LAURA SEBASTIAN: PRINȚESA DE CENUȘĂ (STORIA BOOKS) – RECENZIE

Iubesc să citesc fantasy, este unul dintre genurile mele preferate, însă nu știu ce anume s-a întâmplat zilele acestea, dacă am citit prea multe cărți fantastice și am ajuns să nu mai mă bucur chiar de orice tip de carte din această categorie sau dacă personajul principal slab, triunghiul amoros și câteva probleme de traducere (avem un Ion în carte, la un autor american) m-au dat înapoi, însă nu am reușit deloc să mă conectez cu adevărat la povestea cărții din prima. Citeam și tot îmi venea să fac altceva sau să ajung la o cu totul altă carte decât aceasta și mi s-a întâmplat astfel timp de 200 și ceva de pagini. Nu abandonez des o carte și mă bucur că nu am făcut-o cu aceasta, pentru că finalul m-a luat prin surprindere și mi-a adus fiori în suflet, făcându-mă curioasă în privința celui de al doilea volum. Însă, recunosc, începutul m-a chinuit destul de tare și mi-a oferit o stare de spirit nu tocmai bună, pentru că am tras undeva la două săptămâni de carte și nu îmi stă în fire.

Prințesa de cenușă aduce în prim-plan o poveste complexă despre o eroină ajunsă la stadiul de marionetă, de „mielușică în cușca leului, care doar supraviețuiește”, plină de intrigi, condimentată cu puțină dragoste și cu multe răsturnări de situație. Are accente feministe și asta mi-a plăcut foarte tare la cartea asta, însă mi-ar fi plăcut ca Theodosia cea puternică și gata de luptă din partea a doua a cărții să o acapareze puțin mai mult pe Thora cea slabă și mereu supusă din prima parte a cărții. Este un roman al deciziilor greu de luat, al lucrurilor puse în balanță și a confuziilor cauzate de timpul petrecut prea mult în preajma dușmanilor, fapt care aduce un antagonism teribil între rațiune și simțire, între gând și suflet:

„Dacă aș putea să otrăvesc fiecare kalovaxian din palat în noaptea asta, aș face-o? Aproape că mă bucur că nu am opțiunea asta, pentru că nu știu ce alegere aș face. Da, asta ar însemna să scap de Kaiser, de Theyn și de ceilalți luptători cu mâinile pline de sânge astrean și cu priviri reci, dar aici sunt și copii a căror singură crimă e că s-au născut în țara greșită.”

70289218_513207316098324_6308126683631190016_n

Prințesa de cenușă – între loialitate și incertitudine, între răzbunare și iertare

Laura Sebastian  aduce în prim-plan elemente ambivalente, contrarii menite de soartă să trăiască la un loc, fapt care aduce cu sine extrem de multă suferință și alegeri greu de luat. Pe de o parte, există Astrea, țara oamenilor plini de magie, ai cărei locuitori, astreenii, au devenit sclavi pentru poporul cuceritor, kalovaxienii, care le-a ucis regina și le-a făcut prizonieră prințesa, transformând-o dintr-un copil adorat într-o Prințesă de Cenușă. Pe de altă parte, există Thora/Theodosia, Prințesa de Cenușă care a uitat cine este cu adevărat în cei zece ani petrecuți în mijlocul kalovaxienilor, fapt pentru care, inițial, este destul de slabă ca personaj, destul de supusă și nu foarte pe placul meu. Mi s-a părut indecisă și incapabilă să iasă din carapacea ei, din tiparul care i s-a impus de către Kaiser (conducătorul poporului cuceritor), fapt pentru care finalul m-a luat clar prin surprindere și m-a făcut să îmi schimb în totalitate părerea în privința ei.

Micuța Theodosia era o prințesă iubită de toți cei din jurul ei, dar mai ales de mamă. La momentul cuceririi, avea doar șase ani, însă a fost nevoită să se maturizeze înainte de vreme, căci a devenit prizonierul dușmanilor săi și a avut de îndurat tortură după tortură. Singura care îi stă alături în tot haosul acesta este Crescentia, fiica celui care i-a ucis mama, Theyn. Theodosia devine Thora, căci dușmanul nu îi lasă nici măcar numele, iar Thora își pierde strălucirea și încearcă doar să supraviețuiască încă o zi, să își găsească motivația de a trăi:

„Jură-i credință. Supraviețuiește. Nu-l înfuria pe kaiser și el nu te va omorî. Acestea sunt regulile.

Cu toate că pare că Thora a devenit omul Kaiserului și că este doar o gâsculiță fără dorințe și visuri proprii, devotată dorinței dușmanilor săi și ușor de modelat în funcție de cum o cere situația, fata se schimbă în momentul în care este forțată să îl ucidă pe Ampelio, apropiatul mamei sale. Din acest moment, încet, încet începe să iasă la lumină adevărata ei personalitate, aceea de regină preocupată de soarta supușilor săi și gata să se sacrifice pe sine pentru a reînvia vechea Astrea, pentru a recăpăta tot ceea ce era al ei de drept înainte de cucerire. Primește ajutor de la trei tineri asemeni ei, Blaise, Heron și Artemisa, care ajung să devină Umbrele ei (soldați devotați Kaiserului, meniți să observe orice mișcare a ei și să îi dea acestuia raportul cu privire la tot ceea ce face ea). Astfel, comploturile sunt mult mai ușor de pus la cale cu ajutorul prietenilor, iar Thora redevine încet, încet Theodosia, iar această transformare a ei a fost extraordinar de frumos de privit, căci ajungi sa îi observi determinarea, strălucirea și să te înfiori de fiecare dată când adevăratele ei sentimente ies la suprafață. Intrigile se țin lanț, nu știi exact în cine poți avea încredere și în cine nu, iar lucrurile se complică, mergându-se până la dorința eliminării totale a dușmanului. Cum se va desfășura totul, trebuie neapărat să descoperiți singuri, nu vreau să vă stric plăcerea lecturii.

Personajele sunt complex construite și sunt deliciul întregului roman, iar cele mai extraordinare sunt cu siguranță Theodosia și Crescentia, care te surprind prin luminile și umbrele pe care le trimit în jurul lor, precum și prin forța de care dau dovadă, cu toate că inițial le vezi extrem de slabe. Apoi, sunt cele trei Umbre, dintre care recunosc că preferata mea a fost Artemisa, căci are curajul de a spune în față ceea ce simte, chiar dacă știe că adevărul poate durea, și este acolo atunci când este nevoie de ea.

Cu toate că Kaiserul este personajul negativ, mi-a plăcut modul în care este construit, cu atât de multă ură care zace în el, cu puterea de a face rău chiar și apropiaților săi atunci când dorința de putere este mai arzătoare și cu capacitatea de a trece peste oricine și peste orice ca să îi fie bine. Nu sunt de acord cu deciziile lui, însă este un personaj greu de uitat. La fel este și Împărăteasa, cea care nu a avut suficientă forță să rămână întreagă alături de Kaiser, dar care a ajuns să ofere sfaturi și avertismente, căci Thora îi amintește de ea, cea care a plătit scump căsătoria cu un conducător puternic.

Nu lipsește triunghiul amoros, căci Thora/Theodosia este prinsă între cei doi bărbați din preajma ei, unul kalovaxian, deci interzis, prințul Søren, care mie, una, mi-a fost extrem de drag, și Blaise, astreanul pe care îl știe din copilărie și care îi este mereu alături acum:

„Îmi fac griji doar din cauza a doi băieți și deja mă simt ca și cum aș fi ruptă în două. Ar trebui să fie simplu: unul este aliatul meu, celălalt îmi este dușman. Într-o lume perfectă, asta ar fi tot și astfel lucrurile simple, dar acum nici nu pot să sper la așa ceva. Încă simt atingerea caldă a buzelor moi ale lui Blaise, chiar și acum când mă privesc în oglindă, și mă întreb ce va crede Søren când mă va vedea.”

Prințesa de cenușă este un roman cu un mare potențial, de la care abia aștept continuarea. Recunosc, am tras de mine în partea de început, pentru că mă plictiseau teribil slăbiciunea Thorei și modul ei de a acționa, de a se prinde de piloni ajutători care știa clar că nu o duc nicăieri, însă partea a doua a cărții m-a luat total prin surprindere și a dat cu mine de pământ, ba chiar mi-a smuls și ceva lacrimi.

• Titlu: Prințesa de cenușă
  • Autor: Laura Sebastian
  • Titlu original: Ash Princess