VALI ȘERBAN: IARTĂ, CREDE ÎN TINE ȘI MERGI MAI DEPARTE – RECENZIE

Sunt cărți fel de fel, dar eu le iubesc cel mai tare pe cele care reușesc să devină pansament pentru suflet. Acel tip de cărți care vin la tine exact când ai mai mare nevoie de ele, oferindu-ți alinare, susținere, mângâiere. Care îți devin prietene fără ca măcar să bagi de seamă, făcându-te să devii la final, când închizi ultima pagină, o versiune mult mai bună a ta. O astfel de carte alinare este Iartă, crede în tine și mergi mai departe, de Vali Șerban, unul dintre oamenii frumoși sufletește cunoscuți în online în ultima vreme. Volumul ei m-a încântat atât de tare, încât am cam făcut spam pe rețelele sociale cu citate de acolo. Însă nu regret nimic, cât mai mulți oameni ar trebui să știe de el și să îl aducă aproape, pentru toate clipele acelea când nu te simți exact tu și ai nevoie de grătar pe suflet pentru a reveni la normalitate.

Iartă, crede în tine și mergi mai departe este o lectură ce te obligă să te întorci foarte tare spre tine, uneori cu inima făcută ghem în interior, ghemuită pentru a se ascunde de tot ceea ce nu voia să recunoască, alteori cu ea răsuflând ușurată, pentru că își recunoaște stările, trăirile sentimentele în ceea ce citește în paginile din fața ei. Și da, nu o zic întâmplător, pentru că Vali Șerban nu se adresează deloc minții, ci sufletului, pe care îl așterne, la rândul său, pe hârtie.

Cartea sa este emoție în cea mai pură formă, trăire intensă, cuvânt încărcat de atât de multe valențe și semnificații. Este omul care simte totul la un nivel ce sensibilizează, iar asta te face și pe tine, cititorul, să te cufunzi cu totul în rândurile așternute în fața ta și să te recunoști pe tine, omul sensibil, doritor de frumos, de bine și de real în tot ceea ce citești:

„Oamenilor sensibili le-au crescut stele în suflet. Și simt diferit. Celorlalți le-au crescut spini și se simt puternici și distincți. Puternic ești doar atunci când, biciuit și tăvălit de viață, rămâi bun și cinstit. În rest, ești doar distinct.”

O carte mângâiere pentru suflet

Iartă, crede în tine și mergi mai departe este gura de aer proaspăt atunci când ai nevoie de mângâiere, când totul îți merge prost și ai impresia că nimic nu te mai poate ridica de la pământ. Este genul acela de carte lumină, care te ajută să vezi dincolo de întunericul în care te afunzi uneori. Este mâna aceea întinsă de care ai nevoie pentru a vedea la capătul tunelului.

Sunt gânduri, trăiri, emoții, impresii așternute pe hârtie pe teme diverse: prietenie, iubire, dragoste de sine, parenting, trădare, creștere personală și multe, multe altele. Câte puțin din toate. Un melanj prețios de stropi de viață, de exemplificare a momentelor cheie din ceea ce trăiești, cu lecțiile aferente, care sunt, de fapt, perla aceea rară, pe care arareori o primești la pachet cu tot ceea ce trăiești. Și e bine, pentru că ai ce învăța citind cartea asta, un fel de manual pe care soarta uită să ți-l ofere la venirea ta pe pământ:

„(…) viața nu ne pune în mâinile de adult un manual de utilizare. Nu ne oferă instrucțiuni despre felul în care să ne raportăm la întâmplări și mai ales la oameni… Ne trezim buimaci, rătăcind prin cotloanele ei. Adeseori, fugari, gonim prin livezi scăldate de-un soare ruginiu. Strângem în palme frunzele uscate și le mărunțim până nu mai sunt. Nădăjduim la ivirea altora verzi, într-o frumoasă zi de primăvară… N-avem răgaz de alte alegeri. Ne punem broboada speranței și dăm piept cu vântul tăios. Acceptăm termeni inegali, pentru că viața ne-a socotit într-o ecuație plină de necunoscute. Căutăm să amplificăm cu iubire pentru a ajunge la același numitor comun. Izgonim îngâmfarea și căutăm simplitatea. De cele mai multe ori, adormim cu încrederea și ne trezim cu dezamăgirea. Oamenii sunt așa cum sunt… Întâmplările cum trebuie să vină. Iar noi, așa cum tot ce-am trăit ne-a învățat să fim…”

Nu am cum să vă vorbesc despre ceea ce este cartea asta decât în termeni foarte vagi și asta pentru că nu este un volum care se parcurge organizat, cu mintea, ci este ceva care se simte cu putere, care se lipește de cele mai intime zone din tine, de unde refuză să mai plece apoi. Nu se citește pe nerăsuflate, deși ai putea, ci se lecturează în liniște, cu muzica preferată pe fundal și cu sufletul deschis pentru a analiza tot ceea ce vede, astfel încât să pună în practică. E o carte de lăsat pe noptieră, pentru zilele grele și descurajante. E un prieten de nădejde, garantat. Umărul acela de sprijin care te ajută să te menții greu, chiar și atunci când simți că totul în jurul tău se clatină.

Dovada clară că esențele tari se țin în sticluțe mici

Iartă, crede în tine și mergi mai departe este o adevărată comoară și nu greșesc deloc când spun asta. Este mică în ceea ce privește întinderea, dar mare ca esență, ca semnificații. Face extrem de bine, te ajută să te regăsești, să te întorci spre tine, cel adevărat, pe care, de cele mai multe ori, îl arunci departe într-un colț, astfel încât să poți supraviețui în fața vicisitudinilor și provocării vieții.

Am parcurs cartea asta de multe ori cu lacrimi în ochi, pentru că Vali Șerban are darul de a scoate adevărurile dureroase la lumină. Te forțează să te privești cu adevărat, până adânc în tine, în cotloanele alea în care nu ai mai făcut curat de o groază de timp. Stilul în sine este unul extrem de liric, de poetic, în ciuda faptului că sunt crâmpeie de proză, un fel de jurnal de gânduri, de trăiri. Un jurnal al emoțiilor. Scriitura autoarei te face să simți totul la o intensitate maximă. Este minunată, feerică, încărcată de magie. Te farmecă, te vrăjește, te ia prin învăluire și te prinde cu putere în mrejele sale.

Iartă, crede în tine și mergi mai departe este o adevărată bijuterie pentru apăsările vieții, un ghid practic pentru a face față multor lucruri negre din viețile noastre. Este genul acela de volum care te îndeamnă să mergi mai departe, cu fruntea sus și mintea limpede, pentru că înțelegi că nu ești singur, că trăirile și emoțiile tale sunt împărtășite. Autoarea îți spune asemenea lui Iona al lui Marin Sorescu că nu e problemă, „răzbim noi cumva la lumină!”.

• Titlu: Iartă, crede în tine și mergi mai departe
  • Autor: Vali Șerban
  • Editura: Berg
  • Număr de pagini: 166

Cartea poate fi achiziționată de pe site-ul editurii Berg. Îi mulțumesc autoarei pentru exemplarul oferit! ❤

6 gânduri despre ”VALI ȘERBAN: IARTĂ, CREDE ÎN TINE ȘI MERGI MAI DEPARTE – RECENZIE

1. Andreea zice:

Am primit cadou aceasta carte, de la însăși autoarea ei. M-a cucerit de la primul rand, de la prima pagina. Am realizat ca ceea ce trăiesc și simt eu, nu este singular. Parca autoarea îmi vorbea mie și tuturor trăirilor mele zilnice. Și da… o carte de ținut pe noptiera, pentru a fi la îndemână atunci când simți ca nu mai faci vieții, ca nu reușești sa îți mai înțelegi trăirile. Mulțumesc Vali Șerban! ❤️ ❤️❤️

Exact la fel am simțit și eu. Cartea deja am împrumutat-o unei prietene. Simte același lucru. Că nu ești singur. Că există cineva acolo care înțelege stările prin care treci tu.