MONICA TONEA: PIATRĂ DE HOTAR – LIBRIS EDITORIAL – RECENZIE

De ieri, îmi tot organizez ideile în cap și simt cum încă bântuie de colo, colo, incapabile să se așeze la un loc pentru a putea discuta așa cum se cuvine despre o carte de proză scurtă minunat scrisă, pe care am ajuns să o iubesc din tot sufletul: Piatră de hotar de Monica Tonea. Este destul de greu să cuprinzi sublimul în doar câteva cuvinte, care par prea seci, prea rigide, prea sărace în semnificații pentru a cuprinde tot ceea ce am simțit citind-o. Am tot amânat citirea ei și acum regret, pentru că este o minunăție de carte, care te face să te întorci apoi spre tine, pentru a te autoanaliza.

Piatră de hotar este o carte de proză scurtă, cuprinde o serie de povestiri și reflexii, și, la prima vedere pare o lectură ușoară, dar nu te-ai putea înșela mai tare. Este o carte terapie pentru suflet, de care se agață cu putere și se cuibărește comod acolo, făcându-te să te gândești la efemeritatea ființei umane, la șansele ratate, la visurile și speranțele făcute de-a lungul timpului, la iubirile neîmplinite, la dorurile care te acaparează cu totul, la natura umană atât de complexă și plină de surprize. Un cumul de emoții este acest roman, de trăiri și sentimente răzlețe, de bucurie fără margini și durere incomensurabilă. Citești și te oprești. Te gândești la tot, la ce ai tu, la ce ai avut, la ce ai fi putut avea, la cât de asemănătoare este viața ta cu cea a personajelor bine conturate din carte, la cât de multe ratezi din pricina unor orgolii prostești, la cât de multe ai fi putut fi și ajungi la concluzia că totul trebuie trăit conștient, la intensitate maximă, pentru a nu acumula regrete la final.

Piatră de hotar – o introspecție fină și o meditație asupra vieții

Cartea aduce în prim plan o meditație asupra ființei umane, pe care autoarea o explorează cu măiestrie de-a lungul a șaptesprezece povestiri și reflexii. Fină cunoscătoare a firii omului, ea ne prezintă crâmpeie din viețile unei panoplii de personaje, care aveau visuri mărețe, dar se temeau să le pună în aplicare, trăiau cu nehotărârea în  suflet, fapt pentru care ajungeau să își rateze șansa și să ajungă la un moment dat să fie încărcate de emoții reprimate, de iubiri ratate, pe care nu încetează să le caute într-un mod obsesiv, de trăiri intense, redate cu o putere greu de bănuit.

Monica Tonea trasează o linie fină între realitate și fantezie prin intermediul poveștilor ei și dovedește cât de bună povestitoare este ea prin modul în care țese istorie de viață după istorie de viață, făcându-ne părtași la ceva magic, la o adevărată întoarcere spre sine și o analiză a psihicului uman prin intermediul meditației. Poveștile ei au parte de o nebunie frumoasă, care te transpune în atmosfera creată de ea. Pașii îți sunt purtați prin zone diverse, de la Constanța noastră dragă, cu mirosul de mare ce te face să crezi că totul este posibil, că iluzia dragostei devine palpabilă, până în îndepărtata Brazilie, unde te bucuri de exotismului locului și te îndrăgostești de numeroasele culori de negru în timp ce îți savurezi cu plăcere cafeaua special creată de o localnică misterioasă.

Autoarea știe cum să te atragă spre lumea ei, cum să te implice în totalitate în universurile pe care le creează, fapt care te face să nu te dezlipești de carte deloc. O iei după tine peste tot și te afunzi tot mai tare în viețile unor oameni care, deși îți sunt străini, îți devin familiari. Dincolo de fantezie, descoperi vieți ratate și iubiri pierdute, te avânți în cețuri dense, care te fac să îți dorești să te pierzi cu totul, punând pe stop toată dezolarea lumii prezente.

Cele zece povești din prima parte a cărții sunt minunat completate de cele șapte reflexii de la final, care te fac să te simți mic și insignifiant pe acest pământ, căci suntem doar zbor de fluture, care de multe ori își frânge aripile pe parcurs și se transformă în scrum. Cea de a doua parte te emoționează și sensibilizează mult mai tare, pentru că pare totul mult mai personal, de parcă autoarea ar fi pus acolo toate tainele lumii și te-ar face părtaș la cele mai mari secrete ale omenirii. Sunt înțelepciuni izvorâte din experiențele ei de viață, iar scrisoarea finală, adresată cu dragoste figurii materne, absente acum din peisaj, îți aduce lacrimi în ochi, dar parcă te regăsești și tu în ele, parcă nu vorbește doar despre ea însăși, ci câte un pic și despre tine.

Piatră de hotar este o carte minunată, dătătoare de speranță și vindecătoare de durere, o carte document pe tema vieții și a morții, un roman despre efemeritatea ființei umane și a acțiunilor acesteia, o întoarcere spre cele mai tainice secrete ale sufletului și o adevărată revelație pentru minte. Oferă o energie aparte și este scrisă într-un stil atât de frumos încât cucerește de la prima și până la ultima pagină. Este cu siguranță un roman pe care îl voi așeza frumos pe raftul de cărți la care vreau să mă întorc într-o altă perioadă a vieții mele, doar pentru a descoperi noi sensuri, noi semnificații a celor citite. Mi-a oferit o călătorie minunată prin fragilități de ființă umană, printre neputințe, căderi și urcușuri, prin viață, iar acest lucru nu este puțin lucru de la o carte. M-am redescoperit pe mine citind-o, iar acest fapt mă face să așez romanul la loc de cinste în inima mea.

Titlu: Piatră de hotar

Autor: Monica Tonea

Editura: Libris Editorial