JOHN BELLAIRS: MISTERUL CEASULUI DIN PERETE – RECENZIE

De ceva timp, tot circula pe la televizor, pe un canal de film, trailer-ul la Misterul ceasului din perete. Îmi ațâțase destul de tare curiozitatea, pentru că este unul fantasy și nu avea cum să nu mă atragă. Am aflat mai apoi că este o ecranizare a romanului maestrului misterelor, John Bellairs, iar acest fapt m-a bucurat nespus. Mi-am spus că trebuie să am neapărat cartea înainte de a vedea filmu, numai că a fost destul de greu să pun mâna pe ea, căci este rara avis prin librării, cu toate că s-a bucurat și de reeditări. Am avut noroc cu Târgul Cărții, anticariatul online care mă ajută să ies la liman în multe situații de genul, unde am găsit cartea mult dorită.

Misterul ceasului din perete este o carte pentru copii care încântă foarte tare însă și la vârsta adultă. Are stropul acela de magie necesar pentru a te ține strâns lipit de carte de la prima până la ultima pagină și, având în vedere că personajele principale sunt vrăjitori destul de puternici, nu ar fi exclus ca în momentul citirii să te afli cu adevărat sub efectul unei vrăji de îndrăgostire totală și iremediabilă de povestea cărții, căci, credeți-mă pe cuvânt, caracterele lui Bellairs sunt în stare să facă asta. Învie ele un mort, de ce nu ne-ar lega și pe noi într-o capsulă atemporală și aspațială, de unde cu greu mai ieșim mai apoi pentru a ne continua viața normală în mod obișnuit!

Misterul ceasului din perete - recenzie

Misterul ceasului din perete – o poveste pentru copii de care se îndrăgostesc chiar și oamenii mari

O poveste este o poveste și consider că, indiferent de vârstă, uneori trebuie să scoatem copilul din noi la suprafață și să îl lăsăm să se bucure puțin de magia acelor istorisiri fantastice care amintesc foarte tare de basmele copilăriei. Atunci când copilul din noi dispare, dispare totodată și bucuria de a trăi, de a experimenta lucruri noi, de a face universul din jurul nostru unul mai bun. Tocmai pentru că nu vreau să uit asta și pentru că îmi place să cred că, deși nu am propriii copii, îi pot citi povești minunate unui Peter Pan invizibil, care știu sigur că se bucură de acest aspect. Bine, recunosc, îmi cam plac și mie cărțile pentru copii care apar la noi în prezent și nu știu de ce îmi caut scuze. Gata, mă potolesc, promit, trimit adultul care inventează motive înapoi și aduc copilul din mine la suprafață pentru a vă spune cât de tare a iubit romanul lui Bellairs, cât de mult a adorat personajele sale și cum a tresărit din când în când de emoție pentru ceea ce se petrecea chiar sub ochii săi.

Misterul ceasului din perete este o poveste încărcată de mister, cu puternice accente întunecate, gotice. Mi-a amintit foarte tare de Cronicile din Wardstone a lui Delaney și cred că de asta mi-a plăcut și atât de tare, pentru că atmosfera aceea dătătoare de fiori reci pe șira spinării o regăsim și aici. Nu știi exact cum se vor petrece lucrurile până la final și asta este ceea ce iubesc la romanul acesta. Este scris pentru cei mici, e adevărat, dar are puterea de a surprinde și adultul. Mi-ar fi plăcut foarte tare să fi existat și o continuare sau mai multe cărți de genul acesteia, pentru că aș vrea cu o curiozitate excesivă să văd cum a evoluat Lewis Barnavelt și ce fel de vrăjitor a devenit. Boroboațe mai face sigur, nu cred că se poate ține departe de magie, iar când un copil se folosește de cărțile de magie și de baghetele magice nu are cum să iasă bine. E normal, au imaginația prea bogată și cred că orice poate deveni posibil, infinitul este limita, așa că le iese orice vrajă și, știindu-l pe Lewis, îmi e teamă să mă gândesc ce anume ar putea face el, de capul lui.

Lewis este un băiat de zece ani rămas orfan de ambii părinți, nevoit să se mute cu totul din locul în care a crescut și a trăit până la această vârstă, ajungând tocmai în New Zebedee, în casa unchiului său. Jonathan și vecina lui, doamna Zimmerman, îi plac băiețelului încă din primul moment, pentru că sunt veseli, îi permit să joace pocker, să stea până târziu și îl tratează cu prăjiturele. Pare a fi Raiul pe Pământ, numai că aici, în casa de pe Strada Înaltă, evenimente inexplicabile au loc: unchiul lui Lewis bântuie noaptea prin casă, vitraliile și oglinzile capătă mereu alte forme, iar zgomotul unui ceas se aude de peste tot din casă.

Curând, Lewis va afla că a ajuns într-o casă de vrăjitori, unde, în trecut, locuise o familie de vrăjitori malefici. Moștenire de la ei a rămas un ceas, ascuns puternice în perete, nimeni neștiind unde. Mai devreme decât ar fi vrut, băiețelul va descoperi semnificația ceasului din perete și va declanșa o serie de întâmplări pline de întuneric, venite tocmai de dincolo de moarte, în încercarea de a își impresiona un prieten sau de a îl câștiga drept amic mai bine spus, pentru că, venit dintr-o altă zonă și fiind grăsuț, băiețelul nu prea este în centrul atenției copiilor de vârsta lui.

Magia poate avea consecințe teribile și poate perturba o întreagă comunitate, asta va afla Lewis, iar vina și remușcarea fac ravagii în sufletul unui copil. Băiețelul a umblat printre cărțile unchiului său, pentru că așa se întâmplă atunci când ți se interzice ceva, și a trezit la viață forțe vrăjitorești care vor să distrugă lumea și să aducă Ziua Judecății de Apoi pe Pământ. Dacă reușesc sau nu, rămâne de văzut. Oricum, partea aceasta este potrivită și cu timpurile pe care le trăim.

Atmosfera este pe măsura povești: sumbră și întunecată. Magia irumpe la fiecare pas, fie că vorbim de o eclipsă de lună provocată de mâna omului, fie că e vorba de găsirea unui vrăjitor malefic. Toate acestea transformă Misterul ceasului din perete într-o lectură absolut delicioasă.

• Titlu: Misterul ceasului din perete
  • Autor: John Bellairs
  • Titlu original: The House with a Clock in Its Walls