RAINBOW ROWELL: ELEANOR & PARK – RECENZIE

Am descoperit zilele acestea o carte de o frumusețe aparte, cu o poveste magică, încărcată de emoție și de mesaje de a fi tu însuți într-o lume plină de probleme și de animozități. Știu de mult timp de acest roman, însă, mă temeam că nu va fi pe placul meu. Descrierea nu îmi spunea mare lucru și, sincer, credeam că va fi doar o altă carte cu și despre adolescenți, cu o poveste de dragoste plină de clișee și un final previzibil. Am văzut-o pe Cartepedia și am adăugat-o în coș dintr-un simplu impuls de moment, însă bine am făcut, căci Eleanor & Park de Rainbow Rowell m-a încântat extraordinar de tare și mi-a pătruns în suflet, devenind în mod cert una dintre poveștile mele de dragoste de suflet. Este construită absolut minunat și te face să retrăiești momente cheie din adolescența ta, iar acest fapt este un mare bonus la orice lectură.

Eleanor & Park este o carte despre fiorii primei iubiri, despre regăsirea și acceptarea de sine prin intermediul acestui sentiment puternic care este dragostea. De asemenea, este o carte despre a te diferenția dintr-o mare de oameni și a fi bine cu tine însuți în ciuda a tot ceea ce auzi de la cei din jur. Atât timp cât te simți bine tu cu tine, restul se estompează și dispare într-un final. Rainbow Rowell a reușit să creioneze personaje puternice, care, în ciuda faptului că sunt adolescente, sunt capabile să ia decizii capitale pentru ei și cei dragi lor, să ia viața în propriile mâini și să înainteze printre probleme cu capul sus și cu zâmbetul pe buze. Este o poveste încântătoare despre a fi îndrăgostit, despre a te pierde în ochii celuilalt și a deveni o singură ființă în două trupuri. Eleanor și Park sunt doi liceeni care ies din tiparele considerate normale, dar reușesc să își găsească un loc în mediul lor prin intermediul sentimentelor puternice, al benzilor desenate și al muzicii.

Eleanor & Park - recenzie

Eleanor & Park – o poveste feerică despre dragoste și prietenie

Rainbow Rowell construiește o poveste absolut minunată despre puterea iubirii și a prieteniei, care reușesc să lumineze calea și să ofere soluții chiar și în cele mai negre situații. Ea ne arată că îți poți găsi jumătatea atunci când te aștepți mai puțin și că fluturașii aceia în stomac poate nu sunt prezenți chiar de la început, atunci când ai avut de înfruntat vicisitudinile vieții, dar asta nu înseamnă că nu există cineva acolo, capabil să te înțeleagă și să îți fie alături din toate punctele de vedere.

Eleanor și Park sunt doi elevi de liceu și ai putea crede că viața lor este una plină de norișori roz și lipsită de probleme. M-a răscolit foarte tare povestea de viață a celor doi tineri, mai ales a lui Eleanor, pentru că mi-a amintit de momentul în care eram profesor la liceu și am adus în discuție subiectul familiei și m-am trezit cu o mare de lacrimi, pentru că nu mă așteptam să existe atât de multe probleme la nivel de adolescent. Așa a fost și cu cartea asta: ceea ce îndură Eleanor acasă și neînțelegerile lui Park cu tatăl lui , precum și neacceptarea lor în totalitate în rândul colegilor lor, care îi chinuie din când în când sau îi tolerează, doar pentru că sunt diferiți, m-au luat în totalitate prin surprindere. Problemele lor m-au lovit cu putere și m-au făcut să vreau să privesc cu mai multă atenție în jurul meu.

Eleanor nu este adolescenta aceea populară, nu i-o permite nici trupul, nici modul de a se îmbrăca. Nu are parte de ceea ce au colegele ei. Părinții ei sunt divorțați, tatălui ei nu i-a păsat niciodată de ea, iar mama este mult prea implicată în noua relație, una abuzivă, pentru a le mai putea fi aproape copiilor ei.  Nu are un spațiu al ei, doarme la un loc cu frații ei mai mici, și, de asemenea, trăiește parcă într-o cutie de chibrituri. Nu are bani de ceea ce îi place: de haine noi, de cărți, casete cu muzică. Nu are telefon acasă, doar un televizor la care se uită mai cu seamă tatăl vitreg. Sărăcia se vede în modul ei de a se îmbrăca, iar acest fapt, cumulat cu faptul că e plinuță, o face să devină bătaia de joc a colegilor ei, mai ales a fetelor care o șicanează de câte ori au ocazia, culminând cu aruncarea hainelor în toaletă.

Park este pe jumătate corean, dar pare că s-a obișnuit deja cu acest aspect. Este intimidat de tatăl său, care îl duce la tot felul de activități pe care le consideră masculine, gen arte marțiale sau îl obligă să conducă mașini manuale. Este ușor efeminat și se teme să se arate așa cum este, cu toate că o ajută pe mama lui în coaforul improvizat de acasă. Iubește benzile desenate și are locul lui bine stabilit în autobuz, destul de singuratic.

Eleanor și Park devin inițial colegi de autobuz, stau unul lângă altul în tăcere. Apoi, cumva, din tăcerile acestea se nasc cele mai pure și frumoase sentimente. Cei doi se leagă unul de altul cu o forță uluitoare. Devin o singură ființă în două trupuri. Fac lucrurile stângaci la început, se pierd printre gesturi frivole și naivități, dar învață să se cunoască unul pe altul și au curajul de a se expune unul în fața celuilalt cu o sinceritate aproape brutală. Am iubit modul în care s-a construit relația lor, căci trăiesc prima dragoste a lor și acest fapt te face să visezi cu ochii deschiși la fluturașii aceia din stomac, la naivitatea primelor săruturi furate, la timiditatea aceea chiar și de a te ține de mână. Și ajungi să îi iubești pe amândoi și să urmezi fiecare pas în parte alături de ei, închinând totul pe altarul iubirii. Iar Eleanor și Park au mult curaj, căci își asumă această relație cu tot ceea ce implică ea fără a se gândi la viitor. Sunt conștienți că, poate, nu va dura la nesfârșit, dar trăiesc prezentul și li se pare că merită fiecare clipă în parte petrecută unul în compania celuilalt sau fiecare moment în care dorul de celălalt, absența lui devin palpabile.

Eleanor & Park este o poveste de iubire născută din nevoia de a nu mai fi singur, de a te regăsi prin intermediul iubirii. Deopotrivă amuzantă și încărcată de emoție, este o lectură potrivită dacă vă doriți să retrăiți amintirea primei iubiri sau dacă vă simțiți singuri și diferiți de cei din jur. Autoarea ne arată că există o pereche pentru oricine și un prieten la nevoie, trebuie doar să lași puțin garda jos și să te lași descoperit.

Eleanor & Park - recenzie

• Titlu: Eleanor & Park
  • Autor: Rainbow Rowell
  • Titlu original: Eleanor & Park
  • Traducere: Florentina Hojbotă
  • Editura: Young Art
  • Număr de pagini: 376

Cartea o găsiți aici.

18 gânduri despre ”RAINBOW ROWELL: ELEANOR & PARK – RECENZIE

1. Marina Costa zice:

Mi-ar plăcea s-o citesc. Imi sugereaza câteva episoade dintr-un serial de demult, care era sâmbăta după amiază, între două sezoane din Beverly Hills. Era australian, titlul original era Heartbreak High, și era tot despre adolescenții dintr-un liceu din Australia… (Bineinteles, unii dintre personaje erau greci – Nick, sora lui mai mica, Effie, si varul Con, pe jumatate italian).