CYNTHIA ORSZAG: ART NOUVEAU – PRERECENZIE

Îmi doream de ceva timp să descopăr ceva scris de Cynthia Orszag, numai că timpul nu este tocmai cel mai bun prieten al meu și nu am reușit să ajung încă să o citesc, cu toate că primul ei roman publicat la editura Velvet Story, Scrum în vânt, se află în biblioteca mea aproape de când a apărut. Însă, zilele acestea curiozitatea mea a fost satisfăcută din plin, când am reușit să citesc noua ei carte, disponibilă deja pentru precomandă pe site-ul editurii. Nu știam sincer la ce anume să mă aștept, ce gen literar abordează autoarea, ce stil. Totul a fost alb în mintea mea, fapt pentru care am purces la citirea lui fără a ști nimic. Am vrut doar să mă las surprinsă, iar autoarea a reușit să facă asta din plin, modificând cu totul preconcepția conform căreia autorii de la noi, mai ales cei care au scris pe platforma Wattpad, își plasează acțiunea numai pe meleaguri străine. Nu, Cynthia nu face asta, ci ne întoarce într-un mod minunat spre unul dintre simbolurile de marcă ale noastre și anume cazinoul din Constanța.

Art Nouveau este o bijuterie literară, care reușește să te încânte prin povestea sa și să te prindă sub vraja sa de la ultima și până la ultima pagină. Te pierzi pe malul mării și citești cu sufletul la gură despre unul dintre miturile mari ale lumii: acela al cântecului sirenelor și al efectului pe care acesta îl are asupra celor care îl aud, ademenindu-i în adâncuri, plutind pe spuma mării. Autoarea reușește să țină balanța dreaptă între legendă și realitate, purtându-ne pe aripi de vis printre iluzii și visuri, printre dureri și taine, printre bucurii și iubiri atipice. Ne oferă în doze potrivite o poveste desprinsă parcă din alte timpuri, cu valențe de basm, dar de o forță pe care cu greu i-o bănuiești atunci când începi să îi citești cartea.

Art Nouveau – legende, mituri și iubiri de poveste

Romanul reușește să te încânte cu o poveste de dragoste atipică, născută pe malurile iluzorii ale unor interese meschine. Dincolo de aceasta, reinterpretează mitul sirenelor într-un mod absolut feeric. Cynthia Orszag reușește să ne poarte pașii pe străduțele Parisului, acolo unde începe aventura tânărului Leon, pentru a ne întoarce cu dibăcie spre plaiurile mioritice, tocmai în Constanța, unde se țese o adevărată istorie în jurul cazinoului. Acesta devine un fel de spațiu transcendental, unde magia este posibilă, iar eleganța este la ea acasă. Este punctul central, care face ca orice să fie posibil, chiar și prezența ființelor supranaturale, subtil strecurate printre oameni.

Laitmotivul care stă la baza cărții este un tablou pe care bunicul lui Leon și-l dorește cu ardoare și despre care acesta vorbește cu o adorație vecină cu obsesia. În jurul lui, autoarea țese întreaga carte, plasându-ne la granița dintre real și fantastic, dintre terestru și acvatic, dintre ancorarea în planul uman și transpunerea într-un univers ce pare aproape ireal. După acesta pleacă Leon în  România, sperând din suflet să îl descopere, deși toți spun că acesta nu există, pentru a se bucura de tot confortul oferit de averea bunicului său, cu care nu are o relație foarte bună. Interesul material stă la baza cercetărilor și căutărilor sale, însă, pe măsură ce investigația în privința acestei opere de artă înaintează, modul său de a aborda viața și de a se raporta la realitatea imediată se schimbă, iar egoismul se transformă în generozitate.

Leon ajunge în România alături de prietenul său, Pierre, cel care îi cunoaște toate aventurile cu diferite femei și iubirea pentru lux. Odată cazat la Constanța, începe un fel de traseu inițiatic, care îl poartă printre legende și mituri, făcându-l la final să devină o cu totul altă persoană. Aventura lui începe chiar în interiorul cazinoului, unde este atras de tânăra Zoe. Din vorbă în vorbă, încep să iasă la întâlniri, iar Leon chiar crede că ea este ajutorul său în aflarea misterului tabloului. Într-un fel, el se folosește de tânăra de doar optsprezece ani pentru a își atinge scopul, însă, lucrurile devin mult mai complexe când totul se complică și căutarea aceasta inițial nevinovată devine un joc de-a viața și de-a moartea.

Zoe nu este ceea ce pare, la fel și prietena sa, Elena. Ele pot transforma apa în diamante și ademeni bărbații în abisul înspumat al mării. Este o fiică a mării, care, asemenea lui Ariel din basmele copilăriei noastre, visează la o iubire pură, care să o scoată din condiția sa naturală și să o ajute să evadeze, ajungând o actriță celebră. Însă lucrurile se complică odată cu găsirea picturii, căci Mina, sirena din interiorul operei de artă, încă ademenește bărbații, ca o lostriță, și îi face să se piardă cu totul și să se dedea plăcerii și dorinței acesteia.

Din momentul în care obiectul căutat este găsit, romanul se transformă, iar misterul irumpe dintre paginile sale. Acțiunea devine extrem de alertă, în conformitate cu trăirile personajelor, căci acestea duc o cursă contra cronometru, luptând pentru a învinge moartea. Blestemul se abate asupra lor și doar unul dintre ei poate rămâne în viață. Totul devine acum un joc al alegerilor și citești cu sufletul la gură pentru a afla deznodământul, făcându-ți în același timp o mulțime de scenarii în minte. Cine iese izbânditor la final rămâne de aflat.

Art Nouveau este clar un roman de atmosferă, de o eleganță aparte, care poate fi asemănat fără putință de a greși cu operele marilor clasici. Are un  ritm alert și un stil care te prinde, o frumusețe răpitoare, o măiestrie în spunerea poveștii și un suspans care te face să vrei să afli mai mult. Mereu mai mult. Te pierzi pur și simplu în universul magic creat de autoare și rămâi ancorat acolo mult timp după ce ai terminat de citit. Cartea aceasta este dovada clară că esențele tari se țin în sticluțe mici. Recomand cu căldură!

• Titlu: Art Nouveau
  • Autor: Cynthia Orszag
  • Editura: Velvet Story