LEILA MEACHAM: TITANII – RECENZIE

Sunt o mare iubitoare a autoarei Leila Meacham, am citit „Somerset” și „Trandafiri” și am rămas profund impresionată de modul ei de scriere și de subiectul abordat, preponderent legat de reconstrucția noii lumii în Sudul american. Mi-este tare dragă, fapt pentru care mă bucur de fiecare dată când apare ceva nou scris de ea. M-am entuziasmat ca un copil care primește multe dulciuri de ziua lui atunci când a apărut „Titanii” și nu înțelesesem la acel moment de ce o autoare care scrie atât de complex a fost încadrată la colecția „Iubiri de poveste”, care aduce în prim-plan povești un pic mai ușurele, mai relaxante sau cel puțin aceasta este impresia mea. A stat un timp pe rafturile bibliotecii mele până când am ajuns efectiv la ea și îmi făcusem destul de multe gânduri în privința ei și, recunosc, aveam destul de multe așteptări de la ea. Însă, deși este o carte bună, nu este la fel de bună ca celelalte două romane mai sus amintite, pentru că are un iz ușor telenovelistic, care te face să te simți puțin nelămurit în ceea ce privește povestea fraților gemeni despărțiți la naștere care nu se găsesc deloc, cu toate că toată lumea din jurul lor știe adevărul în privința lor, iar multe pagini ar fi putut dispărea în opinia mea, pentru că se înțelegea deja spre ce direcție se îndreaptă acțiunea. De asemenea, finalul, deși dulce, este ușor de anticipat, iar acesta și celelalte două elemente amintite te fac să înțelegi încadrarea cărții în această colecție.

„Titanii” este un roman care acoperă o vastitate de subiecte, mergând de la relația dintre frați, la construirea unor legături cu părinții adoptivi și chiar cu părinții de sânge, la tema geamănului despărțit la naștere și la căutările ulterioare pentru aflarea adevărului, precum și la tema căutării identității de sine și la cea a mamei care își respinge propriii copii. Dincolo de toate acestea, găsim temele preponderente existente în romanele Leilei Meacham: iubirea pentru pământ, legătura fermierului cu propria fermă, reconstrucția Sudului și industrializarea acestuia, prin forarea petrolului. În plus, acțiunea este plasată în Texasul atât de drag autoarei, iar acțiunea ne prezintă viața unor familii sudiste, care au de traversat anumite situații critice, ce le pot uni sau despărți pe vecie. Apare și elementul iubirii, care se naște destul de rapid, dar înflorește mai greu. Însă, cu toate că tematica este complexă și acțiunea destul de densă, cărții acesteia i-a lipsit ceva pentru a fi genială. Tot așteptam acea scânteie care să mă facă să mă îndrăgostesc de subiect și tot dădeam cu înfrigurare pagină după pagină sperând la mai mult, însă acel punct nu a sosit deloc. Cred că și această căutare  a mea m-au făcut să merg cu lectura lui până la capăt și să nu o abandonez undeva pe drum, căci am tot sperat că voi avea parte de acel bum spectaculos specific autoarei, însă nu a fost să fie. Nu mă înțelegeți greșit, este o poveste care te prinde, însă mi-aș fi dorit mult mai mult, știind celelalte două romane ale autoarei, la care mă întorc cu drag din când în când. Aceasta a fost o poveste drăguță, cu o intrigă mai slab dezvoltată și previzibilă pe alocuri. A fost bine că am citit-o acum însă, căci căldura de afară mă face să nu mă simt deranjată de poveștile ușurele, lejere. Ba chiar dacă nu aș fi avut așteptări atât de înalte, cred că ar fi fost o lectură chiar bine-venită, căci am avut o perioadă de aproape două săptămâni în care am citit mai greu. Așa. cred că i-a lipsit acel ceva care să o facă să se apropie de „Trandafiri” și „Somerset” (cei care ați citit aceste două romane știți despre ce vorbesc).

64308069_419218998671463_5021891713438842880_n

„Titanii” – motivul geamănului, al dublului care trebuie găsit pentru a fi întreg, motivul abandonului și al neiubirii, adopția și căutarea identității de sine

„Titanii” este cartea secretelor și a descoperirii de sine prin revelarea adevărului. Nu există personaj care să nu aibă măcar un secret, iar faptul că toate ascunzișurile au în mare parte intenții nobile și bune, nu ajută foarte tare. Multe dintre aceste secrete au în spate iubirea, de cel de lângă tine sau de pământ, sau dorință de a urca pe scara socială. Însă, cu toate că personajele acceptă cu ușurință toate aceste adevăruri ascunse, mie mi s-a părut puțin neverosimil să afli tot adevărul, care nu este puțin, și să nu ai niciun fel de reacție care să trădeze supărarea sau enervarea. M-a trădat tata? Nu-i nicio problemă. M-a mințit puțin soțul meu? Nu e nimic, învinge iubirea. Tatăl natural nu m-a căutat deși știa de mine? Nu e nimic, suntem cu toții o mare și fericită familie unită. Cam așa se desfășoară totul, iar acest fapt m-a făcut să nu iubesc foarte tare personajele, pe niciunul în parte, căci până și Samantha este destul de puerilă. Poate m-am atașat foarte tare doar de Nathan, deși nici el nu este dus într-un punct care să ne arate că măcar un personaj își urmează visul sau protestează pentru a ajunge acolo unde își dorește.

Leila Meacham își plasează acțiunea în Texasul anilor 1900, când există un mare bum al acțiunii de forare a petrolului și în care oamenii abia ajung să se bucure de aurul negru. Telefoanele sunt destul de rare, la fel și automobilele, iar oamenii trăiesc încă în simplitate, crescând vite și lucrând cu dragoste la fermă sau implicându-se în acțiuni umanitare. Aici trăiesc Samantha și Nathan, doi frați gemeni, separați la naștere de o mamă dezamăgită de bărbatul care a părăsit-o, obligată să se căsătorească cu un bărbat aflat mult sub nivelul ei în ceea ce privește averea (căci sufletește Leon este clar mult peste Millicent), și să aducă pe lume doi copii pe care nu și i-a dorit. Ea alege să se lepede de unul și să păstreze la întâmplare pe unul dintre ei, iar printr-un joc al hazardului, acesta este Nathan. Cu toate acestea, nu se poate spune că băiatul a avut cea mai fericită copilărie, căci mama mai are doi copii, Lily și Randolph, de al căror viitor se preocupă în mod excesiv, chiar dacă aceasta înseamnă să își neglijeze fiul mai mare și să îi distrugă visul de a deveni stăpân peste ferma familiei. Însă, chiar când mama se pregătește să vândă ferma pentru a le asigura un viitor copiilor mai mici, Nathan este căutat de tatăl natural, Trevor Waverling, cel care abia a aflat de existența fiului său. Acesta din urmă este un magnat al petrolului și îl aduce și pe fiul său la oraș, construind o frumoasă relație tată-fiu cu el și oferindu-i o nouă preocupare: aceea a concesionării terenurilor în vederea forării petrolului pe fermele prospere.

Geamăna lui Nathan, Samantha, a fost adoptată de către Estelle și Neal Gordon și crescută la ferma familiei, de care aceasta se îndrăgostește la rândul ei, fapt care o face să părăsească o altă pasiune de-ale ei: paleontologia. Ea se dedică în totalitate fermei și tatălui ei, tocmai de aceea nu am înțeles de ce a renunțat atât de ușor la conducerea fermei în momentul în care se căsătorește cu vecinul și prietenul ei din copilărie, Sloan Singleton. Era o perioadă în care femeile luptau pentru drepturile lor, iar Samantha este destul de independentă, însă, căsătoria o face parcă să uite de îngrijirea fermei și o transformă într-o casnică supusă soțului ei, ceea ce pare puțin verosimil. Tot la fel de lipsit de credibilitate este momentul găsirii pe teritoriul fermei tatălui ei a capului unui dinozaur, pe care i-l fură un prieten, îl ia soțul ei și îl ascunde de ea o bună perioadă de vreme, și, cu toate că iubește paleontologia și înțelege că terenul fermei ar putea fi un cimitir al animalelor preistorice, ea renunță la toate astea când se căsătorește, ca și cum i s-ar fi pus un văl pe față în acel moment.

Dincolo de poveștile celor două ferme și de căutările de petrol, romanul îi aduce la un loc pe cei doi gemeni, însă fără ca vreunul să bănuiască adevărul. În primă fază, Samantha și Nathan nu știu că ar mai fi avut un geamăn la naștere, însă devin prieteni. Apoi, când încep să afle adevărul, se învârt în jurul cozii și ceilalți oameni din jurul lor tind să le ascundă adevărul din diferite motive, deși atât părinții naturali, cât și cei adoptivi înțeleg adevărul: Neal Gordon îi ascunde adevărul fiicei sale dintr-un sentiment de posesiune, care îl face să nu își dorească să împartă dragostea filială cu altcineva, Leon, soțul mamei care și-a alungat copiii, din loialitate față de soția sa, Trevor crezând că așa le este mai bine copiilor și tot așa. Tot romanul ne învârtim în jurul aceluiași punct, pentru ca finalul să le dezvăluie și celor doi copii adevărul gol-goluț. Tot acest joc de-a șoarecele și pisica între uite părinte natural, uite ca nu mai e nevoie de el, m-a făcut să simt că asist la scenariul unei telenovele. Multe pagini ar fi putut să lipsească, pentru că se merge din aproape în aproape cu aceeași poveste, iar ca cititori știm încă de la jumătatea cărții adevărul. Finalul este extrem de grăbit și, după ce tot romanul ne-a prezentat câteva luni din viața personajelor principale, autoarea sare câțiva zeci de ani peste și ne arată bucuria și unitatea acestei familii extinse. Nimeni nu este supărat pe nimeni pentru abandon, pentru adevărurile ascunse sau pentru secretele tăinuite aiurea. Personajele se cuplează și se împacă într-un mod mult prea rapid și bazându-se mult pe șiretlicuri, care sunt dezvăluite într-un final, iar acest fapt nu mi-a plăcut, căci amintește foarte tare tot de telenovele.

„Titanii” este un roman despre dragoste, despre abandon și căutarea adevărului în ceea ce privește identitatea. Regăsim culoarea locală, saga de familie, specifice operelor autoarei, însă mi-aș fi dorit ca totul să fie prezentat într-un mod mult mai verosimil.

62075487_10213170699692440_4279942903398137856_n

Titlu: Titanii

Autor: Leila Meacham

Titlu original: Titans

Traducere: Manuela Bulat

Editura: Allma (Grupul Editorial Litera)

Colecție: Iubiri de poveste

Număr de pagini: 480

Nota pe Goodreads: 3.95/5 steluțe

Nota mea: 3/5 steluțe

Cartea poate fi comandată de  aici.

11 gânduri despre ”LEILA MEACHAM: TITANII – RECENZIE

Jessica e un personaj puternic, Samantha este puternică doar în prima parte a cărții, când are grijă de fermă și de tatăl ei. Ar fi trebuit să moștenească ferma tatălui, însă după căsătorie nimeni nu se mai gândește la asta. Devine femeia aceea tipic sudistă, cu toate că era destul de independentă înainte de asta.

„Somerset” o recomand cu căldură. E o carte extraordinar de complexă și o saga de familie minunat alcătuită. ❤

1. Geo zice:

De Leila Meacham am citit doar Trandafiri si mi-a plăcut enorm. Somerset si aceasta carte, încă își așteaptă rândul.
    Mulțumesc, Oana, pentru impresii si felicitări pentru recenzia foarte frumoasa!

Apreciat de 2 persoane

2. ancasicartile.ro zice:

Și mie mi-au placut celelalte romane și sigur nu voi ajunge curând la acesta. L-am luat, nu aveam cum să îl ratez, da ceva mai tine departe de el. Acum, după recenzia asta, văd că am ales bine. Îți mulțumesc!

Cu drag! ❤ Nu e o carte proastă, dar nici la fel de bună cum au fost celelalte două. Se tot învârt în jurul secretelor, iar la final nu se supără nimeni pentru că s-au ascuns lucruri importante. Am înțeles complet încadrarea la Iubiri de poveste, deși inițial mă revoltasem, când i-am văzut numele acolo.

Și „Someset”, și „Trandafiri” sunt absolut minunate. Le-aș reciti oricând. „Trandafiri” e un pic mai ușurică și telenovelistă ca poveste. E bună pentru zilele de vară, când stăm la plajă.