COSMISIAN: MARIETTE – MUZA ȘI INSPIRAȚIA LUI JULES VERNE – RECENZIE

Cosmisian a reușit să ducă lumea poveștilor la un alt nivel, să transforme lectura în artă în adevăratul sens al cuvântului. Citindu-i cărțile, devii parte din ele la rândul tău, căci are darul ăsta, de a te scoate din pasivitate și a te transforma în personaj în propria operă, în martor activ la tot ceea ce produce imaginația sa. Și aceasta scoate la lumină multe minunății, căci autorul folosește cu talent de maestru tehnica narativă pentru a crea magie prin intermediul cuvântului, pe care îl vrăjește. Scrisul pentru el devine catharsis, iar asta se simte cu putere și îți bucură sufletul. Devii mai bogat citindu-l, iar acesta cred că este unul dintre marile câștiguri atunci când îi citești creațiile. „Din suflet de Narator își naște poveștile”, iar asta ajunge clar în suflet de cititor.

Este o adevărată sărbătoare atunci când cărțile sale își găsesc drumul până la mine. O știam pe Mariette încă din fașă, am citit ceva fragmente, dar acum mi-am încântat sufletul cu plinătatea prezenței ei. Și nu, din păcate nu am putut să o duc la Paris, dar am purtat-o cu mine prin Anglia, furând câteva rânduri unde era posibil. Și am lăsat-o să vadă puțin și din universitatea din Greenwhich, acum, serios, după aventurile sale prin universul lui Jules Verne, merita o nouă poveste și la Greenwhich, poate așa reușește să reînvie și manuscrisul pierdut!

Mariette – Muza și Inspirația lui Jules Verne este un roman poezie, o feerie de senzații și trăiri, o minunăție de carte și de poveste, care îmbracă în nenumărate metafore un adevăr mai dureros și mai trist: cel al stigmatizării aduse de existența unui defect de cromozomi. Însă acest lucru nu împiedică deloc miracolul să se petreacă, pentru că Fetița cu Codițe este o adevărată muză și o inspirație pentru toți cei care ajung în contact cu ea, nu numai pentru marele Jules Verne:

„Scrisul este o ființa născută dintr-un Mosor al experiențelor umane, strâns legate între ele prin noduri făcute pe ascuns, în tăcere. Din când în când, oameni cu suflet conturat în trăiri nebănuite, năpăditoare, se cred scriitori, oameni ai Firului Narațiunii, născând forme de artă literară. Uneori, privind-o pe Fetița cu Codițe la fel când aleargă pe dealurile pline de flori cu parfum fierbinte, zvântat doar de aripile unui fluture Papilio Machaon, îmi este dificil să nu egalez alergatul ei cu obsesia scriitorilor de a prinde Muzele.”

Mariette – Muza și Inspirația lui Jules Verne – nu există nici timp, nici spațiu, ci doar realitatea sufletului

Este extrem de dificil să redai întreaga esență a lui Mariette în doar câteva rânduri. În general, poveștile lui Cosmisian se simt, căci se cuibăresc cu putere în suflete, alunecând acolo pe fragilități de ființă umană. Le parcurgi pe fire invizibile și te bucuri de ele ca de picurii de ploaie într-o zi caniculară de vară. Și știi că ai găsit o adevărată comoară atunci când îți vine greu să te desprinzi de cele istorisite în paginile atent migălite.

Mariette nu ajunge la final, nu are un început, căci în cartea de față, timpul și spațiul își pierd importanța. Ca și în proza lui Eminescu, și aici noțiunile acestea se suprapun și formează un întreg puzzle, care poate fi descâlcit doar mergând pe Firul Narațiunii alături de Narator și poate nici atunci în totalitate. Nu există aici și acum, ci ne pierdem pașii printre istorii petrecute pe un vas încărcat cu aventuri, pe mările învolburate străbătute de Jules Verne și încercăm să deslușim fire prezente și trecute ale narațiunii, avântându-ne cu putere printre povești.

Mariette este o copilă ca o rază de soare, mereu veselă, mereu iubitoare, dar uneori, ca pe orice Muză, o mai apucă tăcerile, iar atunci zâmbetele îi dispar. În lumea ei de copil, totul este posibil, și, chiar dacă mai rătăcește câte un manuscris pe drum, parcursul ei și lumina pe care o revarsă în jur merită tot chinul. Realul și imaginarul se împletesc cu o asemenea putere încât, la un moment dat, se pierd granițele dintre ele și trăiești cu sufletul la gură atât tăcerile, cât și bucuriile Fetiței cu Codițe. Asemenea lui Jules Verne sau oricărui suflet dornic de aventură, Mariette își caută calea și menirea în lume. Părinții ei se zbat pentru ca ea să aibă dreptul acesta. Și, chiar dacă în devenirea sa, se mai pierde pe drum, se mai rătăcește pe apele lui Jules Verne, Fetița cu Codițe are toate șansele să ajungă undeva sus, de unde să ofere inspirație altor și altor oameni.

Mariette – Muza și Inspirația lui Jules Verne este mai mult decât o poveste. Este o călătorie pe valurile învolburate ale vieții, pe fire invizibile de zâmbet și durere, toate amestecate într-un melanj dulce-amărui. Așa cum este și destinul.

„Iluzia sufletului trist se apropie de final. Oceanul meu este tristețea mea. L-am luat și l-am turnat în coșul de nuiele, pe care l-am așezat adânc în sufletul meu nisipos, ce reflectă oceanul stelar. «Tu unde ești? Ești între oceanul meu și cel al stelelor?» se întreabă Jules, privind spre locul din pustietatea infinită a oceanului unde o văzuse pentru ultima dată pe acea ființă a nemărginirii, Muză desăvârșită, luată înapoi într-o lume care încă nici nu exista.”

• Titlu: Mariette – Muza și Inspirația lui Jules Verne
  • Autor: Cosmisian
  • Editura: Siono
  • Anul apariției: 2022
  • Număr de pagini: 192

Cartea o găsiți și voi aici, iar pe Cosmisian aici.

2 gânduri despre ”COSMISIAN: MARIETTE – MUZA ȘI INSPIRAȚIA LUI JULES VERNE – RECENZIE

1. Cosmisian zice:

A republicat asta pe Cosmisian – Neoproză „smart emotional” și a comentat:
    Au trecut cîteva ore de când mă lupt cu toate activitățile de astăzi, sperând să prind un moment liber pentru a citi. Sunt încântat să vă prezintrecenzia scrisă de Oana.Prin ochii ei am văzut și eu ceva nou la cartea mea. Sunt surprins și eu de o perspectivă asupra tăcerii la care nu m-am gândit în acei termeni.
    Sunt încântat.
    Vă las puțin din text și vă invit pe Crâmpeie de Suflet să lecturați întreaga recenzie. Cartea poate fi găsită pe site-ul editurii la pachet cu Lucette, sau independent de aceasta.
    _______________________________________