MARK MANSON: ARTA SUBTILĂ A NEPĂSĂRII – RECENZIE

Ultima lectură din luna ianuarie a fost una la care nu m-am grăbit deloc, ci am citit pe îndelete câte un capitol pe zi, tocmai pentru că am vrut să mă bucur de ea, să mă delectez cu cele citite, să mă gândesc la ideile incluse acolo și la cum ar putea acestea să aducă o schimbare benefică în viața mea. Nu citesc foarte des cărți de dezvoltare personală, pentru că multe dintre ele aduc în discuție obținerea unei vieți idilice la final, iar în așa ceva chiar nu pot crede sau să îmi pun încrederea. Nu cred în miracole petrecute peste noapte și nici nu pot admite faptul că ne schimbăm după o singură carte. E mult de lucru până alungi obiceiurile proaste sau dăunătoare create de-a lungul timpului. Tocmai de aceea și aleg destul de atent acest tip de lecturi, pentru că îmi doresc să mă aleg cu ceva la final, să am ceva de învățat, ușor de aplicat în viața de zi cu zi. Așa am ajuns la Arta subtilă a nepăsării de Mark Manson, pe care mi-a recomandat-o fratele meu.

Cartea asta a fost o adevărată revelație pentru mine, mai ales că Manson, un blogger celebru, nu ne vinde povești cu zâne îmbrăcate în haine de gală, ci ne spune că este în regulă ca uneori să nu fim cei mai pozitivi oameni de pe fața Pământului, să avem căderi, să ne confruntăm cu probleme și să ne zbatem în ape tulburi. Autorul ne învață că trebuie să încercăm să luăm totul așa cum este, ca pe niște lecții care ne transformă într-o variantă mai bună a noastră. Autorul ne spune că atunci când viața ne dă lămâi nu trebuie să le transformăm în limonadă neapărat, ci putem doar să le luăm ca atare și să învățăm să ne descurcăm cu ele. Trebuie să știm ce anume putem realiza, fără a ne facem procese de conștiință pentru că nu putem face mai mult de atât. Nu mereu trebuie să fim cei mai buni sau geniali. E de ajuns să învățăm să ne ridicăm de jos și să ne recompunem din crâmpeie de fragilitate. Este important să ajungem să ne pese doar de lucrurile esențiale și să lăsăm deoparte tot ceea ce nu este reprezentativ pentru noi înșine.

arta subtilă a nepăsării - recenzie 3795098887357302724..jpg

Arta subtilă a nepăsării – cum să devenim o variantă mai bună a noastră trecând prin viață

Mark Manson nu ne vinde secretele unei vieți perfecte, nu ne spune că ar trebui să trăim în permanență pe niște norișori roz și că nu este în regulă să ne simțim și nefericiți uneori. El ne arată că viața asta are de toate, momente de exaltare, când simți că totul este posibil, dar și căderi, declanșate de pierderea cuiva drag, de un eșec la muncă sau în viața sentimentală. Însă, ceea ce trebuie să facem,este să reușim să ne dăm seama că nu merge ceva bine și să încercăm să găsim cea mai bună variantă pentru a ne ridica din nou de la pământ.

Cartea ne spune că trebuie să devenim nepăsători, dar acest lucru nu este echivalentul picării într-un soi de nesimțire sau de egoism, care să ne facă să credem că suntem buricul pământului și că numai noi și sentimentele noastre sunt importante, ci trebuie să discernem printre lucruri și să ne alegem ceea ce este cel mai relevant pentru noi. Suntem singurii stăpâni peste propriile vieți și singurii care putem să ne determinăm stările. Trebuie doar să învățăm să aruncăm balastul la gunoi și să luăm din viață numai ceea ce este relevant. Dacă e nevoie să ne luptăm pentru un vis, un ideal sau o persoană dragă, atunci nepăsarea să ne facă să nu ne temem să preluăm cuvântul și să spunem ceea ce este nevoie pentru a face dreptate. Dacă este nevoie să ieșim din anumite relații pentru a fi bine noi cu noi înșine, atunci trebuie să avem curajul să facem astfel. Dacă e nevoie să stăm pe canapea și să plângem o pierdere, atunci putem face asta, dar nu trebuie să rămânem acolo la infinit. Totul este despre găsirea balanței, a echilibrului, a ceea ce este cu adevărat important pentru propria persoană și pentru cei dragi nouă.

De asemenea, Manson pornește de la ideea că suntem singurii responsabili pentru ceea ce gândim, pentru ceea ce trăim și pentru ceea ce simțim. Nimeni altcineva nu poate acționa în această direcție. Doar noi. Avem controlul direct asupra a tot ceea ce ni se întâmplă, indiferent de cauzele exterioare, iar noi suntem cei care alegem în ce punct vrem să ne aflăm. Ni se întâmplă ceva bun? Suntem responsabili. Avem parte de ceva rău? Suntem responsabili. Nimeni altcineva nu este de învinuit pentru asta.

Cartea asta ne spune și că nu e rău să nu fim geniali, ci normali. Nu e nevoie să excelăm în orice domeniu sau să fim cei mai buni într-o singură direcție. E de ajuns doar să știm că putem face lucrurile fiind pregătiți și de succes, și de eșec, fără a ne considera cei mai buni. În esență, majoritatea suntem oameni simpli, normali, fără aptitudini speciale. Nu trebuie să ne lăsăm influențați de lumea aceasta a imaginilor și a perfecțiunii. Principalul este să începem să facem lucrurile, apoi, totul se rezolvă de la sine. Iar când simțim că nu mai putem, ne luăm o pauză și ne deconectăm de la tot și de la toate.

Arta subtilă a nepăsării este o carte cu un mesaj revelator, o adevărată terapie pentru suflet și un minunat îndemn de a face lucrurile în stil propriu, lăsând deoparte tot ceea ce este irelevant pentru parcursul nostru.

arta subtilă a nepăsării - recenzie738437373637146961..jpg

Titlu: Arta subtilă a nepăsării

Autor: Mark Manson