PAM MUNOZ RYAN: PICTEAZĂ VÂNTUL – RECENZIE

Am citit anul trecut Trandafirii de Mexic, o carte din colecția Violet History de la Arthur și mi-a plăcut extraordinar de tare, fapt pentru care mi-am dorit să mai citesc ceva scris de Pam Munoz Ryan. Are o dulceață a scrierii și știe să redea totul atât de vizual, încât nu ai cum să nu te îndrăgostești de scrierile ei. Scrie normal pentru copii, dar emoționează mai cu seamă oamenii mari prin ceea ce povestește, pentru că provoacă trăiri intense cu ajutorul cuvântului scris. Tocmai de aceea, atunci când am văzut pe Târgul cărții  Pictează vântul mi-am dorit-o cu ardoare. Are și o copertă minunat creată, cu o combinație de alb cu roșu și cu acești căluți de toate culorile ce par pictați, plus titlul extrem de metaforic, care te face să țeși și să pictezi istorii de viață în mintea ta înainte de a purcede la drum întru citirea ei.

Pictează vântul este o poveste extraordinar de sensibilă și de emoționantă, care îți stârnește multe lacrimi pe tot parcursul citirii ei. Pasajele despre copii și despre animale au darul de a te face să trăiești acțiunea unei cărți la un alt nivel, iar acest roman aduce în prim-plan atât povestea unei fetițe, cu care soarta nu a fost foarte generoasă încă de la început, căci a fost crescută de o bunică ce și-a pierdut rațiunea de a fi odată cu pierderea fiului, și nu are amintiri sau dreptul la a avea unele cu mama ei, moartă acum, cât și cea a unei mame ce trebuie să își salveze mânzul abia născut, care învață să supraviețuiască liberă, în sălbăticie, unde conduce o întreagă herghelie. Este o carte de neuitat, cu personaje unice, originale, de care te îndrăgostești, și cu o atmosferă deosebit de caldă creată de regăsirea familiei pierdute fără voie și de plasarea acțiunii în sălbaticul Wyoming, unde te transpui cu totul și înveți să trăiești totul la intensitate maximă, bucurându-te de minimalism într-un ranch aflat în mijlocul a niciunde.

Pictează vântul - recenzie

Pictează vântul – o poveste emoționantă despre pierderi și regăsiri

Pam Munoz Ryan continuă linia poveștilor puternice ce au în centrul acțiunii copii ce odinioară aveau totul și în prezent nu mai au nimic, fiind nevoiți să se adapteze din mers la noile condiții de viață, începută în Trandafirii din Mexic și aduce în prim-plan povestea unei fetițe destul de încercate de viață, pe care o împletește armonios cu cea a unei herghelii de cai ce trăiește după reguli proprii în sălbăticie. Povestea Mayei se aseamănă oarecum cu Artemisia, iar pericolele la care soarta o supun pe iapa cea roșcată se suprapun oarecum cu cele ale fetiței, chiar dacă poate la un alt nivel. Însă, adevărul este că una reprezintă salvarea celeilalte și invers.

Maya trăiește într-un conac și are parte de toate bogățiile pământului. Are unsprezece ani și ai crede că are tot ce își dorește, că va ajunge o aristocrată cu nasul în vânt și că va avea la picioare pe oricine. Ei bine, nu este chiar așa, pentru că Maya și-a pierdut părinții la o vârstă fragedă și nu i s-a permis să își revină după pierderea părinților, pentru că bunica cu care locuiește, mama tatălui ei, nu a reușit ea însăși să își revină de pe urma pierderii suferite și pune o presiune imensă pe umerii nepoatei sale. Bunica o învinuiește pe mama ei de moartea fiului ei, fapt pentru care nu îi permite să vorbească despre ea sau să aibă fotografii cu ea. Singurele lucruri păstrate, o poză minusculă și o cutie cu cai de jucărie, sunt ascunse bine atât de ochii vigilenți ai bătrânei, cât și de cei ale numeroaselor menajere.

Nu am putut să empatizez cu bunica, cu modul ei de a se comporta și de a se impune în fața nepoatei sale. Da, știu, suferința poate naște monștri, iar pierderea propriului copil nu este una ușoară, însă nu poți să te transformi în temnicerul unui copil, căci asta devine ea pentru Maya. Bunica se autoizolează, fuge de întreaga lume, ascunzându-se în casa cea mare și cerând perfecțiunea de la toți cei din jur, însă nu trebuia să facă același lucru și cu Maya. Singurele oaze de relaxare pentru ea sunt cele merse sâmbăta la bibliotecă și mi se pare groaznic să crești așa copil fiind. Este prizonieră într-un palat, singură și lipsită de orice fel de apărare. Tocmai de aceea învață să mintă și să spună povești convenabile pentru urechile vigilente ale bunicii sale. Însă, totul se schimbă din nou pentru ea când un anevrism cerebral o răpește pe bunica de lângă ea.

Maya află că i s-au ascuns destul de multe lucruri și că, după dorința părinților săi, ar fi trebuit ca vara să meargă la părinții mamei sale, să petreacă timp și acolo. Acum, fetița ajunge acolo anxioasă și cu multe frici pe care bunica ei i le plantase adânc în minte. Și, mai ales, vine cu mincunelele ei după sine, pe care le folosește pentru a scăpa de ceea ce nu îi place. Numai că în familia mamei sale învață să devină responsabilă și să își asume vina, spunând întotdeauna adevărul. Ajunge într-un loc minunat, un ranch aflat în sălbaticul Wyoming, într-o crescătorie de cai. Alături de mătușa sa, Vi, și de verișorul Payton, Maya se redescoperă și ajunge la adevărata ea, regăsindu-se. Pare ruptă din acest peisaj și născută să stea sus pe cai. Tocmai de aceea nu este de mirare că destinul ei se împletește cu cel al Artemisiei, iapa care a adus pe lume un nou mânz, Klee, care se află din cauza oamenilor într-un mare pericol. Maya trebuie să riște totul pentru a o găsi, dar atât timp cât crezi ca merită, nu cred ca e greșit să mergi înainte.

Pictează vântul este o poveste minunată, magică, despre puterea regeneratoare a naturii și despre creșterea unui animal maiestuos, calul. Partea în care avem povestea Artemisiei în herghelia ei de cai sălbatici amintește foarte tare de Black Beauty și nu ai cum să nu o iubești. Trăiești povestea Mayei și a Artemisiei la intensitate maximă și acest fapt în sine recomandă această carte.

• Titlu: Pictează vântul
  • Autor: Pan Munoz Ryan
  • Titlu original: Paint the Wind