DYANA PÎSLARU: PICTEAZĂ-MĂ ÎN CULORI INDIENE (VOL. 1) – EDITURA STYLISHED – RECENZIE

Sunt cărți care te atrag spre ele ca un magnet. Te atrag spre ele cu o copertă pur și simplu feerică și parcă nu poți să te abții în privința lor. Le inspiri parfumul, le admiri frumusețea, îți faci un ceai cald și te așezi comod pe fotoliul preferat, curios și citind cu nesaț, dând pagină după pagină, curios să afli ce anume a putut să aștearnă autorul pe hârtie. O astfel de carte este Pictează-mă în culori indiene, scrisă de Dyana Pîslaru. Coperta te lasă pur și simplu fără suflare, iar dorința mea de a afla mai multe despre diversele culturi ale lumii mi-a călăuzit pașii direct spre ea. Dacă am găsit ceea ce căutam și ceea ce mă așteptam? Și da, și nu. Este o poveste frumoasă, te face să vrei să mergi mai departe cu cititul, dar mergea puțin șlefuită pentru a străluci asemeni unui diamant. A fost o experiență plăcută, dar se putea mult mai mult.

Pictează-mă în culori indiene este o lectură ușurică, lejeră, care amintește tare mult prin formă și stil de filmele acelea indiene de demult, în care dansul se împletește din plin cu viața cotidiană. Ceea ce reușește autoarea foarte bine este să transmită emoții puternice, să sensibilizeze și să te facă să te îndrăgostești de personajele sale. Dincolo de trăirile intense, excelează la capitolul redării culorii locale, făcându-te să călătorești cu ochii minții direct în India, în Jaipur și Mumbai, să cunoști o cultură cu totul nouă, tradiții și să participi efectiv la sărbătorile indiene pe care Dyana Pîslaru le redă cu o acuratețe uluitoare. Astfel, ea creează un spațiu magic, aproape ireal, pentru personajele sale, care trăiesc o frumoasă poveste de iubire, ce ascede spațiul și barierele culturale, căci ea este americancă, iar el indian. În plus, ne ajută să pătrundem în lumea artistică prin intermediul caracterelor sale, cântăreți și actori de succes. Am adorat toate aceste aspecte la acest roman.

Totuși, există și un dar. Cu toate că am iubit povestea în sine, parcă mergea un pic scurtată. Se lungește prea mult și devine pe alocuri obositoare, la fel și jocul acela de-a te iubesc/nu te iubesc pe care îl joacă eroina cărții, căci pot înțelege dezamăgirea ei din iubire și lipsa de încredere în bărbați, însă este o femeie matură, nu ar trebui să mai oscileze între sentimente. Eroul este pe alocuri creionat cu câteva exagerări, prea reușește să câștige întotdeauna în fața rivalilor (este o scenă în care, după ce este lovit cu o sticlă în mod repetat, tot se ridică pentru a o apăra pe iubirea inimii sale). Stilul este cinematografic și reușește să te prindă în mrejele sale, însă acțiunea tinde să devină un pic telenovelistică și obositoare pe alocuri și aici mergea puțin scurtată. Nu era nevoie de atâtea despărțiri și împăcări, de atâtea plecări și reveniri, de atâta spectacol tipic bollywoodian. Mergea lăsat puțin spațiu și pentru volumele viitoare.

Pictează-mă în culori indiene – o poveste cu parfum exotic

Romanul acesta te face să visezi foarte tare la o lume în care culturile se contopesc și barierele dispar, la o lume în care modernul și tradiționalul se împletesc într-un tot unitar, la un univers propice iubirii și refacerii încrederii în sine prin intermediul sentimentelor puternice. Lectura ne introduce în lumea dansului indian, care poate rezolva orice problemă și poate exprima orice bucurie, în lumea spectacolului de la Bollywood. În plus, cartea asta este dătătoare de optimism și de dorința de a ieși din zona ta de confort și de a trăi viața la intensitate maximă.

Acțiunea este plasată inițial în America, unde trăiește Evelyn Mckenzie, profesor de dans indian și cântăreață de succes. Părinții i-au murit pe când avea doar 19 ani, soțul pe care îl credea perfect a dezamâgit-o, conducând-o la divorț, iar toate aceste lucruri și-au pus amprenta asupra ei. S-a cufundat cu totul în muncă, pentru a evada din cotidian și a uita de tot și de toate. Totul se schimbă în momentul în care i se propune să fie coregraful unui mare spectacol de dans indian, precum și să danseze de marele actor indian Charan Singh. Evenimentele acestea se vor dovedi revelatoare pentru ea, făcând-o să trăiască din nou la intensitate maximă.

Relația dintre Evelyn și Charan începe cu o simplă atracție, iar de-a lungul timpului în care se antrenează împreună și călătoresc atât prin America, cât și prin India, aceasta se transformă în sentimente foarte puternice, cu care tânără nu este obișnuită și față de care nu știe exact ce ar trebui să simtă și cum ar trebui să reacționeze. Dezamăgirile cu fostul soț, Tyler, au lăsat-o neîncrezătoare în bărbați, iar Charan pare a fi prea bun pentru ea, prea greu de ajuns. În plus, în călătoria în India, mama lui îi spune că el transformă totul într-un proiect, mai ales când simte că persoana ar trebui salvată, iar acest fapt o face pe Evelyn să se îndoiască de puritatea și sinceritatea sentimentelor lor. Mânată de îndoială, nu știe exact cum să procedeze. Rămâne de aflat dacă vor câștiga sentimentele sau rațiunea.

Romanul Dyanei Pîslaru nu este, însă, o altă poveste de dragoste. Nu aduce în discuție numai sentimentele care leagă doi oameni aparținând unor culturi diferite, ci reușește să treacă dincolo de acestea și să ne introducă într-un univers feeric, în care tradiția este la ea acasă, iar culoarea pare să caracterizeze orice acțiune. Simbolistica irumpe în viața de zi cu zi și face ca apropierea dintre cei doi să fie destul de greoaie. Ei au de luptat atât cu regulile sociale, cât și cu încăpățânarea lui Evelyn, care greu iese din zona ei de confort, temându-se foarte tare de tot ceea ce este nou.

Cu ajutorul acestei cărți, cunoaștem lucruri minunate din America și aflăm câteva detalii interesante despre indienii Navajo, dar ne plimbăm și prin India și temple hinduse, luând contact cu o altă lume, minunată, măreață, plină de frumusețe și de un farmec aparte.

Pictează-mă în culori indiene este o lectură plăcută, care ne ajută să călătorim cu ochii minții prin diverse locuri. Dacă ar fi fost puțin mai scurtă, ar fi fost o lectură perfectă. Oricum, o recomand cu căldură iubitorilor de cultură indiană și de film bollywoodian.

Titlu: Pictează-mă în culori indiene

Autor: Dyana Pîslaru

Editura: Stylished