KRYSTAL SUTHERLAND: O LISTĂ SEMIDEFINITIVĂ A CELOR MAI ÎNGROZITOARE COȘMARURI, STORIA BOOKS – RECENZIE

Nu știu cum sunteți voi, dar eu am ajuns să iubesc din ce în ce mai tare cărțile de la Storia Books. Arareori nu am găsit tot ceea ce căutam într-o carte ieșită sub tiparul lor, iar acest fapt spune multe. De cele mai multe ori, aștept cu nerăbdare câte o carte care se află în lucru dintre cele pe care ei le anunță și așa s-a întâmplat și cu O listă semidefinitivă a celor mai îngrozitoare coșmaruri de Krystal Sutherland. Mai citisem de la autoare Inimi chimice, un roman care mi-a ajuns direct în suflet, așa că atunci când Irina Stoica de la Irina Citește a anunțat că traduce acest nou roman al autoarei, care atinge, asemeni primului volum, un subiect extrem de sensibil, am zis că trebuie neapărat să am cartea asta. Deja simțeam înfrigurarea aceea de nerăbdare, iar coperta cu pisica, așa cum îi spun eu, deja m-a făcut să ard în focurile celor mai arzătoare dorințe. Știți cum era Gollum cu inelul în Stăpânul inelelor? Ei bine, așa am fost eu când am primit cartea asta acasă. Țopăiam prin suflet și strigam: „Este a mea! Este în sfârșit a mea!” Așa că va puteți închipui că nu am putut sta mult timp departe de ea și că am și devorat-o. La propriu. Pentru că este genul acela de carte pe care o citești pe nerăsuflate, fără pauze, fără dorința de a mai sta un pic pentru a digera subiectul. O deschizi și nu știi când ajungi la final și nu trebuie să mă credeți pe cuvânt, doar trebuie să o testați și vom discuta după. 🙂

O listă semidefinitivă a celor mai îngrozitoare coșmaruri este o poveste pur și simplu magică, despre înfruntarea celor mai negre temeri și frici pe care o persoană le poate avea. Este o comedie spumoasă despre cele mai îngrozitoare coșmaruri, care se adună toate într-un singur loc, în casa familiei Solar, care se transformă, pe alocuri, într-o drama de familie destul de dureroasă, care ajunge să îți smulgă câteva lacrimi pe alocuri. Romanul aduce în discuție subiecte serioase, precum anxietatea și în principal cea socială, care te face să te închizi ca într-o carapace și să refuzi să ieși din casă, de teamă că toți ochii te vor privi și te vor judeca, sau depresia, care te aruncă în interiorul unei găuri negre, a unei nebuloase din care nu întotdeauna poți ieși fără ajutor, și obsesia, dependența de jocurile de noroc, care conduce la pierderea identității de sine. Însă totul este tratat într-o manieră extrem de gingașă și de plăcută, cu un stil ironico-comic, fapt care te face să te îndrăgostești de personajele cărții și să îți dorești să iei parte la experimentul propus de Jonah, prietenul lui Esther: să îți iei lista cu cele mai mari frici ale tale și să ieși în lume, mergând în întâmpinarea lor, înfruntându-le și bucurându-te de cele mai mici victorii, care te duc mai aproape de a fi tu însăți, fără niciun fel de opreliști mentale, pe care singură ți le creionezi.

Întâlnirea cu Moartea și un blestem căzut asupra unei întregi familii

Romanul lui Krystal Sutherland are la bază un blestem, pe care Reginald Solar, bunicul familiei, li l-a tot povestit nepoților săi: Esther și Eugene. Pe când lupta în Vietnam, s-a întâlnit cu Îngerul Morții, în persoana lui Horowitz, un soldat asupra căruia planau ceva legende, căci, deși deseori rănit, refuza să moară, iar acesta i-a spus că va muri înecat. Din acest moment, începe un joc de-a v-ați ascunselea cu Moartea și ghinioanele pentru întreaga familie Solar. Reginald dezvoltă o frică aproape obsesivă de apă și începe să cultive orhidee mov după ce nu a reușit să găsească persoana care a ucis două fetițe pe când era el polițist, iar teama aceasta de neșansă îi este transmisă și familiei sale.

Familia Solar nu este în mod clar una tipică, niciunul dintre membrii acesteia neducând o viață fericită și împlinită. Toți cei patru membri ai familiei sunt chinuiți de diferite frici, care mai de care mai bizare, pe care le duc la extrem, fapt care le afectează în mod clar calitatea vieții. Rosemary, mama, este obsedată de amulete, dar asta pentru că singurele venituri obținute sunt cele din jocurile de noroc; tatăl, Peter, s-a închis de șase ani la subsolul casei, de unde refuză să mai iasă, indiferent de ceea ce se întâmplă în jurul lui; Eugene, fiul, se teme de întuneric și suferă de depresie acută, fapt care îl face să fie ca o umbră și să își dorească moartea, iar Esther este anxioasă, mergând până într-acolo încât se costumează în diferite personaje doar pentru a nu mai simți privirile ațintite asupra sa. Nu știe exact care este frica ei cea mai mare, însă are o listă a temerilor ei cele mai mari și nu sunt puține, vă asigur, căci se teme de cimitire, de morți, de peșteri, de păpuși, oglinzi și multe altele. Practic, ea trece pe lista sa orice lucru de care se teme și apoi renunță să mai facă acel fapt, exagerându-l și imaginându-și cele mai grave scenarii, care nu o lasă să se bucure de niciun fel de experiență, în ciuda faptului că este o adolescentă, care asta ar trebui să facă, să ia viața în piept și să încerce cât mai multe lucruri.

Înfruntarea Morții și viața trăită la intensitate maximă

Viața lui Esther se schimbă în momentul în care îl reîntâlnește pe Jonah Smallwood, un fost coleg, dispărut și reapărut acum. Băiatul îi fură niște fursecuri, ceva bani și lista ei cu cele mai îngrozitoare coșmaruri. Acest rău se va dovedi a fi, de fapt, cel mai bun lucru care i se putea întâmpla. Jonah începe să îi redea din lucruri și, în același timp, îi propune un pact:

«În fiecare duminică, pentru un an de zile, spusese Jonah la lac. Cincizeci de frici. Cincizeci de săptămâni. Cincizeci de videoclipuri. Cincizeci de șanse să te întâlnești personal cu Moartea și să o rogi să ridice blestemul.»”

Esther crede cu ardoare în blestem, vede cum Eugene se afundă tot mai mult în negura minții lui, cum părinții lor sunt tot mai absenți, nefiind acolo exact când au mai mare nevoie de ei, și preferă să creadă ca blestemul este de vină pentru lumea ei care se prăbușește, transformându-se zi după zi în cenușă. Tocmai de aceea, alege să își înfrunte în fiecare săptămână o nouă frică, avându-l pe Jonah alături. Băiatul îi devine stâlp de sprijin, însă se va dovedi că nici el nu are o viață prea fericită, fiind ținta atacurilor fizice ale tatălui său în permanență.

Cartea asta tocmai prin aceste elemente farmecă: autoarea aduce la un loc doi proscriși, doi adolescenți extrem de antisociali, cu familii disfuncționale, care învață să supraviețuiască în toată nebunia care îi înconjoară. Sunt doi tineri imperfecți care încep să se cunoască și să își acorde șanse, încredere și să își facă promisiuni de mai bine. Iubirea face minuni în cazul lor și îi face să vadă punctele slabe și lucrurile din mintea lor pe care trebuie să le elimine. Tocmai acesta este mesajul cărții: nu ești niciodată singur, nici chiar atunci când simți că totul se prăbușește în jurul tău, nici chiar atunci când întunericul îți cuprinde mintea. Există în noi puterea de a ieși la suprafață, trebuie doar să fim conștienți că există o problemă acolo și să o înfruntăm, cu toată determinarea de care suntem în stare.

O listă semidefinitivă a celor mai îngrozitoare coșmaruri este o carte minunată, care te face să ieși din zona ta de confort și sa vrei să faci mai mult. Mereu mai mult pentru tine și visele tale. Dacă Esther Solar și Jonah Smallwood au putut să își înfrunte demonii interiori, poți și tu. Cartea aceasta este o promisiune că lucrurile vor străluci într-un final, ca după orice nor apare soarele într-un final și că luminița de la capătul tunelului este acolo, trebuie doar să ai forța de a o vedea, iar dacă tu nu ai puterea asta, mergi și ceri ajutor. Există cineva care să te audă și care sa lupte pentru tine.

78235704_2532189233565293_4000350853234950144_o

Titlu: O listă semidefinitivă a celor mai îngrozitoare coșmaruri

Autor: Krystal Sutherland