MATT HAIG: EVIE ȘI ANIMALELE – RECENZIE

Matt Haig este clar unul dintre autorii mei preferați. Cărțile sale, atât cele pentru adulți, cât și cele pentru copii, sunt un adevărat festin pentru suflet. Oferă pozitivism, lecții de viață, fericire la pachet cu o poveste frumoasă, care te încântă și te trece prin toate stările posibile. Îl urmăresc pe rețelele de socializare și, din cărțile de dezvoltare personală, știu că a trecut prin găuri negre până să iasă la suprafață toată această bucurie pentru suflet, așa că îl citesc cu și mai mare drag, pentru că știu ce înseamnă lucrul cu întunericul din tine. Și da, cu siguranță scrisul poate fi considerată una dintre cele mai minunate forme de terapie.

Evie și animalele este o carte pentru copii, de care te bucuri în egală măsură la vârstă adultă, când îți dorești să fi avut asemenea volume atunci când erai mic, cu un design absolut minunat și cu o poveste pe măsură. Romanul acesta este o adevărată încântare, îndemnând pe toată lumea să conștientizeze problemele lumii în care trăim și să ia măsuri pentru conservarea tuturor speciilor de animale și, în egală măsură, protejarea mediului înconjurător, pentru a învăța să trăim în pace unii cu alții, ființă cuvântătoare și necuvântătoare.

Cartea este o călătorie inițiatică spre cunoașterea și acceptarea de sine, în ciuda tuturor diferențelor care te pot face să pari un ciudat într-o mare de oameni trași parcă toți la indigo. Fiecare vine pe acest pământ înzestrat cu un anumit har, un dar divin care îl face unic și special, iar acest lucru nu ar trebui ascuns de teama judecății celor din jur. Să strălucim din interior, să fim cei care suntem cu adevărat, pentru că numai astfel reușim să lăsăm o dâră de lumină și de speranță în jurul nostru, transformând lumea într-un loc mai bun și mai propice viețuirii în armonie:

„- Demonstrează-mi! a provocat-o el. Demonstrează-mi că nu ești o simplă…

– Ciudată?

– Păi, EU ȘTIU că ești ciudată. Dar, la urma urmei, și eu sunt un ciudat. Ciudățenia e calea corectă. În special într-o școală ticsită de elevi normali și dezgustători.”

Evie și animalele – despre prietenia adevărată și comuniunea cu mediul înconjurător

Matt Haig își construiește romanul sub forma unui basm modern și cred că acest fapt este cel care îi asigură autenticitatea și transformă povestea sa într-una care cucerește fiecare cititor în parte, mic sau mare. Există o fetiță cu puteri speciale, care are de înfruntat demonii interiori, ce o fac să nu creadă în harul său atunci când este judecată puțin cam aspru de cei din jur și catalogată ca fiind ciudată, și răul exterior, reprezentat de un bărbat nebun, ce își dorește supremația întregii lumi, fapt pentru care explorează același har pe care și Evie îl are, dar îl transformă în mijlocul său de manipulare în masă și nu neapărat a oamenilor, cât a animalelor.

Povestea începe lent și oarecum simplist, cu o fetiță aflată în ultimul an de gimnaziu, care iubește să citească și să învețe despre animale. Despre toate, fără excepție, căci nu face diferențe între cele domesticite și cele sălbatice. Pe toate le iubește în mod egal. Poate vorbi despre problemele lor și nu numai din cărți, ci și pentru că are un dar special: telepatic, comunică adeseori cu orice vietate necuvântătoare și face acest lucru în ciuda faptului că tatăl său îi interzice să mai facă acest lucru. Dar totul se complică în momentul în care eliberează iepurele școlii și începe să aibă tot felul de vise ciudate despre pădurea amazoniană.

De acum, autorul condimentează povestea și începe ușor, ușor să ridice ștacheta, transformând povestea aceasta drăguță despre o fetiță care comunică cu animalele într-una încărcată de suspans, în care misterul trebuie descifrat și lumea salvată de un pericol iminent:

„- Se apropie pericolul.

– Poftim? a întrebat Evie cu glas tare, apoi a continuat în gând. Care pericol? Nu înțeleg. Ce fel de pericol?

– De toate felurile.

– Ce vrei să spui?

– În viitorul tău. Ești în pericol de moarte. La fel și toți cei dragi ție. Vine, vine, vine…”

Acesta este avertismentul pe care copila îl primește, iar lucrurile nu sunt deloc ușoare. Fata află că există lucruri în trecutul ei de care nu era conștientă. Mama sa, moartă pe când era doar un copil, avea același dar, la fel și bunica ei. Însă acesta i-a adus și moartea, alături de un bărbat, care devine un fel de căpcăun din basme: Mortimer J. Mortimer, care va deveni coșmarul și blestemul lui Evie, precum și al animalelor din imediata ei apropiere.

Dacă inițial copila alege să își ascundă puterile și să se prefacă a fi o adolescentă normală, mai ales după ce salvează un alt copil cu har intrat în cușca leilor la grădina zoologică, fapt ce o transformă în ținta lui Mortimer, ulterior, când animalele dispar unul câte unul, bunica sa intervine și o învață cum să își controleze puterile și cum să devină una cu animalul, pentru a face front comun în lupta cu inamicul comun:

„Trebuie să faci din asta ceva INEVITABIL. Nu trebuie să lași nicio urmă de îndoială. Trebuie să devii una cu animalul. Nu doar să-l înțelegi, ci să fii el.”

Tocmai asta este esența întregii povești pe care Matt Haig o creionează cu abilitatea-i caracteristică: tensiunea și intriga cresc gradual, complicându-se pe măsură ce înaintezi cu cititul, fapt care te transformă în captiv al minții luminate a autorului. Este o poveste pentru copii despre conștientizarea mediului în care trăiești, despre dragostea pentru animale și traiul în comuniune cu tot ceea ce e viu, pe care o înțelegi mult mai bine, cu toate substraturile, la vârsta adultă.

Evie și animalele este o poveste care te cucerește prin naturalețe, un stil vizual extrem de viu și personaje bine creionate, ce te fac să devii parte din ceea ce citești. O lectură ușoară, pentru zilele în care ai nevoie să te delectezi citind.

• Titlu: Evie și animalele
  • Autor: Matt Haig
  • Titlu original: Evie and the Animals