KIM SLATER: UN CUVÂNT DIN ȘAPTE LITERE – RECENZIE

Iubesc romanele young adult de la Youngart. Mi se par potrivite pentru orice vârstă, indiferent de încadrarea lor, bucurând sufletele și aducând un plus de savoare prin sentimentele pe care le stârnesc în fiecare cititor în parte. Nu te lasă indiferent și îți oferă o mare lecție de viață. Întotdeauna. Și asta și caut la un roman bun. Asta îl face extraordinar și memorabil. Tocmai de aceea, am profitat de reducerile de pe Cartepedia și am umplut puțin stocul de cărți de la această editură. Așa a ajuns la mine Un cuvânt din șapte litere de Kim Slater, pe care îl aveam pe lista de dorințe de ceva timp deja.

Un cuvânt din șapte litere este o poveste extrem de emoționantă despre puterea cuvintelor, a curajului de a te ridica deasupra celorlalți și a continua să lupți pentru ceea ce îți dorești, indiferent de ceea ce ți se întâmplă în viață. Este o carte a prieteniei și a urmării unui fel de fir al Ariadnei pentru a afla adevărul despre cele întâmplate și nu este vorba de unul comod, pentru că un părinte a dispărut fără a oferi vreun motiv familiei sale, iar un copil a rămas în urmă. În același timp, este un îndemn pentru persoanele care suferă de orice fel de incapacitate să iasă din carapace și să își urmeze visele. Nu există imposibilul atunci când privești totul cu sufletul.

KIM SLATER: UN CUVÂNT DIN ȘAPTE LITERE - RECENZIE.jpg

Un cuvânt din șapte litere – o poveste emoționantă despre puterea cuvintelor

Kim Slater aduce în fața cititorilor săi o poveste încărcată din punct de vedere emoțional și un personaj pe care ajungi să îl îndrăgești extrem de tare. Este un young adult atipic, pe care îl iubesc adolescenții și îl înțeleg mult mai bine adulții. Este o carte pe care ajungi să o porți în suflet încă de la primele pagini, pentru că problematica abordată este cea a bullyngului cu care se confruntă copiii cu grave probleme de vorbire, precum și cu agravarea problemelor de vorbit pe fond nervos, o cauză a abandonului matern.

Povestea ni-l prezintă pe Finlay McIntosh, un băiat minunat, inteligent, care trece prin situații dificile din cauza faptului că, în ciuda faptului că vede bine, aude totul perfect și se pricepe la scris și la cuvinte, are dificultăți atunci când sosește momentul să articuleze cuvinte. Este ușor ironic ținând cont că adoră cuvintele, pe care le contorizează cu atenție, căci iubește Scrabble, jocul ce i-a devenit adevărat loc de refugiu și terapia ideală pentru toate durerile lui, iar acestea nu sunt puține.

Finlay a rămas doar alături de tatăl său. Mama a plecat la un moment dat fără a își lua la revedere de la nimeni. Nu știe unde se află, de ce a plecat, cum de a putut renunța la el, mai ales că aveau o relație, credea el, specială. Singurele rămase de la ea sunt niște piese de Scrabble făcute de ea și el continuă să se tot agațe de ele, ca și de jocul care era atât de special pentru ei doi. Jocul de Scrabble devine terapia sa și metoda de evadare din realitatea lui mult prea dureroasă, mai ales că joacă online și acolo poate fi oricine își dorește el să fie, atât de normal încât nimeni nu-i plânge de milă și nici nu-l agresează. Aici, are propriul cerc de prieteni, care îl știu pe jucătorul minunat, iar nu pe băiatul care să chinuie să rostească câteva cuvinte, ce ies cu greutate din cauza bâlbâielii mult accentuate după abandon.

Dureros este și că tatăl refuză să discute despre mama plecată. Este ca și cum pentru el nu ar fi existat, ca și cum ar fi pus niște ziduri uriașe între plecarea soției sale și viața de după. Gătește mâncăruri puține și e mai mereu plecat cu lucrul, ba chiar ajunge să își lase băiatul de unul singur câteva nopți pe săptămână. Poate tocmai de aceea nu observă chinul la care îl supun cei mai mulți copii de la școală din cauza handicapului său.

Realitatea nu a fost deloc blândă cu Finlay. Dar cel care îl ajută este tot jocul de Scrabble, prin intermediul căruia o găsește pe Maryam, fetița venită din Pakistan de care mulți se feresc, asemeni lui, care ajunge să îi fie prietenă. De asemenea, jocul îl duce cu un pas mai aproape de aflarea adevărului, căci se înscrie în competiția națională sperând să câștige și să își găsească astfel părintele pierdut sau măcar o explicație a dispariției ei atât de brutale.

Un cuvânt din șapte litere este o poveste sensibilă despre cum cuvintele pot uni sau dezbina, despre căutarea adevărului și despre abandon. Pregătiți șervețelele, veți plânge mult, mai ales la paginile de jurnal ale lui Finlay, un fel de scrisori adresate mamei sale, în care își permite să fie el cel real și să își exprime toate sentimentele reprimate.

• Titlu: Un cuvânt din șapte litere
  • Autor: Kim Slater
  • Titlu original: A Seven Letter-Word