PETRUȚA PETRE: EL ȘI EA, ADICĂ NOI – RECENZIE

Iubesc să citesc povești de dragoste mai cu seamă în zilele friguroase de iarnă, pentru că simt că acestea au darul de a încălzi puțin sufletul și de a face să răsară din nou soarele chiar și în cele mai întunecate zile. Nu mai ajung chiar la orice fel de carte romantică, pentru că, după o anumită vârstă, ai nevoie de o anumită stare și de o poveste extrem de bine construită, executată cu măiestrie, pentru a mai crede că istoria de iubire din fața ta este credibilă. Am o anumită reticență, pentru că nu mai diger chiar bine romanele excesiv de sănătoase. Cred că tocmai acesta este motivul pentru care am tot amânat să citesc El și ea, adică noi, romanul Petruței Petre, cu toate că l-am primit deja de ceva timp. Am avut o oarecare reticență în privința lui și am pornit la drum cu teamă, fără prea mari așteptări de la el. Citesc poeziile ei postate online, care sunt deosebite, dar în privința romanului am avut temeri, nefondate aș spune acum. Am ajuns să iubesc cartea asta, care, în ciuda faptului că e un „monstru” (are peste 500 de pagini), se citește extrem de repede, căci dai pagină după pagină fără a te plictisi, mânat doar de curiozitatea de a afla mult mai multe, de a ajunge la acel final fericit la care speri încă de la început, căci parcă personajele au nevoie de asta, de muuultă iubire, pentru a reveni pe linia de plutire, pentru a simți împlinirea aceea supremă pe care doar un punct de sprijin oferit de jumătatea ta ți-o poate aduce.

El și ea, adică noi este o poveste de iubire diafană, gingașă, cu izul acela de poveste de altă dată, când era nevoie să curtezi femeia, să treci printr-un anumit ritual al iubirii pentru a ajunge să fiți amândoi la un loc, pentru a trăi fericiți până la adânci bătrâneți. Ingredientele succesului în iubire sunt simple: se iau un El și o Ea, două persoane trecute de prima tinerețe, și se aduc la un loc pur întâmplător, redând încrederea în puterea binefăcătoare a iubirii și redefinind dragostea la prima vedere. Se condimentează cu umor, un pic de tensiune, câțiva fluturași ce zburătăcesc prin stomac la fel ca în adolescență și se amestecă cu două cariere de succes și copii mari și se ajunge la o relație ca în basme, ce te binedispune și te face să crezi că orice e posibil, că viața se trăiește intens la orice vârstă, că poți oricând să o iei de la capăt cu forțe proaspete și să fii fericit dacă îți dorești. Se uită temerile, grijile și nefericirile trecute, se lasă totul în urmă și se trăiește clipa prezentă, fără teama de a cădea în ridicol sau de a nu fi pe placul celor din jur. Nu contează decât fericirea propriei persoane, iar dacă tu, ca individ, ești fericit și împăcat cu ceea ce faci, atunci și lucrurile din jurul tău se vor aranja și se vor desăvârși, ajutându-te să ajungi la cea mai bună versiune a ta.

El și ea, adică noi – o poveste de iubire regeneratoare, creatoare de energii pozitive

Romanul Petruței Petre este o lectură ușoară, lejeră, dătătoare de energie pozitivă și de credință în mai bine. Personajele sale nu sunt tipice, autoarea nu pornește de la clișeul băiat rău – fată bună, adolescenți, atât de des întâlnit în literatura actuală, ci aduce în prim-plan două personaje mature, cu o vastă experiență de viață, care au trecut deja prin focurile unei prime căsătorii, au copii și cariere de succes, iar acest fapt face ca povestea ei să fie una autentică. E adevărat că protagoniștii ei, Alex și Irina, au peste 40 de ani, însă dragostea îi face să devină un pic orbi și îi readuce în stadiul acela de trăire ca în adolescență, când nu știi exact cum să acționezi, cum să te comporți în raport cu iubitul/iubita, dar acest lucru este normal, pentru că, deși sunt adulți trecuți prin viață, nu au mai avut o relație funcțională de ani buni, iar acest lucru se simte în relaționarea dintre ei. Ba chiar e mai dificil decât la vârsta copiilor lor, care abia acum învață cum să se comporte într-o relație și ce își doresc de la cei de lângă ei, pentru că, după o anumită vârstă, capeți tabieturi, ai mai multe așteptări de la cel de lângă tine și e mult mai greu să te predai cu totul iubirii, dar autoarea ne arată prin intermediul lui Alex și al Irinei că nimic nu este imposibil dacă îți dorești cu adevărat și lași deoparte toate prejudecățile.

Romanul prezintă un adevărat ceremonial al curtării și al îndrăgostirii și, cu toate că știi deja care va fi finalul, îl intuiești încă de la început, tot dai pagină după pagină, curios fiind de cum se vor desfășura lucrurile între ei și cum vor evolua, cum vor dezvălui iubirea lor în fața celor dragi, căci, deși maturi, tot au o anumită jenă să recunoască tot adevărul și poate că este cel mai greu să facă asta în primul rând față de ei înșiși și abia apoi față de copii.

Alex este arhitect de succes, cu două fete acasă, iar Irina este profesor de română și redactor la o revistă, cu un băiat acasă. O petrecere și intervenția prietenei lor comune, Vera, îi aduce la un loc și îi face inseparabili, în ciuda incertitudinilor care apar pe parcurs. Tatonează terenul, se străduiesc să se cunoască unul pe altul, cu bune și cu rele, se închid în ei atunci când apar incertitudinile și învață să viețuiască unul cu altul. În paralel cu relația lor, observăm și legătura indestructibilă și extraordinar de frumoasă dintre cei doi și propriii copii.

El și ea, adică noi este un roman de dragoste absolut minunat, o feerie de emoții și sentimente strânse la un loc, care curg lin printr-un stil deosebit de liric. Recomand cu căldură, mai cu seamă dacă sunteți în căutarea unei povești de iubire bine scrise!

Titlu: El și ea, adică noi

Autor: Petruța Petre

Editura: Libris Editorial