MELISSA ALBERT: CRÂNGUL DE ALUN – RECENZIE

În ultimul timp, editurile aduc în fața cititorilor cărți minunate, cu niște coperți atât de încântătoare, încât nu ai cum să le spui nu. Te îndrăgostești instantaneu și îți dorești să ai acea carte în brațele tale, pentru a o admira mai pe îndelete și a crea o conexiune veșnică cu aceasta. Editura Young Art nu face excepție de la astfel de chestiuni, iar Crângul de Alun, cartea scrisă de Melissa Albert, mi-a atras atenția încă de când am observat-o în mediul online. Tocmai de aceea, în momentul în care am văzut-o pe Cartepedia, nu m-am putut abține și am plasat o comandă. Cred că îmi înțelegeți motivația. Coperta este absolut splendidă, iar descrierea de pe coperta patru mi-a stârnit la rândul ei curiozitatea, căci anunța o feerie de poveste, capabilă să te țină prins între paginile sale de la început și până la sfârșit, ceea ce s-a și întâmplat.

Crângul de Alun este o carte cu valențe de basm, în care personajul principal are de trecut prin anumite teste, care sunt capabile să o trimită în punctul acela în care totul își găsește rezolvarea. Este o poveste absolut încântătoare despre a țese istorii minunate, despre a puterea actului creator, capabil să aducă la suprafață atât binecuvântările, cât și blestemele cele mai greu de îndurat. Nu ți se dezvăluie farmecul său încă de la început, când pare o poveste absolut banală, însă, pe măsură ce înaintezi cu cititul și ițele se complică, ajungi să îi guști dulceața și să te lași învăluit de carte, ca și cum ai fi cuprins de o vrajă deosebit de puternică. Cartea amintește foarte tare de Poveste fără sfârșit a lui Michael Ende, căci Alice, personajul cărții, are de trecut printr-o serie de teste inițiatice, care să o ajute să se descopere și să crească. Nimic din ceea ce știm inițial nu este real, acțiunea este alcătuită cu multă atenție la detaliu, cele mai negre coșmaruri, caracterele malefice din povești, pătrund în realitatea imediată și creează haos, iar adevărurile revelate abia spre final te iau pur și simplu prin surprindere.

Crângul de Alun – un basm modern, care te acaparează cu totul

Melissa Albert le aduce în prim-plan pe Alice și Ella, mamă și fiică, fugare permanente, care nu apucă să se atașeze prea mult de un anumit loc, că și trebuie să fugă. Mama Ellei și bunica lui Alice este Althea Proserpine, o scriitoare celebră, ale cărei Povești din Hinterland au creat o adevărată isterie. Însă, Alice nu a cunoscut-o niciodată real, cu toate că și-a imaginat întotdeauna cum ar fi să ajungă pe proprietatea ei, numită Crângul de Alun. La fel ca în cărțile Althei, și în viața celor două tot apar fenomene inexplicabile și tot soiul de ghinioane greu de combătut, care le fac să fugă mereu mai departe, sperând că tot răul va rămâne în urma lor:

„Încă de când crescusem suficient de mare, eu fusesem cea vigilentă, mereu cu ochii în patru după orice semn de ghinion, în timp ce Ella făcea tot ce putea ca să transforme toate popasurile și cotloanele noastre într-un cămin. Dar îmi coborâsem garda. Lăsasem ghinionul să ia o formă de nepătruns, să se apropie și să o ia pe Ella.”

Acesta este momentul definitor pentru parcursul ulterior al lui Alice. Mama ei dispare într-o zi și tot ceea ce știe este faptul că a fost răpită. Nu știe care este cauza, nu știe cine ar fi putut fi interesat de așa ceva, dar tot ceea ce știe este faptul că toate aceste ghinioane sunt legate într-un fel sau altul de bunica ei și de poveștile acesteia, care au devenit o raritate pe piața cărții. Cum Alice nu a avut voie niciodată să se apropie de ceea ce scria bunica sa, ea se îndreaptă în momentul dispariției mamei sale spre cel care pare să știe totul, Finch, un tânăr de la noua ei școală. Acesta îi spune câteva povești din carte și îi deschide orizontul către lumea Hinterlandului, un soi de univers paralel, în care totul se desfășura după reguli bine definite și în care finalurile deschise erau la ele acasă:

„Toată viața crezusem că eu și mama eram urmărite de ghinion, care lua forma vremii rele, a dezastrelor, a voinței lui Dumnezeu sau a răutății și bizareriei umane. Poate că, în tot timpul ăsta, Hinterlandul fusese cel care ne urmărise.”

Momentul răpirii mamei sale o duce pe Alice tot mai aproape de lumea creată de Althea, mai cu seamă că tot soiul de personaje bizare apar în lumea reală și îi urmăresc pe ea și pe Finch. Tot felul de ghinioane par să li se întâmple, iar Alice știe că trebuie neapărat să descopere Crângul de Alun și proprietatea bunicii sale, pentru a afla adevărul, mai ales că tot ceea ce se petrece în jurul său pare pur și simplu ireal:

„Am clipit ca să alung pânzele de păianjen ale basmului. Asta nu era o carte, era viața. Trebuia să-mi vin în fire.”

Alice află că nimic din ceea ce știa nu este real, iar lumea ei este dată cu totul peste cap. Ella este dispărută, personaje de poveste o caută în permanență, pentru a o duce în Hinterland, Althea nu este cine credea ea că este. Pentru a ajunge la o finalitate, Alice are de trecut anumite probe, care au nevoie de un soi de obiecte magice pentru a fi duse la bun final. În Hinterland, se găsesc atât caractere de basm, create de Țesătoare, cât și așa numiții refugiați, oameni reali pierduți în lumea poveștilor. Pentru a ajunge la finalul dorit, Alice are de luptat atât cu demonii exteriori, cât și cu cei interiori. Dacă reușește să ajungă acolo unde și-a propus, rămâne de văzut.

Crângul de Alun este o carte minunată, magică, pe care o recomand cu căldură copiilor mari, încă ancorați în poveștile auzite în copilărie.

Titlu: Crângul de Alun

Autor: Mellissa Albert