SARA SHEPARD: PERFECȚIONISTELE (VOLUMUL 1) – RECENZIE

Cu niște ani în urmă, am citit Micuțele mincinoase, serie care mi-a plăcut extraordinar de tare. Tocmai de aceea eram tare curioasă să mai citesc ceva scris de această autoare, iar atunci când am auzit că apare Perfecționistele, am fost extraordinar de încântată. Am dat iama pe Libris, ajutorul meu de nădejde, și am adus-o acasă. Mi-ar fi plăcut să fi știut dinainte de a începe să citesc romanul că face parte dintr-o serie, pentru că, astfel, aș fi mai așteptat un pic, pentru a găsi și continuarea, deoarece finalul te lasă puțin în aer. Însă, una peste alta, romanul a fost chiar plăcut, iar Sara Shepard a demonstrat că, în ciuda faptului că scrie cărți cu și despre adolescenți, scrie cu tenacitate, putând crea suspansul din cel mai banal fapt posibil.

Perfecționistele a devenit destul de repede plăcerea mea vinovată. Am început destul de timid cartea, încercând să nu îmi fac speranțe prea mari, după care nu m-am mai putut desprinde de poveste și, cum aveam câteva clipe libere, mai aruncam un ochi. Am încercat să îmi activez spiritul detectivist din interior, dar nu am reușit să aflu adevărul, cu toate că am avut multe scenarii în minte. Nici finalul nu este chiar concludent, autoarea jucându-se destul de tare cu mintea noastră, fapt pentru care abia aștept să ajung la cel de al doilea volum din serie.

Ca suspans, Sara Shepard excelează. Aduce în prim-plan cinci adolescente, cinci liceene provenind din pături sociale și medii diferite, pe care le leagă un singur lucru: ura față de unul dintre băieții din școală, cel care manipulează pe toată lumea și șantajează, distrugând reputația tuturor sau forțându-le mâna pentru a face ceea ce își dorește el. Apoi, tot ceea ce urmează, depășește orice așteptare, pentru că fetele pun la cale un plan de răzbunare, ce se va transforma în aventura vieții lor, într-un fel de blestem pe care nu reușesc nicicum să îl rupă. Încep un joc de-a șoarecele și pisica și, chiar atunci când cred că au ajuns la un numitor comun și au aflat vinovatul, cineva le dă planurile peste cap. Cine face asta? Cine se joacă cu mințile lor și le dorește atât de tare răul încât le face să treacă prin flăcările iadului doar pentru propria distracție? Asta te întrebi pe tot parcursul cărții.

Perfecționistele - recenzie

Perfecționistele sau despre bullyingul din școli care devine punctul de plecare pentru răzbunare

Perfecționistele aduce în prim-plan bullyingul din școli și, mai cu seamă, suferința la care sunt supuși adolescenți în liceu, din cauza unor tineri asemeni lor ce se cred superiori din anumite motive. Nolan Hotchkiss asta face: batjocorește pe toată lumea, o manipulează, o face să se îndoiască de propriile forțe, răspândește zvonuri și face rău. Mult prea mult rău pentru un elev de liceu, pentru că glumele lui se transformă în acțiuni teribile, care distrug multe vieți. El adaugă astfel mult mai multă presiune în jur decât cea deja existentă, pentru că liceul din Beacon Heights, Washington, la fel și localitatea, cer perfecțiunea în orice:

„În multe privințe, Beacon Heights, Washington, seamănă cu orice altă suburbie bogată: leagănele de pe verandă scârțâie ușor în briza serii, peluzele sunt verzi și bine îngrijite, toți vecinii se cunosc între ei. Însă acest satelit al orașului Seattle este oricum, numai obișnuit nu. În Beacon, nu este suficient să fii bun, trebuie să fii cel mai bun. Iar perfecțiunea e însoțită de presiune. Elevii de aici sunt dintre cei mai buni din țară și, uneori, trebuie să se descarce puțin.”

Tocmai aceste presiuni le fac și pe cele cinci adolescente care apar în prim plan în acest roman să își dorească perfecțiunea sau, cel puțin, să păstreze aparența unei vieți perfecte. Ava, Caitlin, Mackenzie, Julie și Parker sunt cinci adolescente în aparență fericite și cu o viață de o normalitate extraordinară, pentru care aparențele de frumusețe sunt extraordinar de importante, iar a fi în atenția celor din jur și a fi lăudate par a fi țelul suprem în viață. Nu par a avea nimic în comun, una joacă fotbal, una este eleva iubită de toată lumea, una iubește filmele vechi, însă, la cursul de cinematografie, cele cinci liceene descoperă că au totuși ceva ce le leagă: îl urăsc de moarte pe Nolan, cel care le-a distrus într-un fel sau altul viețile.

Ava are o familie disfuncțională, un iubit care pare să o înțeleagă, dar nu este acceptat de familia ei, iubește filmul și învață bine. A fost iubita lui Nolan, asta până când acesta a început să răspândească zvonuri despre ea cum că ar fi ușuratică.

Caitlin joacă fotbal și încă se definește ca persoană, oscilând între doi băieți, doi frați. Însă ea a pierdut poate cel mai mult, căci fratele ei s-a sinucis din cauza presiunii lui Nolan.

Mackenzie cântă la violoncel, vrea să intre la Julliard, și îl iubește în secret pe iubitul prietenei ei cele mai bune. A pozat goală pentru Nolan și a devenit obiectul lui de șăntaj.

Julie și Parker vin mereu împreună, sunt prietene bune, pentru că au familii asemănătoare, pe care nu se pot baza nicicum. Julie are o mamă care adună tot ce prinde, iar Parker are un tată abuziv, care a ajuns la închisoare din cauza ei, fapt care a stricat total relația ei cu mama sa. Parker a fost mutilată de propriul părinte, iar vinovat de asta se face Nolan.

Cu astfel de povești în spate, nu e de mirare că fetele plănuiesc să îl ucidă. O spun în glumă, pentru că nu au curajul să facă asta, dar o farsă îi joacă. Însă, la finalul petrecerii organizate chiar de băiat, Nolan moare în urma unei supradoze. Modalitatea aleasă pentru a îl ucide pe acesta este asemănătoare cu ceea ce au plănuit fetele. Devin suspecte și, deși încearcă să afle adevărul singure, toți suspecții lor mor în jur, incriminându-le tot pe ele. Cine este vinovatul? Cine le urăște atât de tare încât să le vrea răul?

Perfecționistele este un thriller cu accente de young adult minunat, care te ține prins în povestea din paginile sale până la final. Recomand cu căldură.

• Titlu: Perfecționistele
  • Autor: Sara Shepard