MICHAEL CONNELLY: TURA DE NOAPTE – RECENZIE

Unele cărți te atrag cu o putere covârșitoare spre ele. Este nevoie doar de o imagine, o culoare, un titlu scris frumos sau o descriere incitantă și declicul se produce. Trebuie să ai acel roman, să îl aduci acasă, să îl adulmeci, să vezi ce povești ține captive între paginile sale. Te ademenește și te prinde ca într-o menghină mai apoi, fără posibilitatea de a mai evada. Te așezi comod și te cufunzi cu totul în lumea lor. Acestea au fost sentimentele legate de Tura de noapte, scrisă de binecunoscutul părinte literar al lui Harry Bosch, Michael Connelly. De scrierile lui ajungi să te îndrăgostești și doar numele lui este de ajuns pentru a vrea să citești ceva nou ce-i poartă semnătura. În plus, coperta este extrem de reușită: culorile de pe fundal, combinate cu cele din titlu, te duc cu gândul la filmele acelea noir care mie îmi plac foarte tare. Nu m-a dezamăgit nici de această dată. A fost ceva intens și mă bucur că am găsit romanul pe Târgul Cărții și că a devenit al meu. A fost exact ce trebuia pentru a mă ține în priză.

Tura de noapte este un roman închegat, extrem de bine scris, care îți arată fața urâtă a lumii în care trăim. În întuneric, se ascund cele mai negre pete ale omenirii și se arată, lovind cu putere imediat ce a căzut cortina. Normal, detectivii de pe tura de noapte sunt considerați a fi polițiști de duzină, care ajung aici drept pedeapsă, căci cazurile nu le sunt niciodată repartizate. Ei doar iau la cunoștință cele petrecute și predau ștafeta mai departe. Nu este și cazul lui Renee Ballard, detectivul introdus de autor odată cu această nouă serie ce se anunță a fi una incendiară. Ea ia totul de la zero, analizează cu meticulozitate și vrea să rezolve chiar și cazul care pare extrem de mărunt și lipsit de importanță. Ea vede dincolo de aparențe și reușește să deslușească mesaje codate, care poate ar fi scăpat unui ochi mai puțin experimentat. Astfel, ea reușește să observe că furtul unui card, desfigurarea unui transexual și un caz de atac armat nu sunt chestiuni diferite, fără niciun fel de legătură între ele, și să descopere realitatea din spatele măștilor. Subiectele abordate de autor sunt de o duritate extremă și le redă cu o forță cinematografică, iar acest fapt te face să rămâi ancorat totalmente în poveste. Iar finalul… te ia prin surprindere. Niciunul dintre scenariile anterioare nu se dovedește a fi adevărat la final, iar acest fapt face ca acest roman să fie de excepție și unul foarte bun.

Tura de noapte - recenzie

Tura de noapte – pe firul indiciilor ascunse

Elementul surpriză, alăturat celui de duritate extremă sunt punctele cheie ale acestui roman. Misterul irumpe din fiecare pagină și te face nerăbdător să afli cât mai repede cine sunt vinovații, ce s-a întâmplat de fapt, mai ales că toate cazurile de pe tura de noapte nu mai par dintr-odată nesemnificative. Autorul presară indicii pe parcurs, dar te face să te pierzi printr-un limbaj de lemn, destul de tehnic, specific lumii polițienești, și te poartă printre denumiri de proceduri care te amețesc un pic, mai ales că nu ești familiarizat cu astfel de detalii, fapt pentru care reușește să taie în carne vie și să nu te lase să întrevezi finalul. Îți oferă cele de trebuință, dar e cameleonic și reușește să îți devieze gândurile spre cu totul alte aspecte, pentru a da lovitura fatală la final, fapt care te face să îți dorești să mai citești și alte cărți de-ale lui.

Renee Ballard a ajuns pe tura de noapte pentru că și-a supărat superiorul, pe care îl acuză de hărțuire sexuală, și nu a avut parte de sprijinul mult promis al partenerului său. Spre deosebire de ea, partenerul din prezent, Jenkins, a cerut să lucreze doar noaptea, pentru a putea să aibă grijă de soția sa grav bolnavă. Tocmai pentru că el are cu totul alte preocupări, detectivul este oarecum personajul absent din poveste, accentul punându-se pe Ballard și pe acțiunile sale. Este singură, are un câine și iubește placa. Dar acest fapt îi lasă timp suficient pentru a se ocupa de cazurile sale. Este suficient de ambițioasă și de încăpățânată încât să nu vrea să își predea cazurile mai departe, așa cum cere procedura, ci le păstrează pentru sine, într-un mod destul de egoist, dar și de uman în același timp. Știe că polițiștii de pe tura de zi nu vor fi atât de preocupați de cazurile mărunte descoperite de ei seara, pentru că se pierd în hățișul multor altor cazuri grave. Așa că ea își asumă responsabilitatea pentru toți năpăstuiții sorții și asta te face să ajungi să o iubești. E puternică și determinată, e inteligentă și are fler.

Poate tocmai de aceea anumite cazuri ce par dispersate au ajuns la ea într-o singură noapte. Mâna destinului știa că ea este cea mai bună pentru a duce totul la bun sfârșit și pentru a oferi dreptate celor mai puțini fericiți oameni: bătrâni, ce pot părea senili, transexuali, pentru care prea puțini au milă și prea mulți aruncă cuvinte de ocară, și un atac armat dintr-un bar, ce ar putea trece foarte bine drept o răfuială între clanuri sau ca un incident singular. Cazurile care ajung la ea într-o singură noapte, par a nu avea legătură între ele, însă o bântuie îndeajuns de tare pe Ballard încât să le acorde toată atenția sa și să le tergiverseze, astfel încât să fie sigură că nu vor ajunge la cei de pe tura de zi. Când și fostul ei partener, Chastain, este găsit mort în mașina sa, lucrurile se precipită. Șeful pe care l-a acuzat de hărțuire o urăște și nu se sfiește să arate lucrul acesta la orice pas. Acum, există și motivul: răzbunarea, așa că Ballard devine suspectul principal din cazul morții fostului ei partener, ca și cum cineva ar vrea să o dea la o parte din drum. Cine este vinovatul? Trebuie aflat cu rapiditate, dar garantat finalul vă va face să vă regândiți toate puterile detectiviste care credeați că există în voi. Nu veți ghici ce s-a întâmplat de fapt.

Tura de noapte este un roman învăluit în mister, cu o intrigă incitantă și bine închegată. Dacă vă plac romanele polițiste cu iz de film noir, atunci această carte este pentru voi.

• Titlu: Tura de noapte
  • Autor: Michael Connelly