NIKOLAI LESKOV: PELERINUL VRĂJIT -RECENZIE

Despre literatura rusă nu vă vorbesc foarte des aici, pe blog, deși sunt o mare iubitoare a ei. Însă am citit multă în liceu și facultate, iar apoi a intrat puțin în umbră, cu dorința de a reveni cândva la ea. Nu găsisem însă autorul acela care să mi-o readucă în discuție. Însă februarie 2022 m-a făcut să cunosc un nou autor rus, unul important și cunoscut în vremurile sale, dar pe care contemporanii săi (Dostoievski sau Cehov) l-au plasat puțin în umbră: Nikolai Leskov. Dar, dacă dați cumva de el, nu îl ocoliți. Scrie tare bine și are o plăcere a spunerii de povești incredibilă.

Pelerinul vrăjit este o lectură plăcută, dar destul de greoaie. Trebuie ținut cont de faptul că este un roman scris de un rus, iar dacă nu ai mai citit, îți trebuie puțină adaptare la modul de frazare și de punere în scenă a acțiunii. Autorii ruși au o formă mai dramatică de exprimare, iar Leskov merge mult și pe elementul religios, dus puțin la extrem. Dar, odată trecut de aceste bariere, descoperi un frumos basm rusesc, plin de aventură pe diverse tărâmuri, în care animalele nu sunt neapărat magice, vrăjite, dar au darul de a îl scoate pe om din necazuri. Personajul central al romanului, Fliaghin, este colorat, blestemat parcă din născare să piară din nou și din nou fără a muri de fapt, până când își va îndeplini destinul: acela de a se călugări. Încercările prin care trece, care mai de care mai fantastice, îl formează ca om și îl conduc, în cele din urmă, la concluzia că este un „promis al lui Dumnezeu”, fapt pentru care își acceptă soarta. Nu înseamnă că se opresc toate greutățile lui când face asta, dar măcar are speranța că, și de va suferi, își va da obștescul sfârșit și va îmbrățișa împărăția Raiului.

Pelerinul vrăjit – despre cel menit să piară de multe ori, dar care nu piere niciodată

Romanul debutează cu o călătorie pe lacul Ladoga, între insulele Konoveț și Valaam, când, asemenea oamenilor din Decameronul lui Boccaccio sau Povestirilor de la Canterbury a lui Chaucer, pentru a scăpa de plictiseală și a trece timpul mai rapid, călătorii își împărtășesc unii altora întâmplări mai impresionante. Printre călătorii de pe vas se numără și un personaj destul de dubios inițial, care pare să știe multe lucruri, Ivan Severianîci Fliaghin (nu, numele rusești nu le-am iubit niciodată, sunt greu de reținut). Cum pare a avea fel de fel de aventuri de povestit, este îndemnat de toți cei prezenți să le vorbească despre viața sa de până în acel moment, iar acesta este începutul întregii aventuri prin niște lumi ce par fantastice.

Începutul e destul de greoi și îți trebuie un mic exercițiu de voință pentru a nu abandona cartea și mai există pasaje destul de lente, care plictisesc, pe parcursul citirii romanului, însă nici nu te lasă să o abandonezi. Dincolo de pelerinul vrăjit, Fliaghin, cartea în sine are un soi de magie a sa, care nu te lasă să îi mai dai drumul odată ce a început-o. Am avut un soi de relație hate-love pe toată durata citirii ei, însă, în mare, nu mi-a displăcut. Mi-am dorit să văd până unde anume îsi poate duce autorul personajul și îl duce destul de departe.

Fliaghin se naște într-o curte boierească și, inițial, are grijă de cai, pe care îi și mână mai apoi, asemenea tatălui său. Însă caracterul acesta al lui Leskov are un soi de răutate a sa, nedisimulată, ci mai mult naturală. Nu e rău, dar nici bun nu este. Nu știu cum altfel să exprim asta. Nu face lucrurile rele cu intenție, dar le face de multe ori la cel mai înalt nivel. Dintr-o glumă, ajunge la mari tragedii fără ca măcar să își dorească asta (lovește în joacă un bețiv, iar acesta ajunge sub căruță, mort; taie coada unei pisici care mânca porumbei, iar asta îl face să fie bătut și alungat din slujbă, ca să dau numai câteva exemple), iar lucrul acesta mi se pare de domeniul fantasticului. Pe Ivan nu îl iubești, cu el nu empatizezi, dar, asemenea oamenilor care călătoresc pe navă, ajungi să devii curios în privința lui și vrei să vezi până unde poate merge, ce anume mai poate face. Și uimește, ohoo, uimește tare cu fiecare nouă mișcare pe care o face.

Un lucru este însă sigur: Ivan nu este un personaj pe care să îl uiți. Te ia prin învăluire, dar te ține agățat de el cu o forță uluitoare. Nu îl pierzi din vedere nici măcar o clipă. Și mare ceva: o mândrie pe care nu o lasă deloc călcată în picioare, indiferent de locul în care îl poartă pașii, care îl bagă adeseori în necazuri. Fuge de acasă tocmai pentru că nu îi place să se râdă de el (de la îngrijirea cailor fusese retrogradat la bătutul în pietre), dar sfârșește mereu din rău în mai rău. Îngrijește un copil al cărui mamă a fugit cu un alt bărbat, dar fuge și de aici când i se face milă de mamă și îi redă acesteia pruncul. Se amuză când vede cum cumpără tătarii caii, dar sfârșește prin a le fi prizonier asiaticilor timp de zece ani, cosându-i-se paie în tălpi. Ajunge argat apoi la un prinț, dar sfârșește prin a se îndrăgosti de o țigăncușă aprigă la gelozie, care clar nu îi este sortită. Pare că Ivan este sortit pieirii, dar, în același timp, nici nu poate muri. Are soarta pecetluită, este promis Domnului, iar până nu ajunge în acel punct, dă de necazuri, dar acestea nici nu îi vin de hac, pentru a sfârși odată pentru totdeauna cu totul.

Pelerinul vrăjit nu este clar o carte pentru oricine, dar, dacă îți place literatura rusă sau vrei să îi dai o șansă, atunci acest roman este un bun punct de pornire. Nu este lung ca întindere și, odată ce te înveți cu modul de frazare și cu stilul mai greoi, merge destul de repede.

• Titlu: Pelerinul vrăjit
  • Autor: Nikolai Leskov
  • Traducere: Adriana Liciu