MATT HAIG: CARTEA ALINĂRII – RECENZIE

Matt Haig este de departe unul dintre autorii dragi ai sufletului meu. Prin cărțile sale, atât cele de ficțiune, cât și cele de non-ficțiune, reușește să aducă puțină lumină în viața cititorilor săi, iar acest fapt nu este puțin lucru. Când văd un nou titlu semnat de el, știu sigur că voi găsi iar stilul său inconfundabil și mă pregătesc deja cu o cutie de șervețele lângă mine. Nu cred că am reușit să citesc ceva scris de el fără a vărsa măcar o lacrimă. La nici un roman de-ale sale. Iar asta spune multe despre modul său de scriere, care ajunge direct în inimă.

Cartea alinării este pansament pentru suflet și acel prieten capabil să te ia de mână, să te îmbrățișeze sau să îți tragă o palmă zdravănă, în funcție de ceea ce ai nevoie. Oferă hrană pentru suflet și este clar un volum de păstrat pe noptieră, spre care să te întorci de fiecare dată când întunericul tinde să te acapareze și să devoreze bucăți din tine. Nu este o carte care să se citească de la un capăt la altul pe nerăsuflate, poți să mergi cu poveștile, notele și listele autorului fix în ce ordine dorești, fără teama că vei greși cumva. Închide ochii și deschide la întâmplare, căci universul are un soi de înțelepciune a sa, care te conduce exact acolo unde trebuie să ajungi într-un anumit punct.

Matt Haig oferă puțină lumină, care să te ajute să îndepărtezi de tine toate umbrele vieții sau, mă rog, pe cele esențiale, care te împiedică să vezi că nu totul este negru, ci există nuanțe în orice, chiar și în cele mai grele experiențe pe care ești forțat să le traversezi. Un pic de alinare în negura vieții, un pic de evadare din cotidian printre gânduri și trăiri care la fel de bine ar putea să îți aparțină chiar ție. Autorul se adresează sufletelor din jurul său și încearcă să ofere bunătatea și dragostea pe care, de cele mai multe ori, nu le primești sau nu așa cum ți-ai dori tu:

„Când trăim vremuri grele, avem nevoie de un tip de alinare profundă. De ceva esențial. De un sprijin solid. De o stâncă de care să ne ținem. Ceva ce avem în noi. Dar pe care uneori nu îl vedem decât cu puțin ajutor.”

Îl urmăresc pe Matt Haig și în online, iar aici, în această carte, am impresia că se regăsește cel mai tare acea poftă de viață pe care doar suferința și depresia profundă le pot oferi la final, după ce ai reușit să treci prin toate și să fii bine tu cu tine. Este extrem de sincer în ceea ce scrie și, dincolo de simplitatea limbajului, găsești în cartea sa o anumită profunzime, care te face să simți fiecare cuvânt în parte ca pe o forță deosebită, menită să atingă locuri din tine pe care poate chiar și tu le credeai uitate.

Da, lecțiile de viață trebuie învățate pe propria piele, însă Cartea alinării îți arată că nu ești singur, că sunt stări, trăiri, momente care unesc oamenii într-o conexiune greu de explicat. Autorul așterne pe hârtie bucăți din propria înțelepciune, reflexii cu privire la ceea ce trăiești în această viață, gânduri, lucruri pe care vrei să ți le amintești și mai târziu, când viața te încearcă și tinzi să uiți că poți trece prin toate, că ești mai puternic decât ai crezut. Sunt veste sau plute de salvare, cum le spune el, pentru a nu te îneca în propria suferință și pentru a reuși să rămâi la suprafață, indiferent de ceea ce ai de dus în spate pe moment:

„Ești ceva mult mai adânc decât suprafața ta. Ești ceva mult mai profund decât identitatea ta. Nu ești o valoare care oscilează la bursa opiniei celorlalți. Ești parte din ceva mai mare. Ești parte din viață. Ești parte din întreaga viață. Ești o expresie a vieții la fel cum un delfin sau un leu sunt o expresie a vieții. Dacă individualismul tău se manifestă cu prețul conectării tale la întreg, te poți împiedica, dar mereu vei avea șansa să te reconectezi. Pentru că viața e calea de reconectare la viață. Și tu ești în viață.”

Cartea alinării nu îți promite că îți va rezolva toate problemele, dar îți promite că există întotdeauna o rezolvare în tine pentru orice problemă. Uneori trebuie să te oprești în loc pentru a observa asta, alteori trebuie să fugi, să te ascunzi un timp, apoi să îți îngădui să fii tu din nou, mai puternic, mai capabil de a face lumină în viața ta:

„Lasă-le să curgă. Toate gândurile nerostite. Toate emoțiile reprimate. Toate greutățile neasumate. Toate secretele vinovate. Toate amintirile dureroase. Toate colțurile ascunse. Toate adevărurile incomode. Toate rănile neîngrijite. Toate ideile supărătoare. Toate dorințele latente și reprimate. Toată apa strânsă în spatele digului. Nu aștepta să crească presiunea. Nu aștepta să explodeze. Lasă-le să curgă. Lasă-le să curgă. Lasă-le să curgă.”

Cartea alinării este precum discuția cu un prieten bun. Te ajută să pui lucrurile în perspectivă, să te autoanalizezi și să o iei de la capăt cu forțe proaspete. Nu ai cum să nu te regăsești în mare parte din carte, nu ai cum să nu devii praf și pulbere când întâlnești pasaje care parcă îți arată slăbiciunile, dar asta e bine, pentru că este un pas spre propria vindecare. Simți cuvintele cu adevărat, ți se rostogolesc în suflet și poate fac ravagii inițial acolo, dar apoi îți e mult mai bine și cald la interior. Am plâns citind mare parte din carte, pentru că m-am regăsit pe mine, cea de odinioară, cu viața pradă dementerilor, depresiei și anxietății. M-am văzut pe mine cea de acum, care uneori a uitat să se bucure de viață. Și m-am vizualizat pe mine cea din viitor, care sper să își fie mai bună prietenă decât mine, cea din prezent. E un volum cu și despre suflet, pe care nu ai cum să nu ajungi să îl iubești cu toată ființa ta.

• Titlu: Cartea alinării
  • Autor: Matt Haig
  • Titlu original: The Comfort Book