ALEXANDRU GORGHE: FIUL CRUZIMII – RECENZIE

Iubesc romanele care te provoacă să te gândești la conținutul său mult după ce ai terminat de citit, care te fac să vrei să fii o persoană mai bună, mai conștientă de sine și de acțiunile sale. Fiul cruzimii de Alexandru Gorghe este o astfel de lectură și unul dintre proiectele mele de suflet. Este un bildungusroman, unul al formării și al inițierii, care, deși te lasă cu un gust amar la final, prin fatalitatea prezentă și prin repetitivitatea vieților adulților din preajmă, merită să fie citită atât de adulți, cât și de tineri. Mesajul este unul puternic, determinându-te să ai o deschidere mult mai mare către diversitate și toleranță față de cei din jur.

Fiul cruzimii este un roman care te provoacă, te face să te gândești la ce rol au religia și dragostea în viață unui copil, iar autorul ne arată clar că habotnicia și lipsa de afecțiune pot avea consecințe drastice asupra unei minți în formare. Este clar o carte de atmosferă, care te înfioară pe alocuri prin cruzimea dusă la extrem prezentată ca pe ceva extrem de natural, de normal, iar asta te face să te întrebi despre rolul pe care îl jucăm ca adulți în educarea și creșterea copiilor. Este un soi de jurnal, o expunere a vieții unui adolescent crescut într-o familie în care tot ceea ce contează este credința, dar aceea habotnică, ce nu lasă niciun fel de loc pentru interpretări sau regândiri, iar dragostea este în permanență absentă, la fel ca și comunicarea. Poate tocmai de aici și apare revolta continuă a personajului central contra societății, a religiei, și toate actele sale ce deraiază de la a fi un comportament normal, care îți dau fiori reci pe șira spinării:

„Mama, fix după ce ne-a născut, ne-a trecut sub un regim special întru miluire. Nu aveam voie să ne pătăm cu păcatele lumii dimprejur. Am crescut fără telefoane, calculator sau televizor. Nu aveam voie să ne atingem de cutii de Monopoly, păpuși Barbie sau animale de pluș. Reușeam să strângem mărunțișuri, să cumpărăm de la magazinul de pe uliță jucării din pungile cu pufuleți. Însă, când asemenea vicii erau găsite în posesia noastră, erau purificate în focul sobei. La un moment dat, în lista păcatelor se număra și șahul, dar, după mai multe ore de sfat cu preotul satului, mama ne-a lăsat să-l păstrăm… atât timp cât nu eram ispitiți să întoarcem cutia de șah pentru un joc necurat de table.”

Fiul cruzimii – neiubirea și lipsa de empatie lasă urme adânci în inima unui copil

Alexandru Gorghe își creează romanul pe niște note destul de întunecate și pe alocuri sadice, dar cred că tocmai asta este esența și frumusețea întregii cărții. Nu este o poveste tipică, ci una care te determină să te gândești la ceea ce ai citit mult după ce ai închis ultima pagină.

Ca atmosferă și prin prisma personajului principal, cartea de față amintește tare de Sallinger cu al său Holden și De veghe în lanul de secară. Aceeași revoltă destul de vizibilă contra unei societăți ce nu funcționează după niște reguli normale și un adolescent timorat de lumea din jur, pe care nu o înțelege pe deplin din cauza unei copilării abuzive și restrictive și a unor părinți care nu comunică deloc cu propriii copii, ci îi învață doar niște morale pe care ei le consideră de bază, dar, în fapt, sunt destul de barbare, de învechite.

Fiul crește în sânul unei familii disfuncționale: mama este habotnică, femeia aceea de la țară care face doar ce spune popa, iar tatăl, deși asigură cele necesare, este destul de absent din sânul familiei, fiind prins de treburile lui. Poate tocmai de aceea pentru mamă mereu sfârșitul lumii e aproape, iar această teamă le este inoculată în suflete și copiilor săi, iar tatăl aplică pedepse dure, precum lăsatul peste noapte într-un șopron rece și umed.

Atmosfera din această carte este destul de șocantă pe alocuri, iar cruzimea, răutatea sunt prezentate într-o manieră care te face să te înfiori puțin, ghicindu-i mai mult implicațiile decât văzându-le. Răul este prezentat de către personajul central ca fiind ceva normal, natural, firesc, fie că e vorba de chinuirea păienjenilor, a unei găini sau a unui coleg de clasă.

Lipsa de empatie și habotnicia par a se transmite mai departe în sânul unei familii, iar asta face ca anumite comportamente să fie extrem de violente și de lipsite de sens și substanță privite din exterior. Și te-ai gândi că, odată strămutat din sânul unei familii disfuncționale, copilul se va adapta din mers și va avea o viață sănătoasă. Însă nu, romanul de față ne demonstrează contrariul: comportamentele dobândite în copilărie se prind cu putere de suflet și explodează atunci când te aștepți mai puțin. Pentru că fiul, odată ajuns la oraș, devine un mic despot, un copil care și-a pierdut total busola și care, lipsit de supravegherea familiei, ajunge să facă acte de o cruzime greu de bănuit de la un copil.

Fiul cruzimii exploatează conflictele dintre generații, dar și moștenirea pe care fiecare familie o lasă în ADN-ul propriilor vlăstari. Există o încrâncenare vădită a copilului contra mamei, dar, la final, comportamentele adulților sunt folosite pe repetiție de către copii. Tânărul este contra habotniciei și a restricțiilor stupide aduse de înțelegerea deficitară a credinței și poate de aici apare și cruzimea lui. Vrea să se simtă viu, să vadă dacă își poate decide singur soarta. Romanul ăsta nu este pentru toată lumea, dar merită încercat. Este sigur autentic și ieșit din tiparele literaturii române contemporane de consum.

• Titlu: Fiul cruzimii
  • Autor: Alexandru Gorghe
  • Editura: Creator