COLLEEN HOOVER: DINTOTDEAUNA TU – RECENZIE

Ador cum scrie Colleen Hoover, mi se pare a fi o vrăjitoare a cuvântului scris, care știe cum să ia un clișeu banal și să îl transforme într-o poveste încărcată de emoție și de cele mai intense trăiri. Tocmai de aceea, nu puteam rata cea mai recentă apariție a ei din cadrul Epica Publishing, romanul Dintotdeauna tu. Îl așteptam ca pe pâinea caldă. Trebuia neapărat să îl am acasă. L-am citit dintr-o suflare, așa cum se întâmplă, de regulă, cu toate scrierile ei, însă, deși nu pot spune că a fost chiar o dezamăgire (mi se pare un cuvânt prea mare pentru orice scris de Colleen), recunosc că această nouă carte nu s-a ridicat în totalitate la nivelul așteptărilor mele. Este o poveste frumoasă, ce descrie relațiile interfamiliale, însă, parcă, pe alocuri, autoarea a lungit acțiunea în mod inutil. Lectura ar fi fost mult mai lejeră fără multe detalii ce se repetă la infinit. Și, în mod cert, nici finalul nu a fost exact pe placul meu, pare puțin grăbit, asta după ce întreaga carte a lungit orice fel de acțiune posibilă. Însă, să nu mă înțeglți greșit. Este o carte bună, dar nu excepțională, așa cum mă așteptam din partea lui Hoover.

Dintotdeauna tu este o poveste emoționantă, care reliefează legăturile de familie și modul în care o sarcină neprogramată, venită în adolescență, schimbă vieți și conduce la neîmplinire, trădare, nefericire și necunoaștere de sine. Este o adevărată lecție de viață atât pentru tinerii aflați la început de drum, cât și pentru părinți, care, poate, ar trebui să acorde o mai mare atenție adulților în devenire de lângă ei. Colleen Hoover vorbește despre regrete și despre oferirea unei a doua șanse, căci niciodată nu este prea târziu să îți urmezi sufletul și să o iei de la capăt. Autoarea împletește destinul a două personaje, mamă și fiică, Morgan și Clara, care par să treacă printr-o ciclicitate nedorită, pentru a ajunge în punctul în care amândouă își primesc morala și pot continua să trăiască fără oamenii pe care îi credeau a fi stâlpul lor în viață.

Dintotdeauna tu – trăiri intense, pierderi și regăsiri

Colleen Hoover ne oferă două perspective narative, fapt pe care deja știți că îl iubesc la o poveste: cea a mamei, care s-a pus pe sine pe locul doi imediat după ce a rămas însărcinată la vârsta de doar șaptesprezece ani, trăind doar pentru fiica și soțul său, și cea a fiicei, care nu se poate bucura de o copilărie normală, căci tatăl și mătușa ei, sprijinul său în viață, mor subit într-un tragic accident și o las fără busolă în viață. Autoarea tratează atât subiectul regăsirii după o pierdere grea, cât și pe cea a găsirii căii în viață după ce ai simțit gustul trădării și ai ajuns să te îndoiești de tot ceea ce ai trăit până în momentul în care întreaga ta existență a fost dată peste cap.

Morgan Grant nu prea a avut parte de copilăria aceea feerică din povești. Mama le-a cam abandonat atât pe ea, cât și pe sora sa mai mică, Jenny, iar ea a trebuit să preia atribuțiile ei, lăsându-se pe sine în plan secund de cele mai multe ori. Formează un cuplu cu Chris și cochetează, uneori, cu Jonah, iubitul surorii ei mai mici. Însă, totul se schimbă în momentul în care, la doar șaptesprezece ani, rămâne însărcinată și e nevoită să o ia de la capăt. Trăiește pentru soțul și copilul ei, nu își continuă studiile, nu se angajează, ci doar se pune în slujba celor dragi ei. Însă, când peste șaisprezece ani, Chris și Jenny mor într-un tragic accident, este nevoită să își pună în balanță întreaga viață. Jonah reapăruse și el în viețile tuturor, după ce fugise în urma căsătoriei ei cu Chris, după ce a avut o aventură cu Jenny, ce a condus la apariția lui Eliajah.

Moartea celor doi conduce la o răsturnare de situație pe care nimeni nu o prevăzuse. Jonah și Morgan se îndoiesc de tot și de toate și pare că au și de ce, pentru că simt din plin gustul trădării. Este mai greu însă să o rănești pe Clara, fata ei și a lui Chris, ce îi diviniza pe cei doi, dispăruți prematur, și își pierduse deja reperul în viață. În plus, moartea lor conduce la un dezechilibru major între Clara și mama sa, căci pare că liantul a fost distrus.

Clara devine o adolescentă extrem de rebelă. Se pierde pe sine de multe ori și nu reușește să nu se scufunde în diverse vicii. În plus, se aruncă într-o relație cu băiatul care i-a fost interzis cu patimă. Pare că așa poate îndura un pic mai bine adevărurile care se rostogolesc asupra ei zi de zi, ca o avalanșă. Este greu să se regăsească una pe alta, mai ales când durerea și dorința de a se proteja una pe alta le împiedică să rostească cu voce tare adevărul complet.

Dintotdeauna tu este un roman mult mai complex decât vi l-am prezentat eu. Abundă în dialoguri minunat construite și în meditații profunde asupra vieții și a morții. Povestea în sine emoționează și te face să pui propria viață în perspectivă. Și nu poți să nu te gândești cum ai profita de situație dacă ar fi să primești o a doua șansă.

• Titlu: Dintotdeauna tu
  • Autor: Colleen Hoover
  • Titlu original: Regretting You