PAULO COELHO: ALEPH – RECENZIE

Paulo Coelho este un autor deopotrivă iubit și blamat, cred că în egală măsură, de către cititori. Mulți îl consideră un autor ușurel, comercial, însă eu nu văd lucrurile așa. Am citit mai tot ceea ce a scris Coelho și, cu toate că nu mai iubesc așa de tare noile sale romane, ador modul în care acesta scrie. Tocmai de aceea, atunci când am nevoie să îmi încarc bateriile și să mă întorc spre latura mea spirituală, pentru a ajunge să mă cunosc mult mai bine, merg la sigur cu romanele scriitorului brazilian. Aveam impresia că până acum am ratat Aleph, însă, citind, mi-am dat seama că îl mai parcursesem, căci am însemnări pe marginea lui, am citate care mi-au plăcut.

Aleph este un roman extrem de îndrăzneț ca tematică, ce ne pune față în față cu reîncarnarea,  aducerea cu sine a păcatelor din viețile trecute și căutarea desăvârșirii prin intermediul căutării de sine în prezent, folosindu-te de bagajul și înțelepciunea experiențelor trecute. Cartea este una destul de personală, căci este unul autobiografic, descriind o perioadă scurtă din viața autorului, pe când se afla într-o fază în care nimic nu îl mai mulțumea, totul părând să fi rămas într-un punct fix, fapt care l-a condus la o călătorie cu Transsiberianul prin Asia, în căutarea propriei fericiri și a sinelui.

Cartea aceasta trebuie citită cu o mare deschidere, pentru că subiectele dezbătute se află undeva la granița dintre real și ireal, dintre prezent și trecut, ajungând pe alocuri să semene cu un vis, ca și cum ar exista un voal diafan ce se coboară din când în când peste clipa de acum și transformă totul într-un fuior de fum, luând forma pe care a cunoscut-o sufletul în cadrul unor experiențe trăite în alte timpuri sau în niște universuri paralele. Aleph-ul tocmai la asta face referire, la acel punct comun al tuturor universurilor și momentelor, un fel de increat sau de vortex în care timpul se oprește, iar sufletul se încarcă cu o energie extraordinară, care îi prezintă individului clipe din existența sa, care să îl ajute să meargă mai departe în viață, cu tot cu lecțiile aduse cu sine prin intermediul cunoașterii dobândite atunci. Tocmai de aceea, uneori are nevoie de iertare pentru a merge mai departe sau să lase lucrurile să treacă, să ierte, pentru a putea să fie ușor ca o pană și să renască mai puternic și mai frumos.

Aleph – un carusel al emoțiilor puternice

Romanul debutează cu o profundă criză sufletească a autorului Paulo Coelho. Este cunoscut în întreaga lumea, tradus în nenumărate limbi ale Pământului, însă el simte că stagnează, că a ajuns într-un punct al existenței sale în care nimic nu îl mai mulțumește, în care totul pare lipsit de sens și în care se îndoiește de tot și de toate. Simte nevoia să facă mai mult, să caute un înțeles în ceea ce îl înconjoară, să se regăsească, redobândind astfel liniștea pierdută. Tocmai de aceea, face un prim pas spre ieșirea din impas când, după o sesiune de autografe, acceptă toate invitațiile care i se fac de către edituri din diverse țări și, mai mult decât atât, se înhămează la o călătorie cu Transsiberianul prin Rusia, acceptând alături de el o întreagă echipă editorială și chiar și o tânără necunoscută, Hilal, o violonistă de doar douăzeci și unu de ani, care simte că se poate vindeca pe sine ajutându-l pe el să se regăsească.

Hilal este în sine o apariție, un fel de zeiță ruptă din alte timpuri, care pare ireală pentru momentul prezent. Este uneori diafană, alteori directă și dură. Se transformă atunci când cântă la vioară, la fel și în preajma lui Paulo. Se luptă pentru a fi în preajma lui și pare la un moment dat un fan nebun, care l-a citit atât de mult încât crede că a ajuns să îl cunoască. Se va dovedi că este mult mai mult decât atât, că este o punte de legătură, acel liant care îl leagă de un trecut venit pe aripi de vis tocmai din perioada Inchiziției, când orice fel de ritual din Tradiția magică, la care aderă și Paulo acum, era pedepsit prin ardere pe rug, fiind considerat vrăjitorie. A existat dragoste între ei, însă aceasta nu s-a putut consuma din cauza timpurilor, iar prezentul, cu toate că îi dezvăluie o dragoste enormă față de tânăra violonistă, tot nu face posibilă dragostea lor, ca un fel de yin și yang, ca soarele și luna care se învârt unul în jurul celuilalt, fără a se atinge în vreun fel.

Dincolo de povestea de suprafață, există o latură mistică, spirituală a romanului, atât de specifică scrierilor lui Coelho, care te face să te autoanalizezi la rândul tău și să te întorci spre tine. Sinele prezent se întoarce în timp și spațiu la marginea unui vagon de tren, experimentând senzații extraordinare, care cer curaj, iertare și multă dragoste. Prin intermediul acesteia, Paulo se mai descoperă un pic, soarta îi mai dezvăluie o crâmpeie din adevărata lui natură, iar acest fapt îl face să revină pe linia de plutire și să își recapete încrederea în sine și în Tradiția magică pe care o urmează. Este un fel de redescoperire a adevăratului eu, care îl face să meargă mai departe cu fruntea sus.

Aleph este un roman al ineditului și al insolitului, îmbinând cu măiestrie călătoria din planul terestru cu cea din zona miticului, a misticului și a ancestralului. Povestea lui Paulo te face să privești lumea dintr-o nouă perspectivă, să vezi totul cu alți ochi și să te gândești dacă tu, cititor fiind, ai parcurs atât cât trebuia traseul tău prin acest Univers, dacă ești acolo unde ar trebui să fii și dacă ai făcut tot ceea ce trebuia pentru fericirea ta. Romanul lui Coelho este clar unul inițiatic, al formării și al parcurgerii unui traseu al găsirii de sine, care aduce, dincolo de durerea întoarcerii spre lucruri de mult amorțite de minte, o bunăstare și o mare încredere în sine.

Titlu: Aleph

Autor: Paulo Coelho

Titlu original: Aleph