GEORGIANA LAURA GHEORGHE: CUFĂRUL VIEȚII – RECENZIE

Viața noastră din ultimul an a devenit un tăvălug al emoțiilor și o mare incertitudine, căci nu suntem siguri ce va aduce cu sine ziua de mâine și ce restricții ne așteaptă sau ce noi reglementări. Poate tocmai de aceea, mă bucur extrem de tare că pot evada prin intermediul cărților și că îmi pot găsi refugiu în paginile feerice ale cărților. Aș fi mult mai săracă fără posibilitatea de a mă refugia printre cuvinte. Iar printre toate acestea, un rol extrem de important îl joacă poezia, spre care mă întorc mult mai frecvent acum decât în trecut. Este balsam pentru suflet și zbor liber cu aripile larg deschise spre cele mai înalte zări. Este liniște și bucurie, exaltare și întoarcere spre sine.

Zilele acestea am petrecut clipe minunate în compania unui autor de o sensibilitate aparte, care știe să țină cumpăna dreaptă între rațiune și emoție, descriind cu o acuratețe de invidiat problematicile cele mai pregnante ale vieții: Georgiana Laura Gheorghe. Cartea sa, în ediție bilingvă, Cufărul vieții, este o adevărată încântare pentru suflet și un bun companion în serile târzii și calde de vară. Poeziile cuprinse în interiorul acestuia au o muzicalitate aparte, care te sensibilizează și te poartă vrăjit printre trăiri intense, cu care nu ai cum să nu rezonezi. Este o cărticică mică în ceea ce privește întinderea, dar mare ca esență. Autoarea descrie comorile vieții, ascunse cu măiestrie în cel mai măreț cufăr, numit viață:

„Undeva, într-un pod prăfuit,

Există un cufăr vechi din lemn

Plin de comorile inestimabile ale vieții

Care au fost uitate de mult de oamenii grăbiți.”

Cufărul vieții – o radiografie a existenței pe acest Pământ

Volumul de față, scris într-o formă modernă, care îi conferă poeziei Georgianei Gheorghe unicitate, cuprinde în versuri fine cele mai pregnante problematici ale existenței pe care o parcurgem pe acest Pământ. Lirica de față ne poartă pașii printre etapele de bază ale omului: iubirea, care îmbracă diverse forme, de la cea pentru părinți la cea pentru soț și credința, pentru a se întoarce apoi spre elementele care fac viața mai plăcută pe acest pământ: muzica, arta, poezia, și, nu în ultimul rând, spre a avea un loc căruia să îi spui acasă, cu care să te mândrești și ale cărui tradiții să le respecți ca pe ceva sfânt:

„Băieți și fete în costume populare

Pictate de natură și de Dumnezeu,

Cu toții se adună

În jurul bunicilor pentru

A le asculta poveștile

Cu folclorul românesc,

Tradiții, datini, obiceiuri,

Sfinți și îngeri, viteji români

Și frumusețile din Grădinile Maicii Domnului.

După o masă sănătoasă

Și încă o horă,

Cu toții se bucură că sunt români.”

Cred că tocmai aceste forme de exprimare a dragostei poetei față de glie, de  tradiții, de folclor, de limba strămoșească fac deliciul volumului de față. Iubirea de neam și de patrie este pregnantă în poeziile Georgianei Gheorghe, fapt care îi transformă versurile într-o făclie luminând cu putere peste întunericul ce se mai lasă uneori peste acest popor. Este o reîntoarcere spre valorile învățate de la părinții și bunicii noștri, spre ceea ce ne definește ca români. Iar dintre toate, mândră și cu o dulceață aparte, răsare limba românească:

„Una din căile de exprimare a culturii

Neamului nostru drag,

Giuvaierul din lada cu zestre a româncelor,

Tricolorul purtat cu mândrie de ostași.”

Dintre toate acestea, se ridică falnic poetul, „pe valurile muzicii”, plutind „cu barca liniștită ~ Așteptând să acostez ~ Pe o insulă fantastică.” Suferința poetului, suflet sensibil printre toate urâțeniile lumii, este vie, palpabilă, dar numai din marile suferințe se pot naște cele mai arzătoare poezii, care „începe să scrie ~ Ceea ce simte pe hârtie.”

Cufărul vieții este un volum de poezie minunat, care te poartă pe aripi de vis printre problemele vieții, oferindu-ți soluția de a ieși cu bine din toate: iubirea, credința, poezia și, nu în ultimul rând, arta. Frumos organizat, însoțit de desene gingașe și de emoție așternută pe hârtie, volumul de față este un companion sigur pentru orice suflet sensibil.

Un gând despre ”GEORGIANA LAURA GHEORGHE: CUFĂRUL VIEȚII – RECENZIE