JANET SKELSIEN CHARLES: BIBLIOTECA DIN PARIS – RECENZIE

Cărți cu și despre cărți? Iubitori de lectură capabili să transforme dragostea lor pentru cuvântul scris într-o adevărată formă de proces? Cum ar putea un cititor să reziste la toate acestea? Căci da, înainte de a fi o poveste despre cel de Al Doilea Război Mondial tipică, cu două planuri narative trecut și prezent, cartea lui Janet Skeslien Charles, Biblioteca din Paris, este o istorie vie a rezistenței prin intermediul cărților, o adevărată odă înălțată acestora și puterii lor de a vindeca inimi, chiar și atunci când negrul acaparează sufletele.

Biblioteca din Paris pornește de la întâmplări reale, legate de războiul dosit pe care l-a dus Biblioteca Americană din Paris în timpul celui de Al Doilea Război Mondial, procurând cărți și oferind o mică mână întinsă evreilor aflați în pragul colapsului din cauza nemților cotropitori, care își impuneau dominația despotică printre oameni, asemenea animalelor de pradă. Nu am știut de existența unei asemenea mișcări în acea perioadă, despre războiul dus pe frontul personal astfel încât să contribui la luptele aprige de pe câmpurile de bătălie, despre interesul pentru cultură, capabil să înflorească până și în cele mai cumplite timpuri. Căci da, evenimentele prin care au trecut oamenii sunt excesiv de dure, abuzurile îndurate inimaginabile, însă iubirea pentru cărți a dus la ceva măreț, la o mică alinare și oază de liniște în mijlocul haosului.

Cartea de față reușește să sensibilizeze prin cele două povești pe care ni le oferă, reunite prin intermediul greșelii de a da tot din casă, de a îți băga nasul acolo unde nu îți fierbe oala. Ca multe alte ficțiuni istorice, și aceasta ne prezintă o poveste din trecut, cea a lui Odile, o fată care luptă pentru independența ei într-o lume preponderent a bărbaților, care este puțin naivă aș spune eu, dar bună în esență, și una din prezent, a lui Lily, o adolescentă care nu reușește să își mai găsească deloc locul după pierderea prematură a mamei și care cu greu își  înțelege mama vitregă, fapt pentru care se refugiază în casa lui Odile, vecina lor singuratică și introvertită.

Biblioteca din Paris este o carte despre rezistență, despre iubirea pentru cărți, capabilă să unească inimi, precum și despre războiul din casele celor rămași acasă, despre suferințele și lipsurile acestora și teama permanentă de a îi pierde pe cei dragi, plecați departe. În același timp, drama celor care trec prin război este reunită cu teme precum familia, mișcarea feministă de emancipare a femeii, care se vrea independentă, iar nu o simplă soție, dorința de a lupta pentru ceea ce îți dorești, pierderea celor dragi și capacitatea de a renaște din focul suferinței.

Biblioteca din Paris – despre puterea cărților și a prieteniei

Romanul aduce în prim plan două povești, una a trecutului dureros, iar alta dureros de sensibilă. Două tinere aflate la început de drum, pe care destinul le lovește din plin, despărțindu-le de cei dragi. Dacă Odile, tânăra care trăiește ororile celui de Al Doilea Război Mondial, este despărțită de frate, prieteni și, spre sfârșit, chiar și de munca pe care o iubește cu pasiune, în cazul lui Lily pierderea este de altă natură, căci mama ei moare înainte de vreme, iar acest lucru o lipsește de busolă o lungă perioadă de timp. Are noroc cu Odile, vecina care o învață limba franceză și care o ajută să treacă prin toate, să își înțeleagă mama vitregă și care o trezește un pic la realitate, prin intermediul poveștii ei de viață.

Odile a trăit în Parisul cuprins de febra războiului. Inițial, ea luptă doar pentru sine, pentru propria libertate individuală. Nu își dorește neapărat o căsătorie, cu toate că tatăl ei îi aduce continuu pețitori acasă, ci vrea să lucreze la Biblioteca Americană, oaza ei de liniște, locul în care își face prieteni și unde se pierde pe sine, cu toate dramele pe care războiul le aduce cu sine, uneori până la paroxism. Însă, cu toate că este tânără, luptă în războiul de dincolo de front. Duce cărți evreilor aflați la ananghie și distruge scrisori aducătoare de disperare, căci, pe timp de război, nu poți avea încredere în nimeni, iar oamenii trădau alți oameni, poate sperând că vor scăpa de ceea ce e mai rău.

Odile își iubește până la divinizare fratele, pe Remy, însă acesta este răpit de război și dus departe. Dincolo de scrisorile pe care aceștia și le trimit, aflăm despre ororile războiului: foamete, lipsuri, rupturi familiale, iar, spre final, dincolo de moarte, aduce un fel de instinct animal în oamenii care au văzut prea mult rău, care aduce orori de neimaginat chiar printre persoanele cu care altă dată poate ieșeau la masă. Sunt imagini dure, chinuitoare, care o vor urmări pe Odile toată viața, mai cu seamă pentru că se lasă pradă sentimentelor de iubire și trădează încrederea unei prietene dragi, fapt care o face să fugă de tot trecutul său mai apoi, lăsând în urmă o viață.

Lily este o adolescentă normală, care iubește să învețe franceza de la Odile. Nu știe multe despre vecina sa sau despre cel de Al Doilea Război Mondial, însă descoperă în Odile un fel de prietenă mai mare și mai înțeleaptă sau o figură maternă, mai ales că ajunge să își piardă mama prea timpuriu. Apoi, ca o adolescentă veritabilă, Lily se revoltă. Absența mamei scoate niște demoni urâți din ea, care o fac să nu își înțeleagă neapărat mama vitregă. Asta până când Odile intervine, oferindu-i un fel de trezire la realitate. Nu zic că Lily nu a fost enervantă în cele mai multe cazuri, dar presupun că așa sunt toți adolescenții. 😊

Biblioteca din Paris este o ficțiune istorică pe care o recomand cu căldură, mai ales dacă sunteți iubitori ai genului.

• Titlu: Biblioteca din Paris
  • Autor: Janet Skeslien Charles