CEZARA ZAMFIR: JOCUL MĂȘTILOR (EU, CEA DE PE LOCUL DOI #2) – RECENZIE

Am citit primul volum al seriei Eu, cea de pe locul doi în urmă cu ceva timp, iar autoarea, Cezara Zamfir, m-a surprins într-un mod extrem de plăcut. Nu eram neapărat împăcată cu subiectul cărții, acela de a accepta să fii persoana de pe locul doi în viața cuiva, dar stilul de scriere și modalitatea de a prezenta totul mi-au plăcut. Tocmai din acest motiv, am crezut că sunt familiarizată cu modul de a scrie a autoarei și că știu la ce să mă aștept. O continuare a poveștii. Ce ar putea să mă surprindă? Credeam că o știu deja pe Amalia și îi cunosc tiparul. Cât de tare am putut să mă înșel în privința asta!

Jocul măștilor, cel de al doilea volum al seriei Eu, cea de pe locul doi, este o lectură uluitoare, care te șochează prin jocul cu genurile literare, de la romantic, la roman psihologic și, în final, la thriller, e un salt uriaș, și te surprinde prin fina cunoaștere a firii umane și prin ampla documentare. Amalia se dezvoltă, devine un personaj mult mai complex și mai bine conturat decât în primul volum și reușești să te conectezi foarte tare cu el. Autoarea se joacă teribil cu mințile noastre și ne oferă, dincolo de o explicație pentru întreg comportament haotic al fetei, și o perspectivă asupra minții umane și a personalităților multiple. Ajungi să te întrebi câți oameni aparent sănătoși cunoaștem și câte gesturi nu sunt rezultatul traumelor sau durerilor netratate din copilărie. Modul Amaliei de a fi este conturat de un eveniment tragic din copilărie, însă tot ceea ce urmează este pur și simplu halucinant. Cezara Zamfir s-a întrecut pe sine însăși și a dovedit că este o adevărată maestră a cuvântului scris, de care se folosește pentru a prezenta o dramă personală, ce se transformă într-un fel de model pentru noi toți. Și într-o lecție de viață greu de uitat.

Jocul măștilor, un roman psihologic încărcat de necunoscute

Cezara Zamfir o readuce pe Amalia în prim plan și continuă povestea ei, începută în volumul întâi al seriei, însă, personajul firav, care se umilește pentru un bărbat însurat, cerându-i oarecum iubirea, devine aici mult mai puternic la suprafață și mult mai fragil la interior. Ni se oferă perspective multiple asupra vieții ei și așa ajungem să punem la un loc piesele unui puzzle complicat și să aruncăm o privire mult mai amplă asupra minții acesteia, una deloc simplă și grav afectată de un eveniment din copilărie. Autoarea se bagă pe un teren minat, dar documentarea face romanul său să fie unul de neprețuit, căci aduce în discuția trauma unui copil, care lasă răni adânci în suflet atunci când este neglijată. Vâltoarea în care se aruncă în viața de adult este doar o consecință a ceea ce s-a petrecut atunci. Iar toată nebunia ce urmează e o împletire groaznică între trecut și prezent, iar asta face ca totul să fie mult mai greu de îndurat și să conducă la apariția personalităților multiple, ca un sistem de apărare.

În acest nou volum semnat Cezara Zamfir, o regăsim pe Amalia cea fragilă, numai că ni se oferă motivul. Copil fiind, a asistat la o relație disfuncțională între părinții ei, care a condus la fuga mamei alături de ea. Numai că acesta este punctul de plecare al declinului Amaliei: mama moare într-un accident de mașină, iar fetița de atunci, neglijată de tată, poartă întreaga vină pe umerii ei. Apoi, ea se transformă în adulta de mai târziu, care nu știe să iubească, cu toate ca se aruncă în diverse relații, și care fuge imediat ce observă că un bărbat îi devine mult mai apropiat. Asta până ajunge la Victor, bărbatul însurat care nu a avut multe de oferit și care a abandonat-o. Acesta este punctul de cotitură din viața ei de om matur, cu consecințe grave asupra psihicului ei de mai târziu.

Pentru că nu îl poate uita deloc pe Victor, Amalia simte nevoia de a evada din prezent, din cotidian, și de a fugi departe. Așa ajunge la Londra, la prietena ei, Ioana, cea care a susținut-o necondiționat întotdeauna. Poate mi-ar fi plăcut un pic mai mult să avem redată culoarea locală specifică Marii Britanii, însă autoarea a compensat din plin prin poveste. Amalia pare a fi în depresie, căci nu își revine deloc din șocul creat de pierderea iubirii. Așa ajunge la Sebastian, cel care, asemeni lui Andrei, fostul e terapeut, se va transforma în iubitul ei. Însă, ceea ce descoperă la terapie e șocant și dureros totodată: sentimentele reprimate încă din copilărie au condus la apariția unei alte personalități a Amaliei, Cassandra, un copil un pic sociopat. Ceea ce nu bănuiește nimeni, dar iese la suprafață într-un mod brutal în urma altui șoc din viața tinerei: o a treia personalitate, Victoria, femeia fatală. Când aceasta devine personalitatea dominantă, romanul psihologic cu accente romantice se transformă într-un thriller veritabil, căci Victoria vrea să se răzbune pe toți bărbații care au rănit-o pe Amalia și în principal pe Vicotor, iar ea nu are milă. E creația prin analogie a lui Victor.

Jocul măștilor este o lectură care te ține în priză de la prima și până la ultima pagină. Vrei să afli ce anume s-a întâmplat, cum se va termina totul, fapt care nu te lasă să abandonezi volumul din mâini. Este un adevărat montagne russe al sentimentelor, al emoțiilor, care te tulbură și te face să te gândești la lumea ta interioară, la câte ai de iertat, construit sau aflat. În fapt, întreaga lume e o mască, iar noi avem atât de multe jocuri de jucat și atât de multe măști de purtat…

• Titlu: Jocul măștilor
  • Autoare: Cezara Zamfir
  • Serie: Eu, cea de pe locul doi, volumul 2