CAROLINE KEPNES: TU – RECENZIE

Cred că sunt printre singurele persoane care nu au citit deloc seria lui Caroline KepnesTu. Mi s-a părut că este prea multă tevatură în jurul ei la momentul apariției și a stat cam multișor pe rafturile bibliotecii până când i-a venit rândul la citit. A apărut și serialul pe Netflix și am zis să îi dau o șansă în cele din urmă. Regret acum că nu am ajuns la cartea asta mai de mult, pentru că mi-a plăcut la nebunie modul în care autoarea și-a conturat acțiunea, iar perspectiva din care este povestit totul este inedită și destul de neobișnuită pentru un thriller psihologic. De regulă, victima este în prim plan, iar tu, cititorul, parcurgi o serie de indicii pentru a afla vinovatul. Aici, lucrurile se schimbă, pentru că aflăm punctul de vedere al ucigașului, iar, pe alocuri, parcă ajungi să îi înțelegi oarecum reacțiile, ceea ce e șocant, căci este un psihopat. Dar autoarea știe să își prezinte personajul atât de fascinant, încât, dincolo de fiorul pe șira spinării, ajungi să fii captivat de mintea diabolică. Ar fi bun de un studiu de caz.

Tu este un thriller extrem de autentic, care te determină să pătrunzi fără jenă în mintea unui om bolnav, care ajunge să își dezvolte obsesiile până la paroxism. Autoarea ne aduce în case, prin intermediul poveștii sale, un criminal cu sânge rece, un bărbat lipsit de scrupule, care, totuși, pare să aibă motivațiile perfecte pentru a acționa așa cum o face. Și da, acționează total anapoda, se aruncă înainte cu o violență înspăimântătoare atunci când lucrurile nu ies așa cum și le imagina el, dar pare că face totul pe fondul respingerii de care a avut parte întreaga lui viață, începând de la părinți și continuând cu șeful său, care, oarecum, l-a adoptat. Însă, atașamentele sale absolute, obsesiile legate de anumite persoane, acțiunile sale deviante, violența îmbrăcată în eleganță, agresivitatea mascată de compasiune, răul motivat de intențiile bune te fac să pătrunzi parcă în mintea sa și să realizezi că boala sa nu prea are leac. Și asta este cel mai minunat legat de cartea asta: posibilitatea de a vedea perspectiva agresorului, modul lui de gândire și pașii pe care îi face, în ciuda iubirii pe care declară că o poartă în suflet. Amestecul acesta dulce-amărui dintre plăcere și teroare, iubire și neiubire, eleganță și vulgar, compasiune și violență extremă te face să adori pur și simplu cartea.

Tu – un joc perpetuu al obsesiei și un comportament dual

Caroline Kepnes nu are un stil foarte elaborat, însă, prin modul său de a spune povești, reușește să te captiveze și să îi devii cititor fidel. Aduce în prim plan două personaje ce par antagoniste: un bărbat șarmant, dar violent în comportament, și o tânără studentă frumoasă, cu o figură angelică, dar care, în esență, sunt la fel de puțin demne de iubit. Joe și Beck par a se afla la poli total opuși, dar, pe măsură ce înaintezi cu lectura, le observi comportamentele deviante și duale, care te fac să te îndoiești de integritatea lor. Da, în principiu, avem parte de un psihopat și obiectul obsesiei sale, însă, în realitate, niciunul dintre ei nu pare întreg din punct de vedere psihic.

Joe și Beck sunt construiți atât de vii și poartă niște dialoguri atât de spumoase și de inteligente, încât te atrag în jocul lor de-a șoarecele și pisica, de-a rațele și vânătorul. Povestea lor e simplă. Joe a fost ajutor de librar până când domnul Mooney s-a pensionat, acum, el e șeful. Beck este studentă și scriitoare aspirantă, are un cont cu mulți urmăritori și postează mereu despre cât de cool și fericită este viața ei. Cei doi se întâlnesc pur întâmplător la librăria unde lucrează Joe. O simplă carte declanșează întreg iadul de mai apoi. Pentru că Joe are impresia că Beck este jumătatea lui perfectă și că lectura aleasă de aceasta este un fel de flirt, ajunge să o urmărească și să se și vadă ca fiind un cuplu, în ciuda faptului că s-au văzut doar o singură dată. De aici și până la a deveni un stalker veritabil este doar un singur pas. Joe pătrunde prin efracție în casa fetei și a prietenelor ei, îi fură telefonul pentru a reuși să îi controleze orice mesaj, pentru ca, într-un final, să devină omul din umbră. Știe tot ce mișcă, tot ce face, cu cine se întâlnește, iar Joe are preferințe: nu îi place ca anumiți oameni să fie în preajma iubitei sale. Unele par nocive, așa că trebuie să dispară. Problemele apar când nici Beck nu este chiar cine pretinde că este. E imaginea femeii fatale, care e conștientă de frumusețea ei și se folosește de acest lucru pentru a obține beneficiile materiale atât de dorite. Dacă mai poți strecura și un tată mort pe parcurs, pentru impresie și dramatism artistic, este cu atât mai bine.

Nu poți empatiza prea tare cu niciunul dintre personaje, cu toate că, dacă e să o spun pe aia dreaptă, încă de la început parcă l-am plăcut mai tare pe Joe, în ciuda minții sale bolnave. Da, știu, poate nu e tocmai ideal să ai un crush cu un personaj negativ, dar în cazul lui s-a întâmplat. Nu are studii academice, dar a citit mai mult decât cei din jur, inclusiv Beck. Nu se preface, el își face scenarii și le aplică. Poate unele sunt fanteziste, dar tot ceea ce își dorește este un  strop de iubire. A avut parte de o familie disfuncțională încă de mic, asemenea lui Beck, dar, spre deosebire de ea, care se ascunde în prefăcătorie și sex cu primul venit, inclusiv cu terapeutul ei, el se ascunde în obsesiile și fanteziile din mintea sa. Urmărește chiar și cel mai mic detaliu, se impregnează cu întreaga ființă a celei pe care o iubește și este pregătit să distrugă tot ceea ce crede el că îl ține departe de aceasta. Da, este un mod bolnav de a vedea lucrurile, dar autoarea, prin  oferirea perspectivei narative din partea lui, te face să vrei să înțelegi de ce face tot ceea ce face, de ce acționează în acel mod încărcat de obsesie și de dorința de a lega cu forța pe cineva de el.

Cred că tocmai modul în care este prezentat totul te face să iubești cartea. Începuse destul de lent și aveam impresia că nu îmi va plăcea, însă, acțiunea de mai târziu m-a făcut să vreau să aflu mai multe. Nu e tocmai facil să faci studiu de caz pe un om bolnav, mai ales când acesta este Joe, un tip absolut banal, în care ți-ai pune toată încrederea în mod normal, dar care are grave probleme de atașament și de înțelegere a relațiilor interumane. Te pune pe gânduri, pentru că te gândești câți asemenea oameni ai întâlnit în viața de zi cu zi, câți sunt intruși în viața ta, câți ochi din umbră există, mai ales într-o eră a tehnologiei avansate. Nu ai cum să nu te înspăimânți puțin și să te temi să te mai oferi pe tavă celor din jur mai apoi. Nu cu ușurință, cel puțin. Miriade de astfel de sentimente a stârnit cartea asta în mine și asta o transformă în ochii mei într-o carte bună, la care sunt sigură că voi dori să mai revin, măcar în scurte vizite, și pe viitor.

Tu este o lectură captivantă, care reușește să te fascineze prin puterea cu care autoarea își construiește personajele, extrem de credibile și de naturale, prin fina analiză a firii umane și prin toate elementele psihologice care te fac să te întrebi în ce lume nebună trăim de fapt.

• Titlu: Tu
  • Autor: Caroline Kepnes
  • Titlu original: You