BETH REVIS: O LUME FĂRĂ TINE – RECENZIE

Iubesc poveștile încărcate de emoție, în care autorul se joacă pur și simplu cu mintea cititorilor săi și îți oferă o poveste total imprevizibilă. Îmi place să fiu surprinsă la finalul unei cărți, să mi se demonteze toate scenariile posibile și să mi se aducă o cu totul și cu totul altă perspectivă decât adevărul suprem pe care credeam eu că îl dețin. Un astfel de joc psihologic este aplicat de către Beth Revis asupra noastră prin intermediul cărții sale, O lume fără tine. Recunosc, atunci când am văzut-o pe Cartepedia, am fost inițial atrasă de coperta sa minunată, care, trebuie să mărturisesc, este extrem de potrivită pentru poveste în sine, căci poți vizualiza toate firele temporale care îl amețesc pe Bo, personajul principal, desenate acolo. Nu știam exact la ce să mă aștept, nu am citit nicio recenzie înainte de a îmi dori cartea, nu ni se spune foarte mult nici pe coperta patru, așa că pot spune că a fost dragoste la prima vedere. Chiar m-a surprins într-un mod extrem de plăcut, căci este un roman cu iz detectivist, care oferă perspective multiple asupra celor întâmplate, fapt care te face să înțelegi mult mai bine acțiunea în sine.

O lume fără tine este o poveste extraordinar de sensibilă, care reușește pe alocuri să te emoționeze până la lacrimi. Cartea aduce în prim-plan istorii de viață, legate toate de un spațiu ce creează o atmosferă gotică extraordinară, unde poposesc copiii mai puțin înțeleși de către societate. Academia Berkshire este locul în care își dau întâlnire copiii cu nevoi speciale, iar ceea ce știm inițial este faptul că adolescenții de aici dețin puteri supranaturale. Unul poate controla timpul, altul focul, altul gândurile oamenilor, unul poate discuta cu spiritele, iar altul poate apela la invizibilitate atunci când este nevoie. Perspectiva aceasta se schimbă, însă, de mai multe ori pe măsură ce ne afundăm între paginile cărții, făcându-ne să nu mai fim siguri de nimic și transformând romanul într-unul al familiei, în care membrii acesteia nu mai știu exact cum să se raporteze unul la celălalt atunci când unul devine veriga slabă, într-unul al prieteniei și al raportării în mod constant la cel de lângă tine, a cărui suferință nu ai văzut-o la timp și tot mai ai speranța că poți îndrepta totul cu puțin norocul, într-unul al finei analize psihologice și al găsirii răspunsului potrivit. Acțiunea se derulează în fața noastră, a cititorilor, asemeni unui puzzle la care mai adaugi din când în când câte o piesă, sperând că este cea potrivită. Cu toate acestea, nimic nu stă sub semnul certitudinii, nici măcar la final, pentru ca miracolele pot avea loc, iar personajele nu sunt cele mai credibile din Univers din cauza haosului ce le cuprinde mintea.

O lume fără tine – o poveste captivantă și emoționantă despre lupta cu propriul sine și cu realitatea imediată

Inițial, suntem plasați într-un spațiu atemporal și aspațial, situat lângă mare și lângă o mlaștină, cu o istorie bogată în spate, Academia Berkshire, care adăpostește mai multe grupe de copii cu nevoi speciale. Bo, personajul principal, un băiat care susține că poate stăpâni timpul, ieșind de cele mai multe ori în afara timpului prezent și călătorind prin lumi diverse, cum este cea a vrăjitoarelor din Salem sau cea a scufundării Titanicului, ne spune mai multe despre acest loc, care i-a devenit acasă. Aflăm astfel că există mai mulți copii care stăpânesc diferite puteri, așa cum este Gwen, care are puterea focului, Harold, care vorbește cu fantomele, Ryan, care e telechinet, și Sofia, marea lui iubire, care poate deveni invizibilă. Pentru că erau niște inadaptați în lumea de afară, sunt aduși aici, unde au parte de un fel de antrenament, prin care să își canalizeze energia asupra propriilor forțe, astfel încât ei să le stăpânească pe ele și nu ele pe ei. Problemele apar atunci când puterea lui Bo scapă de sub control, iar Sofia, fata visurilor sale, este transportată înapoi în anul 1692, în timpul vrăjitoarelor din Salem, iar Bo este tras înapoi în timpul prezent de un fel de păpușar nu tocmai glumeț, care manevrează firele temporale după bunul plac.

Asta știm de la Bo și asta este realitatea lui, căci nimeni nu reușește să îi schimbe percepția asupra lumii, indiferent de ceea ce i se spune. Dr Franklin, cel care îi trata, la fel ca și membrii grupului său, sunt convinși că Sofia e moartă, că s-a sinucis, iar acum urmează o perioadă critică pentru Academie, căci oficialii guvernamentali vin să ancheteze ceea ce s-a întâmplat și să caute vinovații, fapt care va duce la o finalitate pentru această școală specială: fie va continua să facă ceea ce știe mai bine, fie va fi închisă.

Din acest moment, începe un fel de teorie a conspirației pentru Bo, care nu crede nimic din ceea ce i se spune. Lumea lui este dată totalmente peste cap, căci se trezește într-un univers ostil, în care nimeni nu mai pare să le recunoască puterile și în care li se tot repetă că ar fi bolnavi mental, că ar avea ceva dezordini de ordin psihic. Bo crede fie că dr Franklin a falsificat totul, ca oamenii din afara instituției să nu cunoască adevărul și să nu îi supună la teste asemeni unor cobai, fie că oficialii au puteri la rândul lor și le modifică realitate, fie că acela care se joacă este Ryan, băiatul cu tendințe narcisiste. În niciun caz nu poate accepta pierderea Sofiei și, ca unicul deținător al adevărului, tot trage de firele colorate ale timpului care i se derulează prin fața ochilor ca o plasă de păianjen, mergând în trecut, sperând să schimbe inevitabilul. Se consideră vinovat de pierderea ei, așa că simte nevoia să îndrepte lucrurile.

Dincolo de perspectiva lui Bo, o avem pe cea a surorii lui mai mici, Phoebe, cea care a rămas în urmă acasă, cea care simte că are un viitor ratat tocmai pentru că fratele ei nu este unul normal. Are impresia că familia lor nu mai este familie, că toți sunt nervoși, că unii evită subiectele spinoase, ca unii se afundă în muncă pentru a uita. Încearcă să își înțeleagă părinții și fratele, dar, în același timp, speră să se descopere pe ea însăși dincolo de toate acestea. Care este adevărul, rămâne să aflați.

O lume fără tine este o poveste de o sensibilitate aparte despre pierderi și regăsiri, despre căutări de răspunsuri și adevăruri incomode, despre oameni și probleme de ordin psihic, despre familie, prietenie și iubire. Realitatea se împletește cu fantezia pură. Beth Revis creează un roman complex, care te va ține captiv între paginile sale de la prima și până la ultima pagină.

Titlu: O lume fără tine

Autor: Beth Revis

Titlu original: A World Without You

Traducere: Iulia Arsintescu

Editura: Young Art

Anul apariției: 2017

Număr de pagini: 360

10 gânduri despre ”BETH REVIS: O LUME FĂRĂ TINE – RECENZIE

Cu drag! ❤ Inițial, am crezut că e fantasy, copiii au puteri. Apou, mi s-a demontat teoria. Am dat de un realism dur. 🙈 Bo mi-a amintit de vrăjitoarea din cartea a doua la Cartea pierdută a vrăjitoarelor. Și acolo existau fire temporare. Am iubit aspectul ăsta în carte! 💙

1. Alina Geambasu zice:

Esti o persoana puternica, Oana! Faptul ca iti plac cartile incarcate de emotie, demonstreaza acest fapt. Mie imi trebuie foarte mult curaj. Timp sa am decid…
    Iti multumesc pentru recomandare si promit sa o citesc in caz ca dau peste ea ❤

Cu mare drag! ❤❤ Mi se pare că e nevoie de astfel de povești. Aceasta m-a ajutat să înțeleg mai bine psihologia adolescentului cu probleme de ordin psihic. Bine, fac ce fac și dau peste cărți care au în prim plan pierderea. Asta nu e cu intenție, așa se nimsrește. Pur și simplu cărțile astea trag la mine. 🙈💙