ARABELLA MCINTYRE-BROWN: FLOSS, CĂȚELUȘUL PIERDUT – RECENZIE

Am trecut de mult de perioada în care cărțile pentru copii erau specialitatea mea și nici pui de om nu am, însă formația de profesor mă duce, uneori, către cărți dedicate celor mici. Și nu regret nimic! Din când în când, pun pe pauză lecturile serioase și mă opresc asupra unor lecturi încântătoare, menite să bucure sufletul. Este și cazul cărticicii de față, ce trona pe rafturile bibliotecii mele de foarte mult timp. A fost binevenită mai ales în perioada asta tulbure, în care nu știm exact spre ce ne îndreptăm.

Floss, cățelușul pierdut de Arabella McIntyre-Brown este o ediție bilingvă frumos construită, cu imagini deosebit de drăguțe și cu o poveste ce are darul de a-ți pătrunde în suflet. Și nici nu ar avea cum să nu o facă, mai ales când aceasta implică animalele și grija față de ele. Iar dacă este vorba de cățeluși adoptați, este cu atât mai bine. Floss rătăcește pe străzi și nu ai cum să nu empatizezi cu el. Este mic, zgribulit de frig și devine clar un bun prieten dacă primește iubire. Cred că asta este și lecția pe care trebuie să o învețe copiii citind volumul de față: dragostea face minuni, mai ales cea îndreptată către necuvântătoare, care nu se pot apăra singure și au nevoie doar de un cămin primitor pentru a deveni îndatorate pe viață. Dacă primesc aceste lucruri simple, elementare, ele reușesc să îți transforme viața, înseninând-o și luminând-o chiar și în iarna grea. În plus, are și varianta în engleză, alternând paginile în engleză și română, ceea ce este de un real folos pentru învățarea unei limbi noi într-un mod atractiv.

Floss, cățelușul pierdut – o carte despre iubirea față de necuvântătoare

V-am spus, m-a prins cărticica asta. E micuță ca întindere, frumos colorată, cu imagini creative, care te introduc și mai tare în poveste. E ce trebuie într-o după-amiază din aceasta iarno-primăvăratică și clar alungă gândurile despre orice altceva. Autoarea știe să te introducă în lumea ei, prezentând totul extrem de viu, de autentic.

Acțiunea se petrece într-un sat din  Transilvania, Fân pe numele său, iar eu am putut vedea deja un sătuc din acela rătăcit pe dealuri, cu căsuțe tradiționale, unde clar ai vrea să evadezi uneori. Aici trăiește familia Degețel, tată, fiu, fiică și bunică, pentru că mama a murit. Totul este povestit din perspectiva micuței Thea, ceea ce pentru pitici este minunat. Îi apropie mai mult de personaj și îi ajută să se pună în pielea personajului principal.

Casa de pe deal este căminul pisicilor, pentru că Thea se teme foarte tare de câini. Însă, asta se schimbă într-o zi de iarnă, când la poarta casei apare o flocoșenie zgribulită, un ghem de blană încâlcită, care încet, încet se introduce singur în casa familiei, în ciuda alergiei fratelui micuței.

Urmează fel de fel de aventuri cu Floss, care, din păcate, nu va rămâne permanent în casa familiei, ci își va face pașaport și va pleca nici unde mai poetic de atât, tocmai la Londra. Și da, autoarea reușește să surprindă unitatea în diversitate, redând situația actuală a lumii sau ceea ce a început să devină un fenomen larg răspândit în lumea actuală: globalizarea. Pe urmele prințului Charles, care are o casă în Transilvania, și în satul Fân trăiește un englez, mare cunoscător de modul în care se cresc cățeii.

Floss, cățelușul pierdut este o lectură lejeră, relaxantă, care te scoate puțin din ritmul cotidian printr-o poveste alertă și încântătoare. Povestea cățelușului pierdut și regăsit reușește să te facă să îți dorești să ai la rândul tău un prieten blănos. Dincolo de joaca și iubirea față de acesta, cartea te învață că și îngrijirea lui este importantă. Nu ai un animal doar de dragul de a avea un necuvântător în casă, ci trebuie să te îngrijești de nevoile lui, deloc puține sau de neglijat. Într-o formă simplă, copiii vor învăța lucrul acesta. Totuși, nu le oferiți cartea asta în dar dacă nu vă doriți un mic animal în casă!

O carte frumoasă, antrenantă, o istorie de viață de pe tărâm românesc, cu iz de occidentalizare și globalizare. Recomand cu căldură!

• Titlu: Floss, cățelușul pierdut
  • Autor: Arabella McIntyre-Brown