RENERT DUSOUT – MINUS INFINIT – LIBRIS EDITORIAL – RECENZIE

La cartea lui Renert Dusout, am tot admirat coperta absolut originală, care spune titlul printr-o manieră nemaiîntâlnită pe la noi. Minus infinit e notat prin simboluri, iar simbolistica aceasta de pe copertă se păstrează pe tot parcursul citirii romanului. Este minunat scris, într-o manieră care mi-a amintit foarte tare de Mircea Eliade cu nuvela lui – La țigănci. Planează pe tot parcursul citirii cărții acel sentiment de incertitudine, nu ți se oferă soluții, ci ți se dau o multitudine de idei și de posibilități, care îți antrenează mintea să își croiască propriile scenarii. Și nu cred că greșesc atunci când afirm că este unul dintre cele mai bune romane ale literaturii române contemporane. Are substanță și mesaje criptice, inserate pe tot parcursul lui, fapt care te face să îți dorești să citești mai mult, sperând la o descifrare a acestora. Dar, la fel ca în viață, nici aici nu este ușor să ajungi la certitudini.

Minus infinit este o meditație pe tema vieții și a morții, care te face să te gândești la un milion de lucruri. Ce ai face dacă ai mai primi doar un timp limitat în forma pe care o cunoști acum? Cum ai proceda dacă infinitul s-ar transforma în ore, după care ar urma o mare de incertitudini? Ai lua taurul de coarne și ai face tot ceea ce nu ai avut curajul până acum sau te-ai complace în situație și ți-ai plânge de milă? Ai căuta să pricepi ce ți se întâmplă sau ai plonja direct în necunoscut? Cât de valoroase sunt amintirile create atunci când totul se șterge din memorie, până chiar și numele? Cum procedezi când ai în minte doar fragmente din cel care ai fost? Te recompui? O iei de la capăt? Cam toate astea îți trec prin cap citind romanul. Apoi, la final, te gândești ce a fost real și ce anume a fost doar produsul imaginației pleiadei de oameni adunați într-un local din mijlocul a niciunde, pierdut în eter. După aceea, ajungi la finalul nuvelei lui Eliade – La țigănci, și aplici acea frază și aici: „Așa începe. Ca într-un vis”. E vorba de moarte și oare de câte mici morți nu avem parte de-a lungul vieții, dar tot nu ne obișnuim cu ideea și tot ne speriem de necunoscut. Dincolo de trecerea spre moarte, cartea tratează multe teme de actualitate, precum pierderea custodiei copiilor sau impostura religiei și dorința de a fi bun, dincolo de orice credință, în viața de zi cu zi:

„Poate că unele întrebări nu au pur și simplu răspunsurile la ele în timp util sau poate ca fiecare răspuns e pur și simplu o cheie care deschide simultan alte uși ce duc către alte ieșiri închise cu lacătul. Un joc de care, în mod normal, ar trebui să te ții departe, indiferent de recompensa pe care ți-o imaginezi. Un joc ce dă însă dependență în timp.”

Minus infinit – o carte despre trecerea în moarte

Romanul lui Renert Dusout aduce la un loc o lume extrem de pestriță, oameni din diferite pături sociale, din locuri și chiar timpuri diferite, legați între ei printr-un element dureros, care distruge orice speranță la viitor: moartea, personajul absent, dar totuși atât de prezent printre toți cei găzduiți de localul aflat în neant, într-o întunecime exterioară care îi izolează pe toți în același loc, fără posibilitatea de a ieși la liman. Nu mai știu exact ce nume purtau, și își iau numele băuturilor pe care le consumă, dar li se promite că, spre finalul celor opt ore care le sunt promise, vor reuși să își amintească o parte din ceea ce au fost în viață lor trecută și cum au murit. Le este clar că nu se pot întoarce la cine au fost, pentru că sunt mult prea diferiți și aparțin unor epoci atât de diverse, încât ar crea cel mai probabil haos dacă s-ar întoarce:

„Cum ar fi posibil să ne întoarcem cu toții la viețile noastre? Am tine minte? Am călători practic în timp? Am coborî pe Pământ? Ne-am relua viețile ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat? Am fi pedepsiți să continuăm să trăim știind ce s-a întâmplat? Prea multe variabile, care pot fi înlocuite cu o variantă mult mai simplă, pe care unii oameni de aici o îmbrățișează deja: că ne-am dus și nu ne mai întoarcem.”

Oamenii de aici au povești diferite, au așteptări și speranțe diferite, dar incertitudinea inițială este alungată de anumite planuri pe care și le fac pentru a trece cu bine peste cele opt ore promise. Speră să poată să sfideze oarecum moartea sau să se sustragă de la un final. Nu știu exact ce li se va întâmpla, unii vorbesc de anumiți demoni care ar sosi și le-ar lua sufletele sau de dispariția totală, dar nimeni nu știe ceva concret. Sunt doar presupuneri prin care își hrănesc temerile, așa cum orice om încearcă să se sustragă de la necunoscut în timpul vieții sale.

Afară nu este nimic, nu poți fugi, nu ai unde, căci sunt înconjurați de o mare de întuneric, hrană nu au, doar băuturi, și se au unii pe alții, depinzând doar de ei să își îndulcească existență prezentă sau să se dea cu capul de pereți și să se însingureze, de teama necunoscutului:

„Negură. Neant. Hău. Abis. Asta e tot ce pot distinge afară. Îmi pare ca și cum localul ăsta ar sta suspendat în eter.”

Incertitudinea planează pe tot parcursul citirii romanului. Toți speră la ceva mai bine, la mici infinituri, care să le permită finalul fericit de care nu au avut parte în viața trecută și care le animă existența searbădă, oferindu-le un punct de sprijin în necunoscut, raza de speranță care să le ofere un pic de lumină în mare de întuneric:

„Vezi tu, infinitul nu înseamnă că nu se termină. Înseamnă că are privilegiul de a alege să nu se încheie. Asta îi dă însă și șansa de a-și alege finalul potrivit. Cei cu aplauzele la scară deschisă. Cu flori și ursuleți de pluș, și zâmbete și bătăi rapide de inimă.”

Minus infinit este un roman al incertitudinilor, iar destinul celor ajunși la localul suspendat în neant pare să se repete la infinit, cu o precizie extraordinară, dar asta nu îi știrbește cu nimic frumusețea. Tocmai această infinitate de posibilități care ni se oferă la final fac ca lectura să fie una de excepție.

• Titlu: Minus infinit
  • Autor: Renert Dusout
  • Editura: Libris Editorial