JOANNA TROLLOPE: O PASIUNE INTERZISĂ – RECENZIE

În ultima perioadă, nu pot să spun că am avut tocmai starea necesară pentru citit, tocmai de aceea am stat poate și două săptămâni pe o carte. Privind în urmă, cred că, de fapt, nu găsisem acea carte care să îmi inducă starea aceea de bine și care să îmi ofere dorința de a da pagină după pagină și de a citi de dimineața până seara, fără oprire. Am dat de un roman pe care să îl devorez duminică și am început cartea asta un pic reticentă, cu toate că mă atrăsese coperta atunci când am văzut-o pe  Târgul Cărții. O pasiune interzisă de Joanna Trollope a fost un adevărat deliciu pentru suflet și am reușit să termin mai mult de patru sute de pagini doar în două zile. Nici măcar nu îi bănuiam miracolul atunci când am început-o, pentru că stilul de scriere merge mai mult spre cel al clasicilor și mă gândeam că va fi puțin greoaie lectura, însă nu a fost cazul, poveștile celor două surori ajung să te prindă foarte tare și te țin ancorată acolo. Nu scapi de obsesia pentru ele decât la final, și poate nici atunci, căci Frances și Lizzie te bântuie chiar și după ce ai dat ultima pagină.

O pasiune interzisă este o carte absolut magică și plină de savoare, care te poartă prin frumoasa Anglie, unde faci cunoștință cu niște personaje complexe și extrem de bine construite, și te face să visezi la o evadare din casă, mergând în însorita Spanie, unde admiri monumentele magnifice și te pierzi printre obiceiuri culturale și mâncăruri savuroase. Autoarea surprinde foarte bine culoarea locală și ne oferă două povești în oglindă, demne de cele două personaje principale ale cărții, surori gemene, iar elementul care surprinde cel mai tare este modul de evoluție al vieților celor două surori, căci, dacă inițial Lizzie este o femeie de succes, care a reușit să își îndeplinească toate dorințele și să ajungă la o împlinire sufletească de invidiat, în cea de a doua parte a cărții lucrurile se inversează, iar Frances ajunge să cunoască împlinirea și să se înalțe spiritual, pe când Lizzie decade tot mai tare, parcă nemaireușind să se găsească pe ea în noianul de probleme cotidiene.

71392138_356268721920632_228504118551904256_n

O pasiune interzisă – relații de familie, iubiri interzise și povești de viață

Romanul acesta mi-a atins cele mai sensibile corzi ale sufletului, mai cu seamă că m-am regăsit extrem de tare în personajul Frances Shore, care a reușit să îmi ofere un optimism inimaginabil prin modul ei de a străluci și de a se înălța deasupra tuturor fricilor și anxietăților ei.

În prim-plan, Joanna Trollope le aduce pe Frances și Lizie, surori gemene ajunse la vârsta maturității, când fiecare dintre ele încearcă din răsputeri să se separe una de cealaltă și să își găsească propriul drum în viață, definindu-se ca individualități. Însă, acest proces nu este ușor, pentru că cele două se întorc mereu una spre cealaltă și își raportează fericirea și mulțumirea sufletească la modul în care o percepe cealaltă și, dacă inițial Lizzie pare cea puternică, femeia care a câștigat totul de la viață și știe ce anume are de făcut pe viitor, pe parcurs, Frances se ridică deasupra ei și își câștigă independența, fapt care produce nenumărate conflicte cu sora ei și chiar cu familia de care ambele sunt încă extrem de apropiate. Este o inversare a rolurilor extrem de interesant de privit, care te atrage în poveste și te face să vezi ce turnură vor lua lucrurile și cum se vor termina toate până la urmă.

O pasiune interzisă se desfășoară pe mai multe planuri narative, însă atenția este axată în principal pe viețile lui Lizzie și a lui Frances, cu scurte intervenții cu privire la viață lui Luis, iubitul lui Frances, sau a lui Juliet Jones, amanta tatălui fetelor, și chiar a părinților acestora, William și Barbara.

Pe de o parte, este povestea lui Lizzie Middleton, sora geamănă mai mare, care este exact opusul a ceea ce este mama sa, Barbara, o femeie liberă, care, atunci când a simțit ca nu mai rezistă într-o căsătorie care nu îi permitea să se dezvolte, și-a lăsat fetițele și soțul și a plecat în lume, devenind hipiotă pentru un timp.  Lizzie pare că are viața perfectă: s-a căsătorit din dragoste cu Robert, cu care a deschis afacerea visurilor lor, o galerie de artă, are patru copii și pare cu adevărat împlinită, în ciuda oboselii pe care o resimte adeseori. Ba chiar are obiceiul de a compara și viață lui Frances la a ei, mereu părându-i-se că aceasta ajunge să își irosească viața, căci la 38 de ani este încă necăsătorită. Însă, totul se destramă atunci când, la un Crăciun, Frances nu vine la masa organizată la ea acasă, așa cum făcea în fiecare an, ci alege să plece în Spania, pentru a rezolva niște chestiuni de afaceri. Acesta este momentul care declanșează declinul lui Lizzie, căci după acel Crăciun, viața ei perfectă se transformă în cel mai mare coșmar al său. Galeria nu merge foarte bine, au acumulat datorii mult peste puterile lor la bancă și, mai mult decât atât, Lizzie este nevoită să muncească mult sub nivelul ei, secretară la o școală, pentru a putea să mai ușureze puțin greutățile financiare ale familiei. Lizzie cea puternică devine slabă, și-a pierdut practic busola, mai ales că trebuie să vândă și casa ce îi era atât de dragă, iar întreaga ei durere se îndreaptă mai ales către Frances, care acum, în ciuda problemelor surorilor ei, este extrem de fericită. Lizzie se coboară, nu mai are aceeași relație de iubire cu Robert, iar gelozia nu îi permite să se bucure pentru sora sa.

Frances Shore a fost de departe personajul meu preferat din roman. Pare destul de timidă și de slabă inițial, căci își pune familia și mai ales pe sora ei, Lizzie, deasupra propriilor sale nevoi. Nu s-a căsătorit, nu are copii, iar întreaga ei afectivitate se revarsă asupra nepoților ei și mai ales a lui Harriet. Are o afacere în turism, prin care le prezintă clienților posibilități de vacanțe în Europa, iar la Crăciunul la care decide să se rupă de familia ei are oportunitatea de a deschide un nou drum către Spania, care să completeze excursiile în Italia oferite de ea. Însă, lucrurile nu merg așa cum și-ar fi imaginat în Spania și nici nu avea cum să fie, pentru că se simțea vinovată că nu e alături de familia sa. Însă, la ceva timp după această excursie nereușită, Frances decide să mai dea o șansă Spaniei și așa îl cunoaște pe Luis Moreno, proprietarul mai în vârstă, catolic și căsătorit al hotelurilor cu care vrea să lucreze. El este cel care o ajută pe Frances să înflorească, să se descopere, să fie o variantă mai bună a ei, cu toate că el este din start o relație interzisă.

Dincolo de povestea celor două surori, autoarea conturează relația defectuoasă dintre William și Barbara, părinții celor două surori. William este un bărbat care nu ripostează, care merge mai departe indiferent de situație și care acceptă să fie condus în viață, iar Barbara este o explozie, o femeie care nu acceptă un refuz și care nu și-a dorit gemeni. Tocmai pentru că apar aceste diferențe între soți, Barbara pleacă în lume pe când fetițele erau mici, iar William o aduce în viața lor pe Juliet, cea care îi rămâne amantă și devine într-un fel parte constitutivă a familiei chiar și după ce Barbara revine acasă.

Alături de relațiile de familie, foarte complex prezentate, un alt aspect pozitiv al cărții este reprezentat de redarea culorii locale. M-am îndrăgostit de Spania citind această carte, cu tot ceea ce înseamnă aceasta: cultură, locuri, monumente și climat politic.

O pasiune interzisă este un roman complex, de o frumusețe aparte, pe care l-am așezat clar pe raftul de cărți dragi, la care știu sigur că voi reveni la un moment dat.

70509786_489253525188676_3892055928630935552_n

Titlu: O pasiune interzisă