DOT HUTCHINSON: TRANDAFIRII DE MAI (COLECȚIONARUL #2) – RECENZIE

A trecut ceva timp de când am terminat de citit Grădina cu fluturi, primul volum al unei serii cu mult potențial apărută la editura Herg Benet. Îmi rămăsese mintea acolo, mi s-a părut un roman absolut genial cu toată acea grădină cu Fluturi uciși expusă ca la o expoziție de top și așteptam cu nerăbdare să apară continuarea. Speram să regăsesc Fluturii de acolo, cu toate că acțiunea avea o oarecare finalitate încă de la primul volum și nu țineam neapărat să am o pedepsire a vinovaților, iar acest fapt s-a întâmplat. M-am bucurat să le găsesc pe Inara și pe Bliss și în volumul doi, pentru că mi-au fost dragi. Trandafirii de mai, cel de al doilea volum al seriei Colecționarul, este o continuare bună, cu mult potențial, dar mult mai lentă ca acțiune față de volumul întâi și cu ceva clișee în privința personajelor principale (emigranți indieni veniți din Londra, cu inele puse în  nas și niște bindi pe frunte), dar nu sunt deranjante, pentru că ajungi să le iubești pentru forța lor extraordinară de a depăși obstacolele, așa că poți trece peste acel detaliu minor.

Trandafirii de mai este un thriller captivant, cu accentul pus pe dimensiunea psihologică a unor noi crime în serie, care se petrec la patru luni după distrugerea celebrei Grădini cu Fluturi, pe care autoarea reușește să le lege în mod impecabil de cele comise în primul volum al seriei, căci una dintre victimele de atunci devine prietena victimei de acum, iar polițiștii care s-au ocupat de primul caz sunt prezenți și acum. Autoarea ne oferă atât perspectiva polițiștilor, cât și pe a Priyei Sravasti, cea care a supraviețuit morții surorii ei, ucise de un criminal în serie, dar care este nevoită să se mute în permanență alături de mama sa, de teama reapariției celui care i-a ucis sora. Hutchinson pune accent pe modul în care traumele suferite în cazul dispariției premature a unei persoane dragi se manifestă asupra celor rămași în urmă și oferă și soluția: jocul de șah alături de niște persoane la fel de distruse sufletește de războaie purtate în trecut. Este o bătălie a minților și a percepțiilor, iar modul bolnav în care acționează criminalul, care combină gestul lui abominabil cu oferirea în schimbul vieții luate a unor flori, care să compenseze lipsa purității supreme, așa cum o vedea el, nu face nimic altceva decât să te facă să te întrebi în ce lume nebună trăiești.

Trandafirii de mai – un thriller cu puternice accente psihologice

Dincolo de personajele din primul volum, pe care le întâlnim aici într-un plan secund, alături de polițiștii Eddison, Ramirez și Hanoverian, care le-au devenit fetelor cunoscute drept Fluturi în primul volum o adevărată familie, romanul de față aduce în prim-plan povestea Priyei Sravasti, un personaj extrem de puternic și gata să facă tot ceea ce trebuie pentru a aduce dreptate victimelor. Este un caracter de care ajungi să te îndrăgostești, pentru că, dincolo de toate problemele pe care viața i le-a scos în cale și nu sunt puține, sora mai mare i-a fost ucisă, iar tatăl s-a sinucis la scurt timp după această tragedie, reușește să se păstreze pe ea însăși integră și să supraviețuiască durerii, deloc ușor de purtat pe umerii unui copil.

Priya și mama ei, Deshani, au trecut prin mari tragedii, pentru că au pierdut oameni extrem de dragi lor. Încearcă să se vindece, să o ia de la capăt cu forțe proaspete, dar este greu, pentru că ucigașul lui Chavi, sora Priyei, încă este în libertate și își face simțită prezența prin lăsarea de buchete de flori asemănătoare cu cele de la locul multiplelor sale crime. În fiecare an, într-o biserică, o tânără aflată la început de drum în viață, este găsită moartă și acoperită în flori. Nu se știe cine face asta, dar se ascunde destul de bine, iar Priya simte că nu li se face deloc dreptate, mai ales că trebuie să se uite mereu peste umăr pentru a vedea cine este alături de ea.

Modalitățile prin care Priya încearcă să își vindece sufletul sunt diverse. Dacă inițial, ea se refugiază în mâncare, refuzând să se mai apropie prea tare de oameni, și mânca până dincolo de senzația de sațietate, în noua ei locație, își găsește un loc mult mai frumos de evadare din urâtul din viață și mintea ei. Ea ajunge să joace șah alături de mai mulți veterani ai războiului din Vietnam, care îi devin un fel de a doua sa familie. Oaza aceea de liniște reprezentată de locul unde se joacă șah mi-a plăcut la nebunie, mi s-a părut că a fost sarea și piperul întregului roman, alături de relația indestructibilă dintre mamă și fiică. Nu cred că aș fi avut curajul Priyei, acela de a mă alătura unui grup de necunoscuți, mai ales că nu era foarte sigură nici cine îi aducea buchetele de flori la ușă, dar, pe de altă parte, nici nu prea ai de ales. Nu prea poți trăi o viață întreagă sub sabie. Tocmai de asta ajungi să o iubești pe Priya, pentru că, în ciuda a tot ceea ce a avut de îndurat de la o vârstă fragedă, este o luptătoare și nu se lasă subjugată de temeri și anxietate.

Ce mi-ar fi plăcut mai mult la acest roman, astfel încât să devină o carte de excepție, pe care să o simt până în cele mai adânci colțuri ale sufletului, așa cum am făcut-o cu primul volum, ar fi fost prezența unui mai mare factor de mister, precum și a unei doze mai mari de adrenalină, care să circule prin sânge. Este o carte bună, însă autoarea ne învățase cu un alt fel de a pune problema la primul volum, așa că ștacheta era destul de sus ridicată. Oricum, dacă nu ați citit prima carte a seriei încă, se cam poate citi separat acest volum, cu toate că mai aflăm un pic despre fetele din Grădină, care acum își caută propriul mod de vindecare. Sunt curioasă de celelalte doua volume ale seriei, tot nerăbdătoare am rămas, ca și după Grădina cu fluturi. Sunt extrem de curioasă de modalitatea în care își va lega autoarea personajele între ele. Una peste alta, este o serie de mister și crimă foarte bună, pe care o recomand cu căldură. Mintea îți rămâne clar la personaje.

Titlu: Trandafirii de mai

Autor: Dot Hutchinson

Titlu original: The Roses of May