NINA DE PASS: UN AN FĂRĂ TINE – RECENZIE

Nu credeam că mă voi mai putea bucura atât de tare ca în trecut de cărțile young adult cum o făceam în trecut, pentru că, na, nu mai am chiar vârsta necesară pentru ele, însă noua colecție Leda Edge – Corinteens m-a făcut să îmi schimb puțin părerea și perspectivele. Aduce pe piață autori mai puțin cunoscuți, dar extrem de talentați, care reușesc să te facă să îți dorești să te cufunzi cu totul între paginile sale. Cu ajutorul prietenilor de la Libris, am reușit să pun mâna pe Un an fără tine de Nina de Pass. Cum nu știam nimic nici despre autoare, nici despre carte, m-am lăsat ghidată de coperta feerică (da, știu, sunt vinovată, dar nu regret deloc). S-a dovedit că interiorul este cu mult mai frumos decât minunăția observată inițial. Cartea asta a reușit să mă surprindă extrem de plăcut și să mă facă să nu mă pot desprinde foarte ușor de povestea sa, nici măcar acum, când am ajuns la sfârșit. Mintea îmi este încă ancorată acolo.

Un an fără tine este genul acela de carte care te face să pui lucrurile în perspectivă, îți aduce fiori reci în tot corpul, îți îngheață sângele în vene și multe lacrimi în ochi și în suflet. Este tipul de roman de care te îndrăgostești în  mod iremediabil, fapt care te face să devii parte din el. Nu te saturi citind și, la final, nu îl termini tu pe el, ci el pe tine. Emoțional. Sufletește. Ba chiar și mintal.

Nina de Pass scrie o poveste cu și despre adolescenți, dar reușește din plin să treacă peste barierele impuse uneori de acest gen literar și să construiască o lume a întunericului, din care personajele sale cu greu reușesc să mai iasă la suprafață. Trec prin focurile iadului, cu toate că sunt adunate toate într-un loc aproape ireal, numit oarecum ironic Speranța. Cei de aici sunt adolescenți cu sufletele bucăți și inimile frânte, care aproape nu mai știu cum e să zbori spre înalt. Cum e să ai visuri, speranțe, cum să iubești, să fii fericit și să te bucuri de viață. Pentru ei nu viitorul primează, ci trecutul, în care se afundă cu aripi frânte. Totul e un abis care îi obligă să se autoanalizeze, uitând că, în definitiv, toate se petrec cu un motiv și că nu totul depinde de tine pe lumea asta. Faci tot ce poți, te străduiești, dai ce e mai bun  din tine, dar, uneori, mai și greșești sau viața te trântește cu putere la pământ. Însă totul e un șir de alegeri și tu ai datoria să fii responsabil doar pentru ceea ce aleg.

Un an fără tine – terapie prin iubire

Se spune că iubirea are darul de a învinge totul, iar cartea asta dovedește lucrul acesta din plin. Nu renunți la oameni atunci când îi vezi la pământ. Nu îi iei în serios când, în momente de cumpănă, te resping, ci atunci ești mai mult alături de ei și le dăruiești iubire și înțelegere, precum și un umăr pe care să plângă.

Un an fără tine este romanul prieteniilor adevărate, născute din adânci suferinți, este cartea pierderilor și a regăsirilor de sine, este despre durere fără margini, care nu poate fi alinată, și despre suflete chinuite, ce nu sunt lăsate să se piardă definitiv. Este un roman al terapiei prin iubire și a vindecării prin oferirea de bucăți din puzzle-ul interior oamenilor atât de devotați, care nu renunță la tine nici măcar atunci când tu însuți ai făcut-o.

Cara era o adolescentă ca oricare alta. Părinții ei divorțaseră în urmă cu ceva ani, iar asta a adus-o în America, în San Francisco, alături de mama, tatăl vitreg și frații ei gemeni. Însă peste asta a putut trece. Este o fată populară, înconjurată de prietene, cu care a inventat limbaje secrete. Îi plac petrecerile și iubește să cucerească băieți, pentru a își demonstra că poate. Și o iubește pe G, prietena ei cea mai bună. Numai că, în ajunul Anului Nou, un camion le spulberă toate visurile de copii. G moare, iar Cara era la volan. Iar asta o face să fie sufocată de vină.

Nouă luni mai târziu, nu își poate relua viața normală. Într-o încercare disperată de a o scoate din abisul emoțional în care fiica sa pare să se scufunde tot mai adânc, fără posibilitatea de a ieși la suprafață, mama o trimite pe Cara peste ocean, în Elveția, la școala numită Speranța, un loc izolat, care a adunat la un loc multe suflete încarcerate de durere.

Aici, începe procesul ei de vindecare. Este o luptă grea, dură, care lasă urme și răni adânci. Dar Cara nu mai este singură. Îi are alături pe Ren, Hector și Fred. Și Doamne cât am putut să ador relația dintre ei, modul în care niște copii au știut să fie prieten, stâlp de sprijin și ascultători fini atunci când Cara a avut nevoie, cu toate că și ei au propriile poveri de dus în spate! Dincolo de orice, romanul este unul al descoperirii de sine, al prieteniei și devotamentului. Și te face să îți amintești cum era când erai adolescent. Câte temeri se nășteau din nimic și câte dureri aveai de înfruntat! Însă, aici, Cara își găsește colacul ei de salvare, iar modul în care se redescoperă pe sine nu este unul ușor, dar este minunat descris, încât râzi și plângi alături de ea și te pierzi prin hățișul de sentimente.

Un an fără tine este un roman inițiatic, al refacerii din propria cenușă după durerile cele mai mari, despre prietenie, încredere, vinovăție și posibilitatea de a te descoperi pe tine în marea de incertitudini și de visuri spulberate. Un roman feeric, frumos scris și încântător ca poveste. Recomand cu căldură! ❤

• Titlu: Un an fără tine
  • Autor: Nina de Pass
  • Titlu original: The Year After You