JOSIE SILVER: CELE DOUĂ VIEȚI ALE LYDIEI BIRD – RECENZIE

Bun, nu am citit încă O zi de decembrie de Josie Silver, dar, recunosc, aștept cu nerăbdare luna decembrie pentru a ajunge și la acest roman al său. Să vă spun acum și de unde entuziasmul acesta exacerbat al meu. Tocmai am terminat de citit Cele două vieți ale Lydiei Bird, pe care am reușit să pun mâna datorită prietenilor de la Libris, și nu știu dacă eu am ajuns la bun final cu acest roman sau dacă el m-a terminat pe mine. Și cred că totuși cea de a doua variantă, pentru că, odată ajunsă la sfârșit, mintea încă îmi e rămasă captivă acolo. Fără putință de evadare. Ca în cea mai frumoasă închisoare posibilă.

Cele două vieți ale Lydiei Bird nu este o carte populară și tare rău îmi pare că nu reușim să o vedem mult mai des peste tot prin online. Ar merita cu siguranță. Este un romance în genul lui PS I love you de Cecelia Ahern, iar tematica tot acolo m-a dus cu gândul. Este o carte extrem de caldă, cu o poveste dulce-amăruie, care ajunge direct în sufletul cititorului. Josie Silver reușește să creioneze o poveste mare cât o lecție, cu personaje complexe și cu istorii de viață foarte bine conturate:

„E greu să accepți că viața merge întotdeauna înainte, nu-i așa? Mereu înainte, niciodată înapoi. Am fost nevoită să mă schimb atunci când viața din jurul meu s-a schimbat brusc; însă, chiar dacă nu ar fi fost așa, tot m-aș fi schimbat mai devreme sau mai târziu, nu-i așa? Pentru că oamenii se schimbă, nu-i așa, nimeni nu rămâne neschimbat la nesfârșit. Totul e așa de fragil, n-am dreptate? Luăm decizii în funcție de zi, de vreme, de dispoziție, de fazele lunii, de ce am mâncat la micul dejun…”

Astfel, suntem martori la două povești, ambele extrem de frumos scrise și de calde: una din viața prezentă, în care cel iubit dispare brusc în urma unui accident de mașină, iar durerea devine insuportabilă, iar cea de a doua din lumea din vis, în care logodnicul este încă în viață și nunta merge mai departe. Există un prezent dureros, în care este greu să faci față pierderii celui drag, și un loc al evadării în vis, unde viața merge în paralel, un fel de ce ar fi dacă, un lucru pe care fiecare dintre cei care ne confruntăm cu pierderea ni l-am dori. Pentru a ajunge la concluzia că viața trebuie să meargă înainte, mereu înainte, indiferent de ceea ce pierdem, iar continuarea de a crea noi amintiri poate conduce la uitarea celor care contează cu adevărat.

Cele două vieți ale Lydiei Bird – două povești, două destine

Romanul lui Josie Silver cuprinde între paginile sale o poveste de iubire dureroasă, dar extrem de caldă, de frumos conturată, de minunat croită. Te îndrăgostești de povestea dintre Lydia și Freddie și trăiești alături de ei periplul prin viața reală, dar și prin cea aflată la granița dintre iluzie și realitate. Te îndrăgostești de cele două povești, mai ales pentru că te bucuri că nu ai dat peste o poveste clișeică. Autoarea are darul de a îți oferi situații surprinzătoare, de a nu te lăsa să rămâi acolo, prinsă în ceva despre care știi exact cum anume o să se petreacă. Nu, atunci când crezi că ai prins finalul, ea adaugă altceva care te face să te bucuri și mai tare de lectură.

Lydia Bird are o viață frumoasă. Este împreună cu Freddie Hunter încă din adolescență, aproape un deceniu, iar asta face să fie natural să își dorească o căsătorie. Alături de el, este întotdeauna Jonah Jones, prietenul său cel mai bun, care este mereu acolo unde este Freddie, un fel de completare a acestuia. Totul pare a se îndrepta pe făgașul cel bun, însă, din păcate, chiar de ziua de naștere a Lydiei, Freddie moare într-un accident de mașină și totul se schimbă pentru ea: viziunea despre viață, modul în care se raportează la lume și la ea. Începe un adevărat proces de vindecare și regăsire de sine, de renaștere pentru ea, iar modul în care o face este dătător de putere și de bucurie și pentru noi, ca cititori. Vedem că nu suntem singuri atunci când trecem prin supărări și pierderi. Procesul, deși durează diferit pentru fiecare în parte, este în genere același și asta te ajută să treci mai ușor peste așa ceva. Ca și cum ai avea un prieten cu care să comunici.

Astfel, Lydia Bird încearcă să treacă peste șocul de a îl pierde pe cel cu care voia să își construiască un viitor. Are momente când se pierde pe sine, când nu se poate ridica din pat, când refuză să meargă mai departe fără el, când îl respinge pe Jonah, la rândul său rănit, pentru că era în mașină cu Freddie și el a supraviețuit. Însă totul se schimbă pentru ea în urma terapiei la care merge și unde i se recomandă niște pastile menite să o ajute să doarmă. Acestea au un cu totul alt efect: o duc pe Lydia în vis într-o lume în care Freddie e viu, în care nimic din prezent nu a avut loc și viața merge mai departe, după planurile inițiale.

Și totuși, deși la o primă vedere, viață din universul paralel pare a fi o adevărată binecuvântare, căci totul este minunat, lucrurile se vor complica pe parcurs, pe măsură ce necazurile încep să apară și acolo, când lucrurile din viața reală par a se pierde în cea ideală. Și atunci se pune problema: unde să rămână, în vis sau realitate?

Cele două vieți ale Lydiei Bird este o poveste minunată, care ne face să ne întoarcem spre sine odată cu călătoria inițiatică a Lydiei, cea care fuge în Croația pentru a se regăsi pe sine, asemenea lui Elizabeth din Mănâncă, roagă-te, iubește, cea care învață să se asculte și să se revadă pe sine, să se redescopere în contextul pierderii enorme suferite. Două povești, o singură protagonistă și o lume care te face să te întorci mai mult spre tine și nevoile tale. O carte frumoasă, feerică, cu imagini divine și un personaj feminin extrem de puternic, pe care o recomand cu căldură.

• Titlu: Cele două vieți ale Lydiei Bird
  • Autor: Josie Silver
  • Titlu original: The Two Lives of Lydia Bird