COLLEEN HOOVER: TOTUL SE TERMINĂ CU NOI – RECENZIE

Încă de când am citit  „Confess”, am știut că îmi voi dori să citesc și alte cărți ale autoarei, pentru că îmi place foarte tare cum își construiește ea subiectele, îmbinând gingășia unor povești de dragoste desprinse parcă din basme cu niște istorii de viață pline de sensibilitate, stârnind, astfel, în sufletul cititorilor săi emoții peste emoții, care se acumulează cu putere, făcându-i, astfel, martori ai acțiunii ce are loc în fața lor. Colleen Hoover a devenit în mod cert una dintre autoarele mele preferate, pentru că, în ciuda faptului că folosește anumite tipare pentru romanele sale, ea reușește să îmi transmită foarte multe și să îmi rupă sufletul în mii și mii de bucățele de fiecare dată când iau contact cu personajele sale. Autoarea creează povești credibile, care te fac să te gândești mai mult la problemele cu care se confruntă oamenii din jurul tău, în ciuda unor aparențe de normalitate și de fericire.

„Totul se termină cu noi” își are rădăcinile adânc plasate în realitate, în niște evenimente la care chiar mama autoarei a fost protagonista, iar acest fapt se simte în fiecare pagină a poveștii sale. Romanul este unul plin de emoție și de sensibilitate, aducând în prim-plan un subiect dur, greu de abordat: acela al violenței domestice și al modului în care cei care sunt victime ale acesteia reacționează. Autoarea ne vorbește despre iubire, despre alegeri greu de făcut atunci când sufletul este încă sub vraja celor mai pure sentimente, despre iertare și acceptare, despre repetarea unui destin potrivnic și despre a doua șansă pe care viața le-o oferă oamenilor. Multe adevăruri gol-goluțe se spun în cartea asta, iar acest fapt are darul de a îți sfâșia sufletul și de a te face să verși lacrimi amare pentru nedreptatea pe care nu ai cum să o îndrepți și pentru neputința de a lua vreo măsură împotriva celor care se poartă instinctual, animalic, cu cei iubiți, uitând pe cine au în față și vărsându-și toată furia pe trupul lor fragil. În același timp, romanul este o lecție de viață și un exemplu oferit celor care se confruntă cu un astfel de comportament în viețile lor, arătându-le că nu sunt singure și că trebuie să își găsească forța interioară de a se rupe de toate acele acțiuni care le sfâșie pe interior și le rănește și să o ia de la capăt, sperând la mai bine și la o nouă șansă la fericire.

61185399_307711233495943_2961912187234287616_n

„Totul se termină cu noi” – o poveste de dragoste sfâșietoare și plină de emoție

În ultimul timp, am tot dat peste povești de dragoste care încep frumos, ca într-un basm, și sfârșesc în cel mai rău mod cu putință, transformând în cenușă toate visele și speranțele la o viață fericită. Încerci să te pui în locul personajelor și să te gândești ce anume ai face tu dacă te-ai afla în acea situație și aproape întotdeauna crezi că ție nu ți s-ar putea întâmpla, că tu ai lua imediat măsuri, de la prima palmă primită, și că nu te-ai lăsa umilită și târâtă într-o relație plină de violență și de durere. Întotdeauna există acea siguranță de sine că tu nu ai putea nicicând să accepți așa ceva, că tu ai fi excepția de la statistica mondială ce anunță că 85% dintre victimele abuzului domestic se întorc la abuzatorii lor. Ai impresia aceasta pentru că uiți factorul uman, uiți de sentimente, de faptul că acea persoană ți-a fost la un moment dat totul, că este vorba totuși de persoana iubită, nu de un străin și că ai multe de pus în balanță, că trebuie să faci o comparație între tot binele oferit și tot răul primit deopotrivă. Și dacă mai are și uniformă de medic, cum are Ryle Kincaid, personajul masculin din romanul lui Colleen Hoover, atunci totul devine aproape imposibil de gestionat…

Toate acestea îi trec prin minte și lui Lily Bloom, personajul narator al romanului „Totul se întâmplă cu noi”. Viața ei nu a fost deloc ușoară, pentru că întreaga copilărie a fost martora abuzurilor la care a fost supusă propria mamă de către tatăl ei, un om la care te-ai fi așteptat să aibă o conduită morală exemplară, căci este primar al orășelului Plethora din Maine. Nu știai niciodată la ce să te aștepți, pentru că până și cel mai mic gest putea declanșa comportamentul violent al tatălui său și o putea transforma pe mama sa într-un sac de box, fapt pentru care Lily nu avea voie să invite pe nimeni în propria casă și nici să meargă în vizite. Tocmai de aceea, Lily și-a promis că, adult fiind, ea nu va repeta experiențele mamei, pe care nu a putut să o înțeleagă niciodată. Nu era o femeie oarecare, era învățătoare, și, totuși, a ales să rămână alături de un bărbat violent, care o desconsidera. Și-a jurat că, dacă va întâlni vreodată un bărbat asemeni tatălui său, ea nu va ceda, ci va pune imediat capăt acelei relații toxice.

În prezent, Lily este o femeie puternică, ce locuiește în Boston, un oraș de care o leagă o amintire frumoasă din adolescența ei, pe care îi este greu să o uite și la care se întoarce adeseori prin intermediul jurnalelor ei din acea perioadă. La cincisprezece ani, l-a cunoscut pe Atlas Corrigan, un băiat obligat să trăiască într-o casă părăsită, după ce propria mamă l-a alungat. Inițial, Lily are grijă de el din milă, apoi, încet, încet, pe măsură ce îl cunoaște, ajunge să se îndrăgostească de băiatul acela puternic, capabil să ofere doar bunătate, în ciuda faptului că viața a fost extrem de grea cu el. Însă, Atlas dispare din viața ei la fel de brusc precum a apărut, iar promisiunile de a se căuta unul pe altul par zadarnice la vârsta adultă.

Cu toate acestea, viața o va aduce din nou pe Lily alături de Atlas, însă nu mai poate fi vorba de o poveste de dragoste între ei doi, căci tânăra este acum iubita unui neurochirurg extrem de chipeș, fratele celei mai bune prietene ale ei, Ryle Kincaid. Iubirea lor se naște fulgerător și pare a fi perfectă, asta până în momentul în care coșmarul trăit de mama ei se inserează acum în viața lui Lily. Cu toate că ar fi crezut că un simplu împins sau o palmă ar fi de ajuns să o facă să vadă adevărul, Lily va realiza curând că lucrurile nu sunt atât de simple, că dragostea nu se măsoară astfel și că este foarte greu să te rupi de omul iubit și să o iei de la capăt de una singură, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Ce va alege să facă Lily cu viața ei, dacă va rămâne într-o relație toxică și plină de violență sau nu, trebuie să aflați singuri.

Povestea creionată de Colleen Hoover are o forță aparte, o vitalitate deosebită și pare extrem de vie, mergând până într-acolo încât ajungi să te atașezi foarte tare de personajele sale, chiar și de cel care greșește și se lasă pradă furiei. Mergi până acolo încât îți este foarte greu să le lași în urmă chiar și după ce ai închis ultima pagină. Ajungi să te gândești la alegerile lor, la forța lor interioară, la șansele care li se acordă în mod constant. Povestea de iubire dintre Ryle și Lily ar putea părea perfectă din exterior, căci el este un tip șarmant, plin de compasiune și de bunătate, fapt care face ca și alegerea ei să fie destul de dificilă în momentul în care ea devine victima mâniei lui și a fricii cauzate de faptul că nu știe în ce dispoziție se află acesta și ce lucruri din trecutul lui l-ar putea provoca. Zbuciumul interior al lui Lily este cel care te emoționează cel mai tare în întreaga poveste, căci este o femeie puternică, o femeie care a reușit să pună pe picioare propria afacere, o florărie, însă, atunci când vine vorba de viața ei interioară, alegerile sunt foarte greu de luat. Lily s-a îndrăgostit, însă, vrea nu vrea, trecutul și inclusiv Atlas revin în viața ei în mod obsesiv. Încearcă să nu îl compare pe Ryle cu tatăl ei, ba chiar i se pare că acesta este diferit și doar greșește din când în când, iar a lua o decizie în privința lui este dificilă.

„Totul se termină cu noi” este o poveste sfâșietoare, o poveste desprinsă parcă din realitate, care te determină să îți pui multe întrebări și să te gândești la firea umană, rămânând într-un final cu o concluzie plină de simplitate:

„Nu există oameni răi. Toți suntem oameni care uneori fac lucruri rele.”

61009664_2017010091929014_4379290006670278656_n

Titlu: Totul se termină cu noi

Autor: Colleen Hoover

Titlu original: It Ends with Us

Traducere: Cristina Buzoianu

Editura: Epica

Colecție: EpicLove

Număr de pagini: 416

Cartea poate fi comandată de  aici.

5 gânduri despre ”COLLEEN HOOVER: TOTUL SE TERMINĂ CU NOI – RECENZIE

Mulțumesc! ❤ Din păcate, așa este. Am tot citit despre asta, mi-au venit în minte „Bad Romance” și „Un nou început”. Indiferent de gradul de cultură al celui care recurge la violență, durerea e la fel.