: „Bird Box. Orbește”

Autor: Josh Malerman

Titlu original: Bird Box

Traducere: Liviu Szoke

Editura: Leda Edge (Grupul Editorial Corint)

Număr de pagini: 352

Cartea poate fi comandată de pe  Libris.

35 de gânduri despre ”JOSH MALERMAN: BIRD BOX. ORBEȘTE – RECENZIE

1. ancasicartile.ro zice:

Abia aștept să ajung și eu la ea! Recunosc, am citit recenzia cu mana la ochi. Eu am evitat să o citesc tot pentru că era un val prea mare de lume care citea cartea. Am considerat că e mai bine sa mai aștept.

Apreciat de 2 persoane

Sper să îți placă și ție! ❤ De asta am mai așteptat și eu puțintel, cu toate că mi-am dorit foarte tare romanul.

Am lăsat special filmul după citirea cărții… Mie acum și de film îmi e teamă, pentru că vizual mă aștept să mă sperii și mai tare… Recunosc, cartea m-a speriat puțintel și m-a pus pe gânduri.

Nici cartea nu oferă răspunsuri, însă la final are un fragment dintr-o altă carte plasată în același univers. Așa că eu trag speranța că vor mai urma alte volume, care să ne ofere vinovatul sau care să ne spună ce este acea creatură care provoacă haosul.

2. Roxana Elena Suma zice:

In momentul de fata citesc aceasta carte. M-a prins rau…Imi place actiunea antrenanta, este o carte pe care pur si simplu o devorezi…

3. Dana zice:

Mai întâi am citit cartea, care mi s-a părut inedită, bine scrisă. Deşi m-a ţinut în priză, nu prea mi-a dat fiori, poate din cauza tentei sf. Ulterior am văzut şi filmul – e cam pe lângă carte, dar e ok.

Așa mi s-a părut și mie filmul, l-am început ieri și parca e altceva. L-am oprit ca nu se asemăna… însă, cred că îl voi relua pentru Sandra Bullock. 🙂

4. Tenea Loredana zice:

Povestea este destul de originală și lucrurile se desfășoară într-o manieră plăcută. Ritmul este tensionat. De fiecare dată când citești, se simte ca și cum ai fi acolo în acel moment cu Malorie, știind că nu poți să te uiți, dar cu disperare dorești să poți să arunci o privire pentru a vedea ce fel de monstru se ascunde acolo în întuneric .
    Recomand cu drag

5. rodirozalia zice:

O carte foarte buna. La fel si filmul care puțin se aseamănă cu cartea. Mai întâi am citit cartea si apoi am văzut filmul si făcând niște comparații, am văzut mici diferențe între carte și film