THOMAS KENEALLY: LISTA LUI SCHINDLER – RECENZIE

Unele cărți sunt extrem de greu de transpus în cuvinte. Au o greutate a lor, care face că orice cuvânt pe care îl așterni pe fila albă să își piardă din semnificații. Iar atunci când vorbim despre un roman arhicunoscut, dar extrem de puțin citit și analizat, din cauza filmului cu același nume al lui Spielberg, atunci misiunea ta, ca recenzent, devine încă și mai dificilă. Cuvintele ți se plimbă cu o repeziciune fantastică prin minte, urli efectiv așa cum ai făcut toată cartea, te așezi în fața laptopului și te blochezi, pentru că nu ești sigur cât poți să spui și cât să îi lași pe cititorii tăi să descopere singuri. Apare un fel de nod în gât de fiecare dată când te gândești la scrierea asta și o lacrimă în colțul ochiului în mod involuntar. Și da, știu că nu v-ați prins încă despre ce este vorba, dar vă spun imediat. Aveți răbdare cu mine, pentru că sufletul încă îmi plânge după ce am închis ultima pagină și gândul îmi este încă ancorat acolo, în lumea aia dură și lipsită de sens. Un fel de păcălici al normalității, care se aseamănă destul de tare cu absența sensului în traiul de zi cu zi astăzi, chit că la un alt nivel.

Luna trecută am văzut pe Libris Lista lui Schindler, cartea de care mă feresc cu o religiozitate aparte de ani buni. O știu, mi-a  mai trecut prin mâini, dar am ales să stau departe de ea. Știu filmul, ale cărui imagini au reușit să mă șocheze la cel mai înalt nivel posibil, dar romanul l-am tot ocolit din principiu. Știam că trebuie să mă înarmez cu mult curaj pentru ea. Și am avut atât de mare dreptate! E dură, dureroasă, dar, Doamne, atât de bună! Însă cartea clar este peste film, detaliile de aici nu au reușit să fie cuprinse nici pe departe în ecranizare. Deci, dacă acolo credeți că totul e dur, atunci imaginați-vă de zece ori pe puțin mai mult ororile descrise acolo. Thomas Keneally a dus totul la nivel de artă și a transformat viața unui om într-o capodoperă. Nu reușești să o citești dintr-o suflare, ai nevoie de pauze bune, eventual de alte cărți pe lângă, pentru a reuși să o duci la capăt. Dar merită din plin, chit că te termină emoțional teribil.

Lista lui Schindler este o carte document, o adevărată radiografie a unei lumi demult apuse, dar al cărei ecou încă reverberează puternic în momentul prezent. Prezintă perioada nazistă, cu ororile ei teribile, urmărind viața unui singur om, Oskar Schindler. Dar ce om! Unul care, deși face parte din Partidul Nazist și este arian pur, luptă cu toată forța și cu orice mijloc posibil pentru eliberarea evreilor. Și reușește să salveze nu mai puțin de 1100 de suflete prin tenacitate, viclenie și iubire de aproape. Dovedește că, în marea aceea învolburată, au existat și persoane dispuse să vadă în evrei ființe reale, foști prieteni, camarazi, lucrători de pe urma cărora câștigi bani buni. Dincolo de aspectele frivole ale vieții sale, căci nu a fost un sfânt, Schindler a reușit să transforme lista oamenilor salvați într-una a vieții, care a făcut istorie, rămânând peste timp. Nici nu mai contează că decenii mai târziu a fost huiduit de propriii semeni, că a vrut să se sinucidă din cauza asta, dar nu a vrut să le dea satisfacție. A reușit la final să fie înmormântat la Ierusalim, într-un stil mare, caracteristic lui, căci niciun alt membru al Partidului Nazist nu a mai reușit performanța asta.

Oskar Schindler – o personalitate controversată

Thomas Keneally urmărește cu o fidelitate aproape obsedantă viața lui Oskar Schindler. A apelat la mărturiile celor care l-au cunoscut, la cele scrise de Schindler însuși, la cele rămase în baze reale, iar unde detaliile lipseau, nu se teme să afirme că nu se știe sigur, astfel încât să nu te simți mințit mai apoi. Și îl creionează pe Oskar cu o forță nedisimulată, cu lumini și umbre, cu zbateri între patimile acestei vieți și cu mila față de evreii aspru loviți de soartă. Pus în oglindă, pare să însumeze două personalități într-una singură, una aspră, desfrânată, plină de păcate, și una în care se zbate, punându-și propria viață în pericol, pentru a îi salva pe alții. Și poate că tocmai modul lui de a fi, atât de dur și de uman totodată, l-au făcut să supraviețuiască uneia dintre cele mai dure pagini ale istoriei recente.

Oskar Schindler este un afemeiat notoriu. Își lasă nevasta convenabil acasă, la mii de kilometri departe de el, și se dedă desfrâului, trăind cu orice femeie îi iese în cale. Și e epic momentul în care adevărata soție vine la Cracovia, locul unde își dezvoltă afacerea, iar aceasta este detronată de una dintre multele amante, considerată stăpâna de drept a casei Schindler. Alcoolul îi este prieten bun, dar, oarecum, acesta îl ajută să supraviețuiască în nebunia din jur. Îi calmează oarecum spiritul și îl face să evadez puțin din sumbrul și fatidicul tuturor situațiilor dorite. E un industriaș micuț, dar care reușește să crească cu viziune și mituindu-i pe cei din jur, cu sume exorbitante, doar pentru a ajunge acolo unde își dorește. Însă Emalia lui se va dovedi adevăratul Paradis pe Pământ a evreilor din  Cracovia, locul mult visat de toți cei prigoniți, care făceau calcule diverse și ar fi dat orice doar pentru a ajunge acolo.

Schindler le oferă salvarea, le promite protecție și un trai mai bun, ceea ce nu e puțin lucru în mijlocul iadului pe care îl trăiesc zi de zi. Trăiesc în gheotu, li se confiscă averea, sunt uciși pe capete, alungati de colo colo, duși în lagăre de concentrare, unde aproape nici cei mai puternici nu reușesc să supraviețuiască, sunt tratați mai rău ca animalele, dar privesc cu speranță spre Emalia și, mai târziu, spre lagărul înființat de Schindler pentru oamenii lui. De fapt, aceasta e scuza lui, susține că nu îl interesează soarta evreilor, că vrea doar să știe că afacerea nu îi este afectată, însă luptă pentru ei cu bani, cu mijloace, cu mită, cu pierderea libertății pe termen scurt, cu orice, doar pentru ca lor să le fie bine. Ba chiar permite practicarea ritualurilor specific iudaice unde este cazul, în interiorul fabricii sale. Are acoperirea cea mai bună și influența cea mai mare și, totuși, nu se pune pe sine la adăpost, deși i-ar fi fost ușor, ci ridică viețile evreilor de lângă ei la nivel de totem și îi salvează pe toți cei 1100 de muncitori ai săi până la final.

Singurul mister pentru mine este ce a declanșat toată această nebunie a lui, acest adevărat stindard al curajului. Pentru că, undeva, s-a produs declicul. E un copil crescut în lux și duce o viață de huzur și ca adult. Nu are nevoie de complicații, și totuși și le aduce de bună voie în viața sa. Poate copiii evreilor cu care a crescut, poate slujnica lui Amon Goeth, Helen, cea veșnic batjocorită și lovită, sau Genia, fetița cu palton roșu care îi fentează pe evrei. Sau poate întreaga situație trezește omul din el, și mila, și compasiunea, și îndârjirea împotriva unui sistem care minte. Nu e ușor să citești despre viața în ghetou, despre exterminarea în masă a evreilor chiar pe străzile civilizate ale Cracoviei, despre copiii aceea tăcuți, deveniți umbre, despre oamenii transformați în vite de schimb, despre trenurile morții, despre lagărele de exterminare. Totul este extrem de viu descris, așa că dacă sunteți mai slabi de înger, cartea asta nu e pentru voi. Nu e ficțiune, e o carte document care surprinde o istorie extrem de brutală din istoria Cracoviei, care nu are cum să te lase același la final. Te transformă, te face una cu pământul, te calcă în picioare emoțional, dar te lasă cu un mic triumf final, pentru că un singur om a putut face ceva. Și poate dacă ar fi fost mai mulți ca el, Holocaustul ar fi fost doar un mit.

Lista lui Schindler este o carte răvășitoare, o poveste despre un om devenit legendă, care e reușit să facă diferența într-o lume a violenței fără margini, în care ființele umane devin călăi și de o răutate cruntă față de cei cu care altă dată împărțeau o viață. Este o poveste pe care sigur nu poți să o uiți.

PS: Pentru că am primit un pont, îmi adun curajul și citesc și alte cărți existente despre viața lui Schindler. Am primit un pont spre cartea soției sale, care sunt sigură că este delicios de citit. 😊

• Titlu: Lista lui Schindler
  • Autor: Thomas Keneally
  • Titlu original: Schindler`s List
  • Traducere: Faur Agachi
  • Editura: Orizonturi
  • Categorie: Romane inspirate de Holocaust
  • Număr de pagini: 432
  • Anul apariției: 2006

Cartea o puteți achiziționa și voi de pe site-ul Libris.

2 gânduri despre ”THOMAS KENEALLY: LISTA LUI SCHINDLER – RECENZIE

1. simonamihutiu zice:

Oricât de greu ar fi, cred că orice tânăr ar trebui să își impună să citească măcar o carte document, cum este și aceasta, cin următoarele teme: Holocaust, Gulagul rusesc, Comunism ăn perioada sa cea mai cruntă a abuzurilor, al II-lea Război Mondial (din fiecare temă câte una). De ce? Pentru că aceste nenorociri s-au întâmplat, au fost reale, deși par s.f.-uri pentru cei care nu au prins acele vremuri. Și, chiar dacă se zice că istoria se repetă, AȘA CEVA NU AR MAI TREBUI SĂ SE REPETE NICIODATĂ ȘI ÎN NICIO PARTE A GLOBULUI, CU NICIUN POPOR! Istoria trebuie învățată așa cum a fost pentru a cunoaște cauzele care au condus la apariția lor.