EMMA CAROLL: SCRISORI DIN FAR – EDITURA LITERA – RECENZIE

Povești din timpul celui de Al Doilea Război Mondial? Acțiune plasată în Londra și în zona rurală din Anglia? O copertă extrem de vie, de încărcată de emoție, care te face să îți pui întrebări cu privire la povestea expusă dincolo de ea? Un far vechi și marea, cu secretele lor? Scrisori? Cum aș fi putut să nu mă îndrăgostesc de cartea asta încă de la prima vedere și să nu îmi doresc să o aduc acasă și să o descopăr din scoarță în scoarță?!

Astea au fost sentimentele mele atunci când am aflat de Scrisori din far de Emma Caroll, iar comparația cu Michael Morpurgo m-a intrigat încă și mai tare, pentru că, dincolo de faptul că este un autor cu precădere pentru copii, știe cum să transmită emoție prin scrisul său. Am adorat-o de cum am văzut-o, iar ceea ce am descoperit în interiorul paginilor sale m-a cucerit de-a dreptul, căci stilul este unul destul de liric, care curge cu putere, iar personajele sunt creionate cu măiestrie, autoarea știind cum să te facă să te cufunzi în atmosfera anului 1941 și cum să te țină prins acolo, fără drept de apel.

Scrisori din far este o istorie de viață de care te îndrăgostești încă de la prima pagină și pe care ajungi să o porți în suflet mult timp după ce închizi ultima filă. Autoarea creează o adevărată feerie de poveste, desprinsă din timpuri în care camaraderia și respectul pentru om, indiferent de rasă, naționalitate și religie era încă o virtute în sine. Ea aduce în prim-plan personaje diverse, cu accentul pus pe o copilă, care învață pe propria sa piele ce înseamnă toleranța și într-ajutorarea celor din jur, aflați în necaz. Emma Caroll ne poartă pașii până în anul 1941, când Londra pare a fi în flăcări, căci nemții aruncă peste ea bombe peste bombe. Tocmai de aceea, părinții își trimit copiii singuri, în zonele rurale, pentru a îi salva un pic de la toată trauma pe care o provoacă un război de o asemenea amploare. Romanul acesta, atât de potrivit pentru copii și adolescenți pentru a afla ce a însemnat cel de Al Doilea Război Mondial și ce suferințe a provocat, este unul plin de aventură, de mister întreținut prin intermediul unor coduri secrete, dar și unul despre a fi om chiar și în timpuri grele, despre umanitate, comunitate, acceptare, toleranță, iubire de aproape, prietenie, compasiune, creare de legături născute din suferințe mari și bunătate arătată tuturor, indiferent dacă sunt prieteni sau dușmani. Tocmai prin acest mesaj și această uriașă lecție de viață încântă sufletele cititorilor săi autoarea:

„Mi se părea că oamenii erau mult mai greu de descifrat decât codurile. Și totuși, nu conta de unde veneam, care era limba noastră, naționalitatea sau religia, atâta timp cât priveam cu toții spre lumină.”

Scrisori din far – o poveste despre prietenie, bunătate, toleranță și ruperea tuturor barierelor culturale

Romanul Emmei Caroll debutează cu o seară la cinema a trei copii, trei frați, Olive, Cliff și Sukie Bradshaw, care încearcă să își ofere un scurt răgaz în marea de durere provocată de cel de Al Doilea Război Mondial. Stau în Londra, care este adeseori bombardată de către forțele armate germane, iar tatăl le-a murit în Franța. Însă, planul lor de a evada nu funcționează, pentru că filmul este întrerupt de o altă serie de bombardamente, iar frații sunt despărțiți, Cliff scapă nevătămat, Olive are parte de o contuzie, iar Sukie dispare fără urmă. Acest fapt o determină pe mama lor, Rachel, să îi trimită la țară, în Devon, pentru a îi proteja oarecum de toate ororile pe care le aveau de întâmpinat.

Trenul copiilor dezrădăcinați nu este tocmai o imagine minunat de privit sau de imaginat, pentru că te gândești la durerea părinților rupți de propriile odrasle și ale copiilor rămași oarecum singuri pe lume, fără a ști ce vor găsi la destinație și la ce se vor întoarce când toate acestea se vor termina. În Devon, Olive și Cliff stau inițial la Queenie, o tipă destul de ursuză, după care, din cauza unei fetițe evreice, sunt nevoiți să locuiască în far, fapt care reprezintă întregul deliciu al poveștii, pentru că deja îți imaginezi frumusețea peisajului și cum este să auzi mereu marea spărgându-se de zidurile măreței construcții.

În casa lui Ephraim, paznicul farului, Olive începe să se maturizeze și să înțeleagă ce înseamnă cu adevărat războiul și cum bunătatea poate apărea chiar și în mijlocul unei mări de incertitudini. Aici, învață despre mișcarea de rezistență, care își riscă libertatea și viața pentru a îi ajuta pe evreii aflați în nevoie, precum și despre prietenie și a face parte dintr-o comunitate unită, căci împreună locuitorii acestui sat de pe malul mării devin mai puternici. Dincolo de urâtul războiului, dragostea pe care și-o arată unul altuia înduioșează și te face să te gândești la puterea omului de a face Rai din ceea ce au.

Scrisori din far este o poveste plină de sensibilitate, frumos scrisă, care emoționează și te transpune în cu totul alte timpuri, când oamenii învățau să se ajute unii pe alții pentru a supraviețui în vremuri de restriște.

Titlu: Scrisori din far

Autor: Emma Caroll

Titlu original:  Letters from the Lighthouse